14. června 2010
Zvýšení podílu biosložek v naftě a benzinu povede ke zvýšení cen za dopravu a jen dále prohloubí krizi. V reakci na hlasování Poslanecké sněmovny, která na konci května přehlasovala veto prezidenta a schválila novelu zákona o ochraně ovzduší, to minulý týden řekl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
S odkazem na informace v odborném tisku Martin Felix uvedl, že výroba biopaliv je o osmdesát procent dražší než výroba pohonných hmot z ropy. „Výroba biopaliv je tak dotována miliardovými částkami z kapes všech motoristů, a přitom přináší zisky pouze části zemědělců a několika zpracovatelům biosložek,“ řekl. Silniční doprava přitom patří k odvětvím nejvíce zasaženým krizí, dodal.
„V letošním roce situaci dopravních firem zhoršilo zvýšení spotřební daně z nafty, které, jak se zatím zdá, výběru této daně spíš uškodilo, než pomohlo. Silniční dopravci v žádném případě však již nehodlají akceptovat další nesmyslné zdražování paliva, které nemá přínos ani pro ekologii, ani pro státní rozpočet,“ zdůraznil Martin Felix.
Již krátce poté, co novela zákona o ochraně ovzduší na konci dubna poprvé prošla Poslaneckou sněmovnou, Martin Felix upozornil, že „je krajně podezřelé, že poslanci s končícím mandátem, kteří před volbami jinak hýří populistickými gesty za peníze daňových poplatníků, vyvíjejí právě v otázce biopaliv takovou aktivitu“. ČESMAD Bohemia podle něj nyní proto důrazně protestuje proti tomu, že jedním z posledních činů Poslanecké sněmovny bylo uzákonění „odírání motoristů kvůli byznysu nepočetné skupiny výrobců biosložek pohonných hmot“.
Prezident a sporné body
Silniční dopravci se dopisem obrátili na prezidenta Václava Klause s žádostí o zamítnutí novely zákona především proto, že zvýšení biosložek by znamenalo další zdražení naf-ty až o 1,50 Kč. Obávají se i mož-ných negativních dopadů na funkčnost a životnost motorů.
Václav Klaus novelu zákona o ovzduší skutečně v první polovině kvěna vetoval, mimo jiné proto, že „především boj s CO2 je sám o sobě krajně sporný. Vychází z teorie člověkem působeného globálního oteplování, která stojí na velmi vratkých základech a je podrobována stále sílící kritice“.
Václav Klaus na svých internetových stránkách dále uvedl, že „pozitivní či negativní dopady přimíchávání biosložek do pohonných hmot nebyly ve svém souhrnu seriózně zhodnoceny. Některé studie dospěly k závěru, že přírodě škodí více biopaliva než nafta a benzin. Vysoký cíl Evropské unie zvýšit do roku 2020 podíl biopaliv na ropných pohonných hmotách až na deset procent může znamenat ve svém důsledku například i likvidaci lesů a jejich přeměnu na plantáže, zvýšení cen potravin…“
Václav Klaus argumentuje
Václav Klaus upozornil také na to, že existují i „vážné pochybnosti o dopadu biopaliv na zdraví člověka. Spalováním biopaliv se dostávají do ovzduší nové druhy spalin z biopříměsí, u kterých neexistují experimentální data o jejich dopadu na lidský organismus“.
Sporný je podle Václava Klause také příspěvek ke snížení energetické závislosti státu na fosilních palivech, neboť se jedná o příměs v palivu, nikoli o jeho náhradu. „Zákon také nedokáže zajistit, aby byli podpořeni čeští zemědělci, protože budou podporováni i dovozci (a zemědělci v cizině). Opat-ření přinese zvýšení ceny pohonných hmot a zkrácení životnosti motorových vozidel. Zvýšení podílu biopaliv v pohonných hmotách by tedy znamenalo negativní důsledky pro životní úroveň obyvatel,“ uvedl na svých internetových stránkách Václav Klaus.
(lan)