Test Mercedes‑Benz V300d 4Matic: Pohodlí bez kompromisů, zážitek z rychlosti bez hluku

Test Mercedes‑Benz V300d 4Matic: Pohodlí bez kompromisů, zážitek z rychlosti bez hluku

Nejlepší dodávkové vozy jsou dnes motoricky, ale i komfortem srovnatelné s běžnými osobními auty. Důkazem je Mercedes‑Benz Třídy V. Ten je jakousi Třídou S mezi dodávkami. Redakce DN měla možnost vyzkoušet facelift Třídy V z loňského roku, model V300d ve výbavě Avantgarde XL 4Matic.

Mercedes‑Benz má se stavbou luxusních osobních dodávek dlouholeté zkušenosti, proslulý je model Viano, který je předchůdcem současné Třídy V. Ta na něj úspěšně navazuje a posouvá chápaní vozidla MPV na zcela novou úroveň. Dosud měla jeden deficit – absenci silnějšího motoru v nabídce. To už je minulostí – testovaný model nabízí 176 kW (240 k) výkonu.

Uvnitř je to samý přepych

Zvenčí vůz až tak změnami nehýří – nejvýraznější je nová maska chladiče po vzoru osobních modelů značky s takzvanou „diamantovou“ strukturou. Ale v interiéru je vůz pozměněn – a vybaven – vskutku přepychově. Námi testovaný model má nový typ čalounění z kůže tartufo nappa a nový dekor použitý na palubní desce a bočním obložení. Přístrojový štít je ve srovnání s předchozími typy přehlednější. Nové jsou kruhové výdechy i ventilace.

Komfort pro pasažéry nemá mezery

Mercedes‑Benz si zakládá na tom, že v rámci modernizace výrazně zapracoval na komfortu pro pasažéry. Už na první řadě sedadel, vybavených vyhříváním i odvětráváním, se sedí velmi pohodlně a řidič i spolujezdec mají kolem sebe spoustu prostoru. Podobně je tomu v řadě druhé, ta je díky posuvným kolejnicím ještě štědřejší na prostor. Ve své podstatě se tady dá klidně spát, protože sedadla můžou být více sklopena. Poslední třetí řada nezůstává nijak pozadu, sedadla jsou také posuvná. Volitelná luxusní sedadla pro první řadu za řidičem jsou pak skutečně exkluzivní, protože mohou nabídnout plně sklopné lůžko, masáž zad nebo výkonnou klimatizaci jako ve Třídě S. Všechna místa jsou vybaveny také audiosystémem Burmester nebo zesílením hlasu tak, aby i cestující úplně vzadu slyšeli to, co jim říká posádka vpředu. Ale není ho potřeba využít příliš často – odhlučnění vozu je vynikající.

Automechanik Michal Kovář, kterého jsme přizvali k hodnocení, protože má důkladně projeté všechny předchozí typy, se netají nadšením především z prostoru pro řidiče. „Všechno je v dosahu rukou. A nejsou tu žádné tvrdé plasty. Když na to sáhnete, tak je to měkce potažené, což je velmi příjemné,“ upozorňuje. „Pro mě je v úplném základu pro dlouhé cesty podstatných pět věcí,“ konstatuje Michal Kovář. „Aby mělo auto všude elektrická okénka, klimatizaci, tempomat – a když je spojený s automatickou převodovkou, tak je to prostě skvělé – a dobrá sedadla.“ To vše Mercedes V300d má, mimo jiné je v něm poprvé automatická převodovka 9G‑TRONIC, a lepší sedadla byste těžko hledali.

Zásadní změny v motorovém prostoru

Pod přední kapotou se udály velké změny. Předchozí generace Véčka měla třílitrový šestiválec. Nová generace přešla na čtyřválce, přičemž vrcholem byla až do faceliftu verze V250d. 140 kW (190 k) nebylo málo, ale živost tomu trochu chyběla. Nově je teď do vozu zabudován čtyřválcový dieselový motor OM 654, který je znám z osobních modelů – například z Mercedes‑Benz E 220 d. V300d se pyšní výkonem 176 kW (239 k) a točivým momentem 500 Nm s možností krátkodobého overboostu o dalších 30 Nm.

Mercedes‑Benz uvádí, že provedení V300d zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a jede maximální rychlosti až 220 km/h. Obdivuhodná je reakce motoru ve spojení s novou devítistupňovou automatickou převodovkou. Tohle auto umí být hodně rychle rychlé. Především ale při jízdě v přímém směru, protože v zatáčkách naráží na limity pneumatik a následný systém stabilizace.

Průměrnou spotřebu jsme příliš serioznímu testu nepodrobili, protože jsme byli až příliš často přinuceni trávit čas v kolonách. I tak se pohybovala kolem solidních 9 litrů na 100 kilometrů, na 70 litrů v nádrži se tak dá ujet zhruba 800 kilometrů.

"Odhlučnění nemá chybu"

Co do komfortu jízdy, je třída V na vrcholu mezi podobnými typy automobilů. Auto si skvěle poradí s nerovnostmi a na silnici se příjemně pohupuje. Výbava Avantgarde, kterou jsme testovali, má jako jediná ve standardu speciální podvozek Agility Control, který umí snímat povrch vozovky a vykrývat i menší nerovnosti. Michal Kolář je však především nadšený z pokroku, který Mercedes dosáhl u odhlučnění vozu. „To nemá chybu. To, že můžete v pohodě i při vysokých rychlostech komunikovat se všemi členy posádky, je obrovský posun ve srovnání s předchozími typy i konkurencí,“ soudí. Když naskočí motor, posádka to téměř nepozná. Vyzkoušeli jsme, jak funguje odhlučnění i při vysokých rychlostech – a takový klid uvnitř byste od dodávky opravdu nečekali. Díky tomu hrozí, že lehce přehlédnete, že jedete příliš rychle. A plynulost, s jakou vůz dosahuje vysokých rychlostí, je rovněž obdivuhodná. Při jízdě vlastně ani moc nepoznáte, že sedíte v dodávce – prozrazuje ji prakticky jen vyšší a vzpřímenější posez, než je obvyklé u běžného osobního auta či SUV. Pro Michala Kováře je to plus: „Máte větší přehled, a navíc je to daleko příjemnější pro delší cesty, než být vmáčknutý nízko v sedačce.“ Řidič přesto není tak vysoko, jak je u jiných modelů tohoto segmentu zvykem, a díky v ideální výšce umístěnému širokému prahu se do něj nasedá podobně jako do vozů kategorie SUV.

Bezpečnostní prvky nezapomínají ani na světlomety

Modernizace přinesla do Třídy V i nové bezpečnostní prvky. Vůz nabízí například asistenta při poryvech bočního větru, asistenta sledování bdělosti, ale i novinky jako Active Break Assist, který umí předpovědět možnost kolize s vozem vpředu a vydává vizuální i akustické varování. Pokud řidič zareaguje, Active Break Assist zvýší brzdný tlak tak, aby odpovídal nastalé situaci. V případě, že řidič zareagovat nestihne, systém začne brzdit zcela autonomně. V městské dopravě navíc Active Break Assist reaguje na pevné překážky či chodce přecházející přes vozovku. Díky tomu se může řidič nehodám zcela vyvarovat, nebo alespoň zmírnit jejich možné následky.

Dalším bezpečnostním prvkem použitým u tohoto typu vůbec poprvé jsou světlomety Highbeam Assist Plus, což jsou chytré fullLED světlomety, které umějí automaticky aktivovat dálkové světlo a zároveň s tím odcloňovat automobily jedoucí vpředu nebo v protisměru.

Resumé: Aby vás jiná auta neomrzela

Mercedes‑Benz třídy V patří k oblíbeným vozům VIP přepravních společností především díky prostornému a variabilnímu interiéru a znamenitému odhlučnění. Ale své milovníky má především u movitějších řidičů, kteří rádi cestují. Pokud máte početnou rodinu či partu přátel, s kterými brázdíte Evropu, a pokud se chcete cítit jako král silnic, který z maximálně pohodlné „pilotní kabiny“ může rychle ukázat zadní světla drtivé většině osobních aut, nic lepšího nenajdete. Mercedes‑Benz V300d nemá v kombinaci interiéru, výbavy a jízdních vlastností ve své třídě konkurenci. Ale na místě je jedno varování: Pokud se rozhodnete model V300d vyzkoušet, raději se předem podívejte, jestli na něj máte. Protože jezdit v jiných autech by vás mohlo tak trochu přestat bavit.

A Mercedes jednoduše nepatří mezi levná auta. V základní výbavě ho lze pořídit za zhruba 1,3 milionu Kč bez DPH, s vybavením Avantgarde pak za cenu něco přes dva miliony.

Z nadstandardní výbavy lze doporučit paket parkování s kamerou 360 % (cca 42 000 Kč) – u pětimetrového vozu přináší skvělou pomoc zdaleka nejen při parkování – a pohon všech kol 4MATIC (příplatek zhruba 100 tisíc). 

Tomáš Lébr

Foto: TL

spinner