Obnova vozového parku

Vyšší investice by mělo vyvážit zvýhodnění provozu vozidel euro 6

Vyšší investice by mělo vyvážit zvýhodnění provozu vozidel euro 6

Dopravci jsou v poslední době nuceni čelit dalšímu růstu nákladů, především v podobě zdražování nafty a rozšiřování zpoplatněných úseků komunikací v zahraničí. Jednou z možností, jak by případně mohli vyšší náklady alespoň zčásti eliminovat, je obnova vozového parku a pořízení nových, úspornějších vozidel. Vyplatí se však pouze za předpokladu, že budou vyšší pořizovací náklady vyváženy nějakým zvýhodněním provozu ekologických vozidel, uvedl minulý týden zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

„Náklady silničních dopravců, které jsou nejvíce závislé na vývoji ceny nafty, v současné době opět rostou. Cena nafty dosáhla rekordních výšek a je pravděpodobné, že v dlouhodobém horizontu se bude dále zvyšovat. V této souvislosti je ovšem na místě se ptát, nakolik je to dáno objektivní situací na trhu a nakolik obchodní politikou producentů a distributorů. Na nárůst ceny ropy na světových trzích vše svalovat nelze. Pokud se podíváme například na rozdílné ceny v rámci jednotlivých sítí čerpacích stanic velkých prodejců v České republice, spotřebitel jen těžko chápe, že cena stejného paliva kolísá o dvě až tři koruny,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Dopravce podle něj nepotěšilo ani srpnové rozšíření mýtného v Německu na komunikace, které mají parametry dálnic, ale do zpoplatnění zatím zahrnuty nebyly. „V příštím roce zavede ekologickou daň pro vozidla nad 3,5 tuny, tzv. ecotaxe, také Francie. To pocítí i čeští dopravci, protože dosud mohli využívat tamních nezpoplatněných kvalitních silnic,“ dodal.

Nástup normy Euro 6

Od roku 2014 bude pro nová nákladní vozidla platit nová přísná emisní norma Euro 6. To významně poznamená expozice všech předních výrobců na letošním veletrhu IAA v Hannoveru, kteří na něm dopravcům představí svou nabídku nových, ekologicky šetrnějších vozidel. „Opakuje se situace, kterou známe již z minulosti. S blížícím se nástupem nové emisní třídy dopravci uvažují, nakolik se jim vyplatí investovat s předstihem do nové techniky. Pro mluví případná nižší spotřeba, delší servisní intervaly, obecně vyšší technologická úroveň i očekávané ekonomické stimuly v podobně výhodnějšího zpoplatňování a zdaňování těchto vozidel. Na druhé misce vah je o něco vyšší cena a podnikatelé musejí vzít v potaz, zda se jim investice skutečně vyplatí,“ uvedl k tomu Vojtěch Hromíř.

V současné době jsou totiž vozidla s motory Euro 6 zvýhodněna pouze v rakouském mýtném systému, kde je sazba zhruba o jednu Kč na ujetý kilometr nižší než pro vozidla s motory Euro 5. V Německu i v České republice zatím spadají vozidla s oběma typy motorů pod jednu emisní kategorii.

Vliv legislativy na modernizaci

Jak velký vliv mohou mít legislativa a ekonomický tlak na obnovu vozového parku, se podle Vojtěcha Hromíře prokázalo letos v České republice, když se zvýšily mýtné sazby již podruhé o 25 procent a tato změna se nedotkla vozidel s motory Euro 5. „Reakce dopravců na nové podmínky byla asi mnohem silnější, než ministerstvo dopravy očekávalo, protože očekávaný nárůst celkového výběru mýtného o nějakých 15 až 17 procent se nekonal a při stejných nájezdech je vyšší jen o zhruba osm procent. Zřejmě každý, kdo jen trochu mohl, svůj vozový park obměnil, případně soustředil svá vozidla třídy Euro 5 na tuzemskou síť,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Přesto je podle něj úvaha o jakékoli modernizaci vozového parku pro dopravce velice složitá, neboť jen málokdo dokáže své skutečné náklady řádně promítnout do cen za dopravu. „Cena za dopravu v České republice se totiž stále odvíjí především od přetlaku nabídky dopravních kapacit a nevychází jen z reálných ekonomických propočtů. Vyšší pořizovací náklady na novou techniku tak do ní bez stimulů například ve formě nižších mýtných sazeb nelze zakalkulovat,“ upřesnil Vojtěch Hromíř.

S rostoucí cenou nafty roste samozřejmě význam snižování spotřeby pohonných hmot. „Úspor lze dosáhnout vyspělejší technikou, ale také díky kvalifikovaným řidičům. Z praxe je potvrzeno, že dobrý řidič je schopen ušetřit zhruba 1,5 litru nafty na sto kilometrů, což už je při celkových výkonech znát. A přestože problém nedostatku řidičů, na který naše sdružení dlouhodobě upozorňuje, není v současné, trochu zmatené době tolik připomínán, spolehliví a vyspělí řidiči jsou zapotřebí stále,“ uzavřel Vojtěch Hromíř.

(lan)

spinner