17. června 2008
Rostoucí cena pohonných hmot postihla všechny dopravní obory, ale zvláště dramaticky se projevuje v silniční dopravě. Dopravní firmy o situaci jednaly minulý týden v sobotu v Praze. Ještě před začátkem jednání s námi o tom, jak si dopravci představují možná řešení, hovořil výkonný ředitel Svazu dopravy ČR (SD ČR) Petr Kašík. Problémy dopravců podle něj mohou mít dopad na celou ekonomiku země.
„Proč silniční dopravci označují situaci v dopravě za kritickou?“
„Aktuálním důvodem jsou stále vyšší náklady na pohonné hmoty, které postihují nejvíce silniční dopravu. Ceny paliva neustále rostou, firmy si je však nemohou v dostatečné míře promítnout do nákladů. Je skutečností, že v České republice bylo vydáno velké množství povolení k provozování silniční dopravy, takže existuje převaha nabídky nad poptávkou, a silniční dopravci proto mohou z důvodu značné konkurence jen velmi obtížně promítat své zvýšené náklady do cen.“
„Může mít tato situace vliv i na ostatní oblasti ekonomiky?“
„Krizová situace v dopravě může vést k růstu cen většiny zboží a následnému zvýšení inflace. Většina českého průmyslu je závislá především na silniční dopravě, která představuje významný nástroj ekonomického růstu. Díky své flexibilitě a také kvůli nedostatku kapacit na železnici je silniční doprava v současné době prakticky obtížně nahraditelná. Přitom je ovšem opakovaným terčem nepřiměřené kritiky ze strany médií i politiků a trpí vysokou mírou přeregulovanosti. Omezení postihují silniční dopravce jak ze strany českých úřadů, tak od orgánů Evropské unie.“
„Nemohli by sami dopravci ještě hledat rezervy ve svém podnikání?“
„Dopravní firmy jsou na hraně možností, jak zvyšovat efektivitu podnikání v silniční dopravě. Bez vzniku veřejných logistických center v současné době další rezervy v podstatě neexistují. Rychle rostoucí ceny nafty současnou krizi uspíšily, ale problémy se v dopravě hromadí dlouhodobě.“
„Co tedy dopravci v současné době pokládají za potřebná opatření?“
„Vedle uznání významu silniční dopravy pro hospodářský život země chtějí například ve shodě s požadavky Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) pro silniční dopravu zavést tzv. profesionální naftu se zpětnou refundací části spotřební daně, a to v maximální výši, kterou dnes nařízení Evropské unie umožňují. Mezi další požadavky patří například zavedení slev na sazby elektronického mýtného podle objemu projetých kilometrů a dotace pro ekologická vozidla splňující emisní normu Euro 5. Dopravci rovněž chtějí, aby Česká republika stanovila termín pro zavedení společné evropské měny euro, a to v co nejkratším časovém horizontu.“
„Některá požadovaná opatření tedy směřují i do oblasti legislativy…“
„Podle dopravců je třeba zlepšit činnost státního odborného dozoru, a to jak vůči domácím firmám, které někdy své služby nabízejí za doslova dumpingové ceny, tak vůči zahraničním dopravcům, u nichž zase mnohdy existují nedostatky v oblasti placení mýta i technického stavu vozidel. Dopravci musí většinu svých nákladů platit ihned, zatímco splatnost faktur za dopravní služby v současnosti dosahuje 60 až 90 dnů. Tato skutečnost pochopitelně dlouhodobě významným způsobem ohrožuje jejich platební schopnost.
Dopravci musí většinu svých nákladů platit ihned, zatímco splatnost faktur za dopravní služby v současnosti dosahuje 60 až 90 dnů
Mezi další požadavky patří například odstranění nedostatků mýtného systému, který ani po roce a půl od uvedení do provozu nefunguje správně a pro dopravce je spojen se zbytečně náročnou administrativou. Podle dopravců například existují pro-blémy při zjišťování nedoplatků a jejich výše či složitá výměna jednotek při jejich poškození.“
„Dopravci jsou rovněž nespokojeni s tím, že chybějí kvalifikovaní pracovníci. Co navrhují pro zlepšení situace?“
„Dopravci, kteří se potýkají s rostoucím nedostatkem pracovníků, chtějí, aby stát vytvořil podmínky pro získávání odborné způsobilosti řidičů a založil fond, který by řešil financování vzdělávání řidičů. Také by měl vzniknout učební obor financovaný státem, který by dopravě přivedl nové řidiče nákladních vozidel a vytvořil na trhu práce v dopravě perspektivu. Tato i další opatření by měla snížit zatížení dopravců tak, aby silniční doprava mohla plnit svou ekonomickou funkci.“
Pavel Toman