Elektronické mýtné

Vláda schválila množstevní slevy s připomínkami

Vláda schválila množstevní slevy s připomínkami

Vláda minulý týden s připomínkami schválila poslanecký návrh novely, která má pro dopravce zavést množstevní slevy na mýtném pro vozidla nad 3,5 tuny. Po jednání kabinetu to řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy, které návrh poslanců Václava Cempírka a Radima Vysloužila podpořilo. Návrh počítá se zavedením slev v maximální výši 13 procent pro nákladní vozidla, která často využívají české dálnice.

Právě termín „často“ je ovšem podle vládního webu zcela nedostatečným vysvětlením podmínek pro slevu. Připomínky k novele mělo i ministerstvo vnitra, kterému mimo jiné vadí, že zavedení slev na mýtném by znevýhodnilo provozovatele vozidel s dálničními známkami, pro které se žádné slevy nenavrhují.

S obdobným zavedením slev na mýtném počítá novela, kterou připravilo ministerstvo dopravy. Na projednání ve vládě však předloha teprve čeká. Návrh odpovídá dohodě ohledně mýtného, kterou uzavřelo ministerstvo dopravy se Sdružením ČESMAD Bohemia s cílem posílit konkurenceschopnost českých dopravců na liberalizovaném evropském trhu. „Ministerstvo dopravy poslanecký návrh podpořilo, protože vlastní návrh by do začátku příštího roku nestihl projít legislativním procesem,“ uvedl Martin Novák.

Množstevní slevy na mýtném jsou formou kompenzace dopravcům za zvyšování cen mýtného. Sazby mýtného se naposledy zvyšovaly na začátku letošního roku v průměru o 25 procent, výsledná průměrná cena za ujetý kilometr se tak dostala na úroveň pěti Kč. Stejným způsobem by se cena elektronického mýtného měla zvýšit i na začátku příštího roku.

ČESMAD Bohemia: Jediná možnost

Podle generálního tajemníka sdružení ČESMAD Bohemia Martina Špryňara je současný poslanecký návrh jedinou možností, jak zavést systém slev od začátku příštího roku, tedy současně s plánovaným zvýšením sazeb mýtného. Návrh ministerstva dopravy předpokládal účinnost až od 1. července příštího roku, ale podle dopravců by takto pozdní zavedení slev znamenalo porušení dohod mezi nimi a ministerstvem.

Pokud se poslanecký návrh dostane ještě v průběhu října do sněmovny a bude schválen v prvním čtení, je tu šance, že zbytek legislativního procesu včetně schválení Senátem a podpisu prezidentem by bylo možné stihnout ještě do konce roku, uvedl Martin Špryňar.

Opozice návrh nepodporuje

Sociální demokracie návrh zřejmě nepodpoří. Minulý týden to oznámil její předseda Bohuslav Sobotka. Zdůvodnil to tím, že by to vedlo k výpadku příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který už nyní trpí nedostatkem peněz na údržbu, opravy a výstavbu nových silnic. Na to podle předkládací zprávy na vládním webu poukázal i ministr vnitra Kubice. Autoři předlohy argumentují tím, že vliv na rozpočet fondu dopravy bude mít až výše slev, kterou stanoví ministerská prováděcí vyhláška.

Elektronické mýtné na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných silnicích prvních tříd se v České republice vybírá od počátku roku 2007. V současnosti ho vozidla nad 3,5 tuny platí na více než 1300 kilometrech. Jeho výnos využívá SFDI. V mýtném systému je nyní zaregistrováno víc než 570 tisíc vozidel s palubní jednotkou pro komunikaci s mýtnými branami.

(čtk)

spinner