15. dubna 2004
Ročně je v Německu zkontrolováno zhruba 40 tisíc nákladních vozidel z České republiky. Více jsou kontrolována již jen vozidla německých, nizozemských a polských dopravců. Na konci března to v Kolíně nad Rýnem uvedl Robert Maiworm, vedoucí pracovník Spolkového úřadu pro silniční nákladní dopravu (Bundesamt für Güterverkehr – BAG) zodpovědný za silniční kontroly.
Na dotazy českých dopravců odpovídal na zahraničním semináři Sdružení ČESMAD Bohemia, který uspořádalo jeho regionální pracoviště Brno.
Poměr mezi vozidly, u nichž byl zjištěn nějaký přestupek, a těmi, která byla v pořádku, je v případě českých dopravců podle Roberta Maiworma obdobný jako u vozidel dopravců z ostatních zemí. Jak uvedl Robert Voss z pobočky BAG v Kielu, do jejíž kompetence spadá i kontrola českých dopravců, v loňském roce BAG českým řidičům nákladních vozidel či dopravcům udělil kolem šesti tisíc pokut v celkové výši 850 tisíc €, z toho více než polovinu za porušení předpisů o dobách jízdy a odpočinku.
V Německu platí jednotný sazebník pokut. Taxy pro české dopravce udělené BAG jsou však vzhledem k ekonomické situaci v České republice o 25 procent nižší. Pokud dopravce prokáže, že je ve finanční tísni, může se navíc s pracovníky BAG dohodnout na splátkovém kalendáři. Například v době povodní v roce 2002 úřad českým řidičům mnohé pokuty odpustil a další výrazně snížil, řekl Robert Voss.
Pokud se však řidič či dopravce v Německu do jednoho roku od udělení pokuty dopustí stejného přestupku, pokuta se zvyšuje 1,5krát; při dalších porušeních daného předpisu se dále násobí.
Loni BAG v Německu zkontroloval celkem 649 148 nákladních vozidel, z toho 354 321 zahraničních. Nedostatky zjistil u 22 procent z nich (u 18 procent zahraničních a u 26 procent německých).
Po rozšíření EU další zesílení kontrol
„Od května, po rozšíření Evropské unie, se dále utvrdí pozice Německa jako největší tranzitní země v Evropě. Pro Německo bude proto důležité posílit v prvních měsících po rozšíření Evropské unie kontroly vozidel,“ upozornil Robert Maiworm. Stejně jako v celé Evropě i v Německu po-dle něj bude hlavním motivem snaha o zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Důsledné ukládání pokut a kaucí považuje BAG i za významné preventivní opatření, které přispívá k lepšímu dodržování platných předpisů.
BAG má v současné době kolem 400 kontrolorů na mýto a zhruba 200 kontrolorů pro silniční dopravu. Tento počet by se měl zvýšit až na 290, což koresponduje se záměrem zvýšit kapacitu kontrolních orgánů na kontroly 800 tisíc vozidel ročně.
Milan Frydryšek
(Další informace na stranách 11 a 15.)