Elektronické mýto jen pro vozidla nad 7,5 tuny

Vláda

Systém výkonového zpoplatnění českých dálnic a rychlostních komunikací bude spuštěn nejpozději v polovině příštího roku a v první fázi se bude vztahovat pouze na vozidla o hmotnosti vyšší než 7,5 tuny. Minulý týden o tom rozhodla vláda premiéra Stanislava Grosse, která tak poměrně překvapivě zkorigovala svůj plán, aby se elektronické mýtné vztahovalo od počátku na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského hodlá vláda přijatým opatřením podpořit zejména menší a střední dopravce, kteří provozují pouze lehčí nákladní vozidla. Podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe se ovšem o žádnou plošnou podporu malých autodopravců nejedná. „Malý autodopravce není pouze ten, kdo provozuje malá vozidla,“ řekl s tím, že existují i takové dopravní firmy, které provozují jeden kamion. Sám ministr Milan Šimonovský byl možná rozhodnutím vlády také poněkud zaskočen, neboť nedokázal říci, jak se omezení plátců mýtného projeví na předpokládané vybrané finanční částce. „Meziresortní komise, která má připravit návrh podmínek tendru na výběr dodavatele systému mýtného, má kabinetu také vyčíslit, jaké dopady by zpoplatnění pouze vozidel nad 7,5 tuny mělo,“ prohlásil.

Další kompenzace Mýtné by se v první fázi mělo vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, postupně by se mělo rozšířit na vybrané tahy prvních tříd, aby řidiči kamionů neobjížděli placené úseky dálnic po jiných komunikacích. Plán na zpoplatnění silnic I. třídy je však v rozporu s legislativou EU, která umožňuje vybírat mýtné pouze na víceproudých komunikacích. Milan Šimonovský také počítá s tím, že kolem roku 2008 by se povinnost platit mýtné zavedla na všechna vozidla nad 3,5 tuny a v zatím nedefinovaném časovém horizontu na všechna vozidla včetně osobních. Pokud jde o přibližnou kalkulaci, kolik by se na českých dálnicích mělo platit, uvažuje se zatím pro vozidla od 7,5 do 12 tun o 1,60 Kč za kilometr, těžší vozidla by platila 4,20 Kč za kilometr, což jsou sazby srovnatelné s Německem a o něco nižší než v Rakousku. Vláda také chce zachovat konkurenceschopnost českých autodopravců, a proto uvažuje o dalších kompenzacích. „Snížit by se měla například silniční daň na minimální úroveň EU a sazby mýtného by měly být stanoveny tak, aby zvýhodňovaly ekologická vozidla,“ informoval ministr. Úlev na spotřební dani z pohonných hmot se podle něj dopravci rozhodně nedočkají.

Tendry za dveřmi Nejpozději 15. února by měl být vyhlášen tendr na manažera projektu vybudování systému elektronického mýtného, samotný tendr na dodavatele technologie se podle Milana Šimonovského vypíše až v červnu. Jeho vítěz by měl být známý nejpozději do konce letošního roku. Sám ministr očekává zájem desítek firem, oficiálně už o své přihlášce hovoří minimálně čtyři velké firmy či uskupení v čele se společnostmi Siemens, Kapsch, IBM a Trans-toll. Milan Šimonovský tvrdí, že se termín startu systému, tedy polovina příštího roku, stihne i v případě, že se budou neúspěšné firmy proti verdiktu hodnotící komise odvolávat. Tomáš Johánek

spinner