Ing. Pavel Tunkl (SDA) pro DN

Zájem o alternativní pohony zatím pokulhává za nabídkou

Zájem o alternativní pohony zatím pokulhává za nabídkou

Prakticky všichni dovozci nových automobilů do České republiky dnes nabízejí ve svém portfoliu vozidla na alternativní paliva, v poslední době zejména na CNG. Platí to v plné míře zejména pro kategorii lehkých užitkových vozidel. Nabídka těchto vozidel však zatím jednoznačně překonává poptávku. „Poměrně nepříjemně nás překvapuje malý zájem o plyn, a to zejména při rostoucích cenách tradičních pohonných hmot. Provoz vozidla na plyn je výrazně levnější,“ uvedl tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

„Na začátku letošního roku se celkem dařilo registracím nových automobilů na českém trhu, dubnové výsledky přinesly trochu rozčarování zejména v kategorii lehkých užitkových vozidel. Čím si vysvětlujete poměrně výrazný propad?“

„Je pravdou, že v prvních třech měsících pokračoval vzestupný trend z loňského roku. Bohužel duben přinesl výrazný propad registrací jak lehkých užitkových vozidel, tak nákladních aut. Je otázkou, zda je to jen nějaký krátkodobý výkyv jednoho měsíce nebo zda to souvisí s vývojem ekonomiky. Silniční doprava velmi úzce reaguje na vývoj hospodářské situace a na požadavky na přepravu zboží. Pokud dopravci mají zakázky, investují do nových vozidel. Například loni jsme zaznamenali poměrně značný nárůst registrací vozidel zejména pro mezinárodní dopravu. Uvidíme letos, duben každopádně nepříjemně překvapil.“

„A dá se trochu předpovídat vývoj v dalších měsících letošního roku?“

„To záleží na tom, zda dopravci pouze vyčkávají, jak se bude dále vyvíjet ekonomické situace. U motorových vozidel do 3,5 tuny velmi dlouho trvalo nastartování obnovy vozového parku, loni jsme se dostali do velice pěkných růstových čísel. Pokud jde o velká nákladní auta, nabízí se možnost, zda dopravci nečekají na normu Euro 6. Bylo tady nyní určité překlenovací období, kdy vozidla plnila tuto normu, chyběl však předpis.“

„Mají nějaký vliv na registrace nových automobilů neustále rostoucí ceny pohonných hmot?“

„Myslím si, že ani ne. Obnova vozového parku je nutná, je potřeba dopravovat zboží bez ohledu na to, kolik stojí palivo. Navíc moderní vozidla mají nižší spotřebu, nižší emise a jejich provozovatelé ušetří i na mýtném. To pro velké dopravce ve velkých objemech přeprav přináší poměrně značné výhody. Obnova vozového parku rozhodně nesouvisí s cenou pohonných hmot.“

„Mění se zejména u osobních aut poměr mezi zážehovými a vznětovými motory?“

U lehkých užitkových vozidel samozřejmě převládá nafta, jezdí na ni zhruba 88 procent vozidel této kategorie, benzin využívá osm procent vozidel a zbytek jsou alternativní pohonné hmoty, zejména LPG a CNG. U osobních automobilů se v poslední době opět zvyšuje podíl nafty. Trh je velmi háklivý na cenu paliva. Pokud v minulých měsících cena nafty prakticky vyrovnala či spíše ještě překonala cenu benzinu, zaznamenali jsme propad zájmu o vozy se vznětovými motory. Nyní zase zájem o tyto vozy roste. Celkový poměr při nových registracích osobních vozů je zhruba 56 ku 42 procentům ve prospěch benzinu.“

„Když jste zmínil problematiku alternativních pohonů, jaký je u nás obecně zájem o vozidla s pohonem na CNG či LPG?“

„Celkem nás překvapuje zatím nepříliš velká poptávka po vozech na alternativní paliva. Přitom zejména v kategorii lehkých užitkových vozidel téměř všechny značky nabízejí pohon na zemní plyn už ze sériové výroby. Přestože plyn je, pokud jde o cenu provozu, výrazně příznivější než tradiční paliva, zatím poptávka neroste tak, jak bychom si představovali a jak bychom očekávali. Domnívám se, že pokud by dále rostla cena nafty a benzinu, tak zájem by byl vyšší. Je nutno předvídat a doporučuji nákup nových vozidel na zemní plyn. Na tento pohon máme samozřejmě i osobní auta. Nabídka tu tedy je, čeká se na poptávku.“

„Proč je zájem o vozidla na alternativní pohon tak malý, není to i otázka malého počtu plnicích stanic?“

„Pravděpodobně ano, navíc tady pořád existuje určitá nedůvěra k vozidlu na zemní plyn. Češi jsou zvyklí, že mají čerpací stanice na každém rohu, v tomto směru určitě patříme k nejrozvinutějším státům v Evropě. Pak nás může trochu zarazit, že plnicích stanic na plyn je zatím pouze pár desítek. Nicméně pro firemní vozový park si dopravce může pořídit vlastní plnicí stanici, což je vhodné zejména pro vozy, které se pohybují v blízkém okolí od své základny.“

„Jak se vyvíjí trh s ojetými vozidly z dovozu?“

„To je stále velký problém. Po boomu v roce 2006, kdy se uvolnila pravidla a do České republiky se přivezlo přes 200 tisíc ojetých osobních automobilů, sice počet dovezených ojetin klesá, nicméně stále je velmi vysoký. Ještě horší je ale portfolio dovezených automobilů. Třetina z dovezených vozů je starších 15 let, což dále zvyšuje již tak vysoký průměrný věk vozidel jezdících po českých silnicích. Navíc podle údajů některých společností, jako je například CEBIA, se značné množství těchto vozidel omlazuje, ve skutečnosti jsou tedy ještě starší. U nás se ročně vymění pouhá 3,5 procenta vozového parku novými osobními automobily, v rozvinutých evropských zemích se toto číslo pohybuje na hodnotách kolem osmi až 12 procent. Znamená to, že máme méně než poloviční tempo této obnovy.“

„Co je tedy nutné udělat pro rychlejší obnovu vozového parku?“

„Především je nutné vypracovat koncepci obnovy vozového parku, která tady jednoznačně chybí. V první řadě bychom se měli zaměřit na vyřazení z provozu těch nejstarších vozidel bez katalyzátoru. Ta najedou průměrně jen pět procent za rok ujetých kilometrů na českých silnicích, nicméně vyprodukují 40 procent nebezpečných emisí. Vozidla starší 15 let ujedou pouhých deset procent kilometrů, ale produkují celkem 50 procent emisí. Nikdo bohužel nemá zájem na tom, aby se tato vozidla vyřadila. Přitom by dopad jejich vyřazení byl znatelný nejen z hlediska lepšího ovzduší, ale také například bezpečnosti provozu – takto stará vozidla nemají prakticky žádné bezpečnostní prvky. My na tento problém upozorňujeme každý rok, konat ale musí především stát.“

„Svaz dovozců automobilů spustil na začátku roku projekt označování provozoven prodejní a servisní sítě svých členů. Můžete tento projekt představit?“

„Cílem této naší snahy je odlišit značková a neznačková prodejní a servisní místa. Nálepkou chceme jasně upozornit na to, že tato prodejna či tento servis je součástí značkové sítě a zajišťuje výrobcem vozidla garantované služby. Nálepku má zatím zhruba 160 prodejen a servisů.“

Tomáš Johánek

spinner