2. srpna 2011

Model FM 410 pohání řadový šestiválec o zdvihovém objemu 10,8 litru. V testech se pohonný agregát plně osvědčil, zvláště pak ve spojení s převodovkou I-Shift.
Jedinou vážnější výhradu měli členové testovacího týmu European Truck Challenge 2011 k motorové brzdě Volva, která nedokázala ani zdaleka držet krok se zpomalovací silou sekundárního retardéru, kterým se mohly pochlubit oba konkurenční vozy. Pomalejší sjíždění z kopce a nutnost přibrzďování motorem (s náležitou spotřebou 2,1 litru / 100 kilometrů ve srovnání s 0,7 litru / 100 km u axoru i G 420) jsou nutnou daní za zvolené řešení. Pokud však dopravce nasadí flotilu FM 410 na rovinatých trasách, handicap víceméně zmizí.
Volvo nabízí FM 410 i s vyšší a komfortnější kabinou Globetrotter, díky níž lze odlehčenou řadu FM využívat i v dálkové dopravě, v níž dosud dominovala výkonnější řada FH. Testovaný zástupce Volva předvedl výbornou tažnou sílu, jeho přesvědčivý výkon je založen na precizním sladění pohonné jednotky a plně automatické převodovky. Řízení je výborné, horší je to – jak již bylo uvedeno – s obsluhou motorové brzdy a také tempomatu.
Příznivci švédské značky jsou na zvolené řešení zvyklí, testovací tým ETC 2011 však považuje zvolenou technologii spíše za nepraktickou. To, že Volvo umí i výkonnou motorovou brzdu, přitom značka dokázala na modelu FH 16.
Volvo FM je o 140 kilogramů lehčí než řada FH. Motor je „starý dobrý známý“ o výkonu 301 kW (410 k) s maximálním točivým momentem 1950 Nm. Ve stoupání si nominálně nejméně výkonný tahač testu vedl lépe než Axor, podstatně slabších výsledků však dosáhl kvůli absenci sekundárního retardéru při jízdě z kopce. V jízdním profilu „těžká dálnice“ s řadou stoupání a klesání se přednosti a nedostatky testovaného Volva FM 410 trochu vyrovnaly, ale celkový průměr neoslnil. Nutno dodat, že se hodnotily výkony testovací soupravy naložené jen z poloviny. U plně naložené sestavy tahače a návěsu by naměřené hodnoty byly mnohem horší.
Průměrnou spotřebou 28,3 litru na 100 kilometrů se Volvo FM 410 zařadilo vedle Scanie G 420. Na poslední, třetí příčku letošní European Truck Challenge se zástupce Volva dostal především „zásluhou“ vyšších leasingových nákladů. Celkové pevné náklady axoru činily 116 €/den, zatímco u FM 410 byly o 6 € vyšší – 122 €/ /den. A to již je hodnota, které podle kalkulací týmu ETC dosahují „těžké váhy“, tedy vozidla s motory o výkonu 330 kW (450 k) až 353 kW (480 k), jež jsou vybavena podstatně prostornější kabinou a slouží především k dálkové dopravě. Kdo přesto hodlá vsadit na modelovou řadu FM, bude potřebovat obchodníka, který mu nabídne dobré prodejní podmínky.