5. března 2010
První tři únorové pátky ukázaly, že vyšší sazby elektronického mýtného v pátek v době od 15.00 do 21.00 hodin jsou jako nástroj pro regulaci kamionové dopravy účinné. Ze statistik ministerstva dopravy vyplývá, že v této době se intenzita nákladní dopravy snížila zhruba o třináct procent a naopak vybrané mýtné vzrostlo přibližně o deset procent.
Přestože k určité regulaci dopravy po zavedení diferencovaných sazeb od 1. února došlo, je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky na podrobné vyhodnocení ještě příliš brzo – finální vyhodnocení má rezort dopravy předložit vládě do konce září. Ministerstvo dopravy původně počítalo v pátek mezi patnáctou a jednadvacátou hodinou až se třicetiprocentním snížením intenzity nákladní dopravy. Diferencované sazby pokládá ministr dopravy Gustav Slamečka za vhodnější regulační nástroj než přímý zákaz jízdy, který prosazovala v předchozí vládě Strana zelených.
Mnozí zahraniční dopravci o změnách nevědí
Také Sdružení ČESMAD Bohemia zatím s hodnocením vyčkává. Jak upozornil jeho mluvčí Martin Felix, rozdíl mezi očekávaným a skutečným poklesem intenzity nákladní dopravy může být ovlivněn i skutečností, že mnozí zahraniční dopravci o vyšších sazbách mýtného v České republice zatím nevědí a vjíždějí na zpoplatněné komunikace stejně jako dříve. K výhradám, že kamiony v době, kdy platí vyšší sazby, objíždějí zpoplatněné úseky přes přilehlé obce, uvedl, že ve většině případů by tato zajížďka byla pro dopravce vzhledem k přepravám just-in-time finančně ztrátová.
„Pomineme-li situace, kdy dopravci objíždějí daný úsek z důvodu jeho neprůjezdnosti, tak k samotnému vyhýbání se mýtné povinnosti dochází podle dřívějších informací ministerstva dopravy v pouhém jednom procentu případů. Nelze však vyloučit, že u některých druhů přeprav bude časem k objíždění docházet častěji, protože ekonomická situace nutí dopravce šetřit kde se dá,“ upozornil Martin Felix.
(lan)