ČESMAD Bohemia

Výsledky z vysokorychlos­tních vážení jsou velice nepřesné

Když v červnu poslanecká sněmovna v rámci novely zákona o pozemních komunikacích (viz DN 26/09) schválila tzv. vysokorychlostní vážení vozidel a následné sankciování dopravců na základě výsledků takových měření, důrazně se proti tomu postavilo Sdružení ČESMAD Bohemia. Minulý týden silniční dopravci zveřejnili podrobný rozbor, jehož výsledky by jim měly sloužit jako pádný argument proti přijaté legislativní změně. Poslanecká sněmovna podle dopravců schválila návrh novely zákona, která zavádí tzv. vysokorychlostní vážení (tzn. použití přejezdového vážního systému zabudovaného ve vozovce) bez jakékoli odborné diskuse. Dala tak zelenou tomuto způsobu vážení a umožnila udělovat dopravcům na základě výsledků získaných takovým měření ve spojení s kamerovým informačním systémem vysoké sankce. „Žádná evropská země takto nepostupuje a určitě to není proto, že by nechtěla chránit svou infrastrukturu a bezpečnost provozu,“ řekl minulý týden mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. „Podle dostupných informací je nepřesnost zjištěných hodnot u tohoto dynamického měření až tisíc kilogramů při kontrole zatížení nápravy. Při zkušebním provozu dynamických vah na dálnici D1 a následném kontrolním převážení na standardních vahách se podle našich informací zjistilo, že přetížena měla být zhruba čtyři procenta vozidel, avšak u celé pětiny z nich se při kontrolním převážení prokázala chyba vysokorychlostního vážení,“ uvedl Martin Felix. Sankce by byly nezákonné Podle Martina Felixe jsou váhy používané pro tzv. vysokorychlostní kontrolní vážení v současné době v České republice schváleny pouze jako pracovní měřidlo nestanovené (zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů). Proto je nelze použít jako stanovené měřidlo a dovozovat z výsledků jejich měření sankční odpovědnost. Za přetížení nemůže jen řidič Dalším problém je podle Martina Felixe to, kdo má případné přetížení vozidla skutečně na svědomí. „Okamžitá hmotnost vozidla a zatížení náprav jsou ovlivněny mnoha faktory, například druhem nákladu, použitou kombinací vozidel, způsobem nakládky či zvláštním režimem přepravy. Bez kontroly vozidla a nákladního listu v reálném čase není možné tyto okolnosti posoudit,“ upozornil Martin Felix. Zákon zavádí automatické pokutování. „Tím je vyloučena možnost přezkoumání, převážení, odvolání se řidiče nebo provozovatele vozidla, což je nepřípustné a nezákonné. Přetížení se musí potvrdit na standardních kalibrovaných stacionárních váhách za přesně stanovených podmínek,“ zdůraznil Martin Felix. Mluvčí dále upozornil na to, že i přínos pro bezpečnost je nulový, neboť vozidlo, které je přetíženo, může v případě takového měření nerušeně pokračovat v jízdě. „Je tedy evidentní, že hlavním smyslem této novinky je výběr pokut, nikoli ochrana silnic či zvýšení bezpečnosti provozu,“ řekl. Legislativní nonsens? „Ustanovení § 38d stanoví zákaz změny trasy tak, aby se řidič vědomě vyhnul místu provádění vysokorychlostního vážení. Toto ustanovení dává buď nepřiměřenou volnost spekulacím správních úřadů o volbě trasy řidičem, nebo je prakticky nevykonatelné, neboť úmysl vyhnout se vážnímu zařízení je fakticky nedokazatelný. Jedná o nedůvodné zasahování do způsobu výkonu povolání,“ varoval Martin Felix. „Bude snad dalším krokem zakázat všem řidičům, aby objížděli úsekové měřiče rychlosti a stacionární radary?“ vznesl řečnickou otázku. Vážení ano, ale pouze přesné a objektivní Podle informací Sdružení ČESMAD Bohemia se nikde v zahraničí systém vysokorychlostního vážení v běženém silničním provozu k sankcionování nepoužívá. Vždy slouží jen jako indikativní předvýběr vozidel pro převážení na stacionárních vahách. „V České republice by vysokorychlostní vážení navíc znamenalo výrazné znevýhodnění českých dopravců, neboť jejich zahraniční konkurenti by v případné porušení byli prakticky nepostižitelní,“ zdůraznil Martin Felix. Silniční dopravci podle něj nejsou v žádném případě proti kontrolnímu vážení, pokud by probíhalo férově a seriózně. Právě to ovšem připravovaný zákon evidentně nezaručuje. „Ostatně problém přetěžování je spíše na straně odesílatelů, neboť není v zájmu dopravců ničit si vozidla. Dodržování maximálních hmotností by tedy daleko více přispělo uzákonění spoluodpovědnosti odesílatele, který má největší motivaci přetížit vozidlo,“ uzavřel Martin Felix. (lan) www.prodopravce.cz

spinner