Bedřich Danda a dr. Lubomír Ondroušek (SAČM) pro DN

Vyšší mýtné v pátek dále zvyšuje zátěž dopravních firem

Vyšší mýtné v pátek dále zvyšuje zátěž dopravních firem

Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) vystoupilo v únoru, prakticky ihned po zavedení diferencovaných sazeb mýtné-ho, s požadavkem na jejich zrušení (viz DN 7/10) a na zavedení dalších opatření, která by snížila finanční zatížení dopravních firem. Nakolik vyšší mýtné v pátek ohrožuje menší dopravce a jaká je jejich současná situace, o tom jsme hovořili se dvěma představiteli SAČM – předsedou společenství Bedřichem Dandou a s prvním místopředsedou dr. Lubomírem Ondrouškem.

„Jak na vaše požadavky zareagovala státní správa a politické strany?“

B. D.: „Dospěli jsme k názoru, že situace v silniční dopravě, zejména u menších firem, je natolik závažná, že kolem problémů dopravců již nelze dále chodit jako kolem horké kaše. A zvýšení mýtných sazeb v pátek odpoledne a večer situaci dále komplikuje. Proto jsme v únoru vydali prohlášení, v němž žádáme kompetentní orgány o nápravu. Osobně jsme zatím jednali pouze se zástupci Občanské demokratické strany. Její stínový ministr dopravy Petr Bendl uvedl, že se jedná o dlouhodobý problém a že doprava představuje v každé zemi nejcitlivější oblast hospodářství, na kterou nejtíživěji dopadají důsledky krize. To je samozřejmě pravda, ale nikdo na to zatím nereaguje. Proto jsem upozornil, že po-kud chceme, aby v této zemi padlona deset tisíc dopravců, pojďme dál cestou zvyšování nákladů. Musíme si ale uvědomit, jaké to bude mít důsledky, když tolik firem skončí s podnikáním, a to nejen ekonomické, ale také sociální následky. Jedná se o lidi, kteří této práci – na níž je závislá každá ekonomika – věnovali mnoho let života a v mnoha případech jí obětovali i své soukromí. Pokud by nyní měli činnost ukončit, bude to pro ně představovat velké psychické trauma.

Navíc na rozdíl od některých ekonomů si nemyslím, že krize již končí. Ale ani pokud by se zmírnila, nebude se jednat o návrat ke stavu ekonomiky v roce 2007.“ L. O.: „Mezi prvními, kteří nám odpověděli, byli prezident republiky Václav Klaus, premiér Jan Fischer a předseda KSČM Vojtěch Filip, poté například stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka a naopak mezi posledními ministr dopravy Gustav Slamečka. Nejvstřícnější byl Vojtěch Filip, který nám za svou stranu nabídl pomoc odborného experta. Tento týden se koná valná hromada SAČM, kde tyto reakce vyhodnotíme a zaujmeme k nim nějaké stanovisko.“

„Ministerstvo dopravy však argumentuje mimo jiné tím, že vyšší páteční sazby představují kompromis přijatelný i pro dopravce…“

L. O.: „Jistě, pokud by byla jízda kamionů v pátek zakázána, bylo by to horší. Ale nemyslím si, že vyšší sazby byly něco, o co Sdružení ČESMAD Bohemia, s nímž ministerstvo dopravy jednalo, samo usilovalo. Jednalo se pouze o méně nepříjemné řešení. Je však na místě se ptát, proč k němu došlo v době, kdy již páteční zákaz jízdy kamionů není součástí vládního prohlášení – tam ho v předchozí vládě protlačila Strana zelených.

Vyšší sazby mýtného jsou pro nás další nákladovou položkou, která se negativně promítá do hospodaření malých, středních, ale i velkých firem. Vzhledem k tomu, že řada vozidel v mezinárodní dopravě vyjíždí v pondělí a vrací se v pátek večer, nemohou dopravci využít nižších sazeb během týdne a diferencované mýtné tak pro ně představuje další nárůst nákladů. Ale k nim je třeba přičíst další položky: řidič bude muset někde přerušit jízdu nebo ve vozidle budou muset být dva řidiči, což povede ke zvýšení mzdových nákladů a zkomplikuje se i doprava v režimu just-in-time.

A pak je zde sociální aspekt. Řidiči jsou také lidé a mají stejná práva jako ostatní občané. Opravdu nám vadí, že sociální problematika se v této souvislosti vůbec neřeší, a nechceme, aby řidiči byli až ti poslední, na koho by se bral ohled. Bohužel silniční dopravci, jejichž činnost je prospěšná pro celou společnost, nemají kvůli své pasivitě a nezájmu aktivně se podílet na řešení problémů takovou sílu, jako třeba železniční odbory, které jsou schopny prosadit si zachování svých benefitů.“

„Ministerstvo dopravy má vládě předložit vyhodnocení dopadu nových sazeb mýtného na provoz až do konce září. I z toho je vidět, že se zrušením vyšších sazeb v pátek v tuto chvíli asi nelze počítat…“

B. D.: „Nejde jen o dražší mýtné v pátek. Od letošního roku se mýtná povinnost vztahuje na všechna vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. To nejen dále zatíží malé dopravce, kteří svými dodávkami rozvážejí například potraviny, ale povede to také ke zhoršení stavu komunikací druhé a třetí třídy. Ministerstvo dopravy jen od stolu počítá, kolik mu to vynese, ale já jsem toho názoru, že k přínosu nedojde. Kdo bude jen trochu moci, bude jezdit po nezpoplatněných komunikacích, a ten, kdo mýtné bude muset platit, bude ještě v horší ekonomické situaci než nyní.“

L. O.: „Mýtné pro vozidla od 3,5 tuny bude mít negativní dopad nejen na dopravce, ale i na mnohé živnostníky, například na zedníky či údržbáře, kteří tato vozidla také používají. My jako podnikatelé však můžeme státní správě a politickým stranám dávat pouze podněty na zlepšení situace, vypracovat a prosadit konkrétní opatření sami nemůžeme, na to mají ministerstva placené úředníky.“

„Na objíždění zpoplatněných úseku upozorňují i někteří starostové, a již dokonce vyzvali ke zpoplatnění komunikací nižší třídy…“

B. D.: „To je naprostý nesmysl, protože dopravci nemají možnost, jak tyto vyšší náklady promítnout do cen. Teprve kdyby dva týdny nebo měsíc nerozváželi zboží a obchody by zely prázdnotou, ceny by se zvedly na reálnou úroveň. Bohužel takový protest zorganizovat nedokážeme, vždy by se našel někdo, kdo by jezdil i pod náklady. A to v tuto chvíli hovořím jen o menších vozidlech. U těžší techniky je nárůst nákladů obrovský – zatímco loni se za dálniční známku na jedno vozidlo zaplatilo do patnácti tisíc Kč, na mýtném to bude ročně kolem 130 tisíc Kč.

V tuto chvíli proto připravujeme petici s našimi požadavky na zlepšení situace v silniční dopravě – máme v plánu oslovit zhruba třetinu z 30 tisíc dopravních firem v České republice.“

L. O.: „Když se hovoří o dalším zpoplatňování silniční dopravy, většinou se už neuvádí, že jen ze spotřební daně se podle našich informací od motoristů ročně vybere přes sto miliard Kč a jen dvacet miliard se do silnic vrací zpět. Zbytek se přerozděluje, což si myslím, že není zcela spravedlivé.“

„Loni některé dopravní firmy ukončily činnost. Jsou podle vašich informací tyto krachy již u konce?“

L. O.: „Domnívám se, že letos teprve přichází druhá vlna krize. Loni řada firem skončila a ty, které zůstaly, využily veškeré rezervy, nemají už kam sáhnout. V současné době sice práce již je, ale stále hůře placená. Navíc se prodlužují lhůty splatnosti, a to i u seriózních firem. Zatímco dříve se v dopravě lhůty splatnosti pohybovaly kolem 60 dnů, loni už to bylo třeba 120 dnů. Tím vznikají firmám potíže s cash flow.

SAČM již před třemi lety vytvořil pro své členy i pro další dopravce systém, v němž je schopen jim do pěti dnů zafinancovat 80 procent z faktury a zbytek pak v řádném termínu. Samozřejmě kapacita není neomezená, ale zatím zde ještě určité možnosti existují. Snažíme se také například zvýhodňovat naše členy při tankování na čerpací stanici v Praze, kterou provozuje naše servisní organizace Transcentrum.“

„Jaké další služby dopravcům nabízíte?“

L. O.: „Například letos se nám podařilo získat grant z Evropského sociálního fondu na vzdělávání. Celkem se jej v průběhu tří let zúčastní na 150 zaměstnanců, od vedoucích pracovníků až po řidiče z 15 členských firem SAČM. Slibujeme si od toho, že účastníci školení budou schopni nejen zkvalitnit svou práci, ale také upravit činnost firem tak, aby nabídka jejich služeb byla komplexnější a firmy měly v obtížných podmínkách větší šanci na přežití a zvýšila se jejich konkurenceschop­nost.“

Milan Frydryšek www.transcentrum.cz

spinner