IAA 2012

Výrobci volají po změně zákonných rozměrů silničních vozidel

Výrobci volají po změně zákonných rozměrů silničních vozidel

HANNOVER/PRAHA 13.8. – „Je nejvyšší čas, aby se zákonodárci na národní i evropské úrovni začali vážně zaobírat úpravou dosud povolených rozměrů vozidel,“ prohlásil v červnu ve Frankfurtu nad Mohanem dr. Georg Pachta-Reyhofen. Ředitel německé automobilky MAN Truck & Bus AG vystoupil jako jeden z řečníků na tradičním workshopu pro pracovníky médií, který před zářijovým 64. ročníkem veletrhu užitkových vozidel IAA Nutzfahrzeuge v Hannoveru uspořádal Svaz německého automobilového průmyslu VDA.

Zlepšení aerodynamické charakteristiky vozidel při zachování velikosti nákladového prostoru (vyjádřené v počtu europalet) považují výrobci spolu se snižováním valivého odporu při dopravě na dlouhé vzdálenosti shodně za nejreálnější cestu k dalším výrazným úsporám pohonných hmot a tedy i emisí CO2. Georg Pachta-Reyhofen povolení delších souprav v zájmu zlepšení jejich aerodynamických vlastností označil za jeden z hlavních předpokladů, aby mohl obor silniční dopravy dále zvyšovat svou výkonnost.

Jak velký potenciál dalších úspor pohonných hmot aerodynamika již za současného stavu techniky nabízí, demonstroval Georg Pachta-Reyhofen na příkladu studie Concept S, kterou MAN přivezl na poslední ročník IAA před dvěma lety. Součinitel odporu vzduchu Cx soupravy inspirované tvarem delfína s aerodynamicky protaženým tahačem delším o 80 centimetrů a nástavcem v zadní části návěsu se pohyboval kolem 0,3, tedy na úrovni osobního vozidla. Aby však bylo možné tohoto potenciálu skutečně využít, musí mít výrobci v zájmu zachování současné kapacitu nákladového prostoru možnost prodloužit tahač i návěs v horizontálním směru. „Nové řešení by nevyžadovalo žádné úpravy stávající dopravní infrastruktury, úspory pohonných hmot by se přitom v dálkové silniční dopravě v závislosti od charakteru dálniční komunikace pohybovaly mezi 5 a 15 procenty,“ uvedl nejvyšší představitel automobilky MAN před 150 zástupci motoristických novinářů z celého světa.

„Že se vozidla budou muset prodlužovat, je evidentní. Není důležité o kolik, to bude teprve předmětem diskuse, ale v zájmu snižování spotřeby a emisí C02 to bude zkrátka nezbytné,“ potvrdil člen představenstva koncernu Daimler AG zodpovědný za úsek užitkových vozidel a autobusů Andreas Renschler. Jen prodloužená zkosená záď návěsu („boat tail“) by podle jeho odhadu mohla ušetřit až pět procent paliva. Dnes povolenou maximální délku soupravy – 16 metrů – by však překročila asi o 40 centimetrů. Za jeden z úkolů výrobců proto nyní považuje přesvědčit zákonodárce o nutnosti změn. „Nové nápady potřebují nové rámcové podmínky. (…) a současné maximální povolené rozměry jsou už dvacet pět let staré,“ poznamenal.

spinner