20. března 2003
Spolu s tím, jak roste význam silniční dopravy, se zvyšuje i tlak na výrobce všech komponent nákladních vozidel, aby využívali moderní technologie a zkvalitňovali svou produkci na úroveň, která odpovídá vysokým nárokům konečných uživatelů – dopravců.
Nejinak je tomu v sektoru výroby pneumatik.
Důvody jsou nasnadě: zvyšující se požadavky na technickou dokonalost, nutnost snižování provozních nákladů, zlepšování jízdních vlastností, snížení ekologické zátěže a v neposlední řadě i zlepšení neutěšené situace v oblasti bezpečnosti silničního provozu. A tak se čím dál častěji skloňují pojmy jako hlučnost, životnost pneumatik, adheze v nejrůznějších klimatických podmínkách nebo ovladatelnost na sněhu. To vše jsou argumenty, které výrobci nemohou přehlížet. A je zřejmé, že technologové a vývojoví pracovníci předních výrobců pneumatik rozhodně nezahálejí.
S tím, jak se rozšiřuje nabídka na trhu, roste současně i množství faktorů, které by dopravci při výběru vhodných pneumatik měli brát v potaz.
Pro každý typ vozidla musí být použity pouze pneumatiky odpovídající vyhlášce Ministerstva dopravy ČR č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Tato vyhláška stanovuje v obecné rovině parametry, které musí být splněny, aby bylo možné pneumatiku uvést do provozu. Konkrétní hodnotu těchto parametrů však udává výrobce pneumatiky. Jedná se o typ konstrukce (diagonální, radiální, smíšená – tzv. Bias Belted), provedení, rozměry, huštění, maximální povolené zatížení připadající na jednotlivé nápravy a maximální konstrukční rychlost (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než jaké je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla).
Vždy platí zásada, že na jedné nápravě smějí být použity pouze pneumatiky stejného typu, zejména pak stejné konstrukce (radiální nebo diagonální), stejného rozměru, druhu dezénu a značky.
Nosnost pneumatik musí být vždy vyšší, než je maximální povolené zatížení připadající na kolo (nápravu) vozidla.
Každá pneumatika je pak výrobcem charakterizována a označena podle následujících parametrů – označení pláště (například 9.00 R20), ply ratingu (například 14, 16), dezénu (například NR 15, NR 16), správně použitého ráfku (například 8.25×22.5), typu duše (například 9.00 až 20), maximální šířky profilu (například 457 mm), vnějšího průměru (například 1018 mm), statického po-loměru (například 514 mm), účinného odvaleného obvodu (například 3303 mm), tzv. l max (maximální vzdálenost středových rovin při dvojmontáži, například 344 mm), údajů o huštění v závislosti na nosnosti nápravy a o nosnosti pneumatiky v závislosti na huštění při zadané rychlosti (120 km/h).
Dojde-li k defektu a pneumatika stejného typu a konstrukce není k dispozici, lze výjimečně za účelem nouzového dojetí použít i pneumatiku jiného rozměru, konstrukce, avšak pouze v případě, že pneumatika je pro tento účel schválena výrobci jak vozidla, tak pneumatiky. Kola musí být homologována podle předpisu EHK č. 64 nebo směrnice 92/23/EHS.
Aby byla pneumatika použitelná, musí odpovídat nejen svými rozměry a konstrukcí, ale musí být i v náležitém stavu. Například plášť pneumatiky nesmí mít na vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, bočnice,patky, běhounu) trhliny, nesmí být zdegradován ani jinak poškozen. Kostra nesmí být na žádném místě obnažena či narušena a po celé šíři vrchního běhounu musí být jasně viditelný dezén.
Výběr dezénu
Výběr vhodného dezénu je podmíněn zejména charakterem použití, typem podkladu, na kterém bude vozidlo jezdit, provozní rychlostí a v neposlední řadě i klimatem či ročním obdobím, v němž se bude pneumatika používat. Na tomto základě lze dezény rozdělit do tří skupin.
Ś Dezény pro silniční provoz
Jsou určeny pro provoz na silnicích v dobrém stavu a pro jízdu ve vyšších rychlostech. Při dodržení správné údržby výrobce garantuje jejich vysokou kilometrovou výkonnost a velmi dobrou adhezi jak na suché, tak i mokré vozovce. Pneumatiky s těmito dezény se využívají zejména pro dálkovou kamiónovou dopravu.
Ť Dezény pro kombinovaný provoz
Jedná se o pneumatiky určené pro provoz na silnicích (i horší kvality) a v terénu. Používají se například u vozidel zajišťujících přísun materiálu pro stavby či dopravu v odlehlejších oblastech, kde jsou běžné i méně kvalitní komunikace nebo polní cesty.
U této skupiny se důraz klade i na uspořádání dezénových figur, a to tak, aby odpovídaly charakteru použití. Pneumatiky s tímto dezénem vykazují dobré záběrové vlastnosti i v zimních podmínkách či třeba při jízdě v bahně.
Ž Mimosilniční dezény
Tyto pneumatiky jsou určeny přímo do terénu. Využití nacházejí v zemědělství, na stavbách a vůbec ve ztížených provozních podmínkách, kde převažují jiné typy komunikací než silnice. Uspořádání dezénových figur zajišťuje dobré záběrové vlastnosti i na měkkém podkladu (bahno, sutě, pole apod.). Významné jsou dobré samočisticí vlastnosti geometrie těchto dezénů.
Další možné členění je podle ročního období, pro něž je pneumatika určena, a to na letní a zimní pneumatiky.
Minimální hloubka hlavních dezénových drážek nebo zářezů činí 1,6 milimetru. Hlavní dezénové drážky jsou opatřeny indikátory opotřebení (označené zkratkou TWI).
K prodloužení životnosti pneumatik se používá tzv. obnovených plášťů – protektorů. Takto opravené pláště u vozidel kategorie N (nákladní vozidla) a jejich přípojných vozidel dodávaných na trh od 1. července letošního roku musí splňovat požadavky předpisu EHK č. 109 a musí být podle něj homologovány.
Ing. Jiří Brejcha