5. června 2012

Z výrobních pásů největšího závodu na výrobu autobusů ve střední Evropě – Iveco Česká republika ve Vysokém Mýtě – letos sjel výjimečný autobus. Dvanáctimetrový Citelis CNG s pohonem na stlačený zemní plyn je podle údajů výrobce v pořadí 111 111. autobusem vyrobeným ve Vysokém Mýtě. První autobus na podvozku Škoda z někdejší továrny Josefa Sodomky vyjel už v roce 1928.
Jubilejní vozidlo převzal na počátku května ředitel Dopravního podniku města Jihlavy František Vilím jako součást dodávky deseti městských autobusů, kterou finančně podpořily fondy Evropské unie.
Společnost Iveco Česká republika slavnostní předání využila i pro prezentaci aktuálního postavení a perspektiv závodu, který nyní zaujímá přední postavení mezi třemi výrobními místy značky IVECO Irisbus na evropském kontinentu.
Šest jedniček v pořadovém čísle jubilejního autobusu symbolizuje šest primátů vysokomýtského závodu, uvedl předseda představenstva IVECO Česká republika Pavel Pachovský. Závod je podle něj dnes bezkonkurenčně největší český výrobce autobusů, s 2639 zaměstnanci největší zaměstnavatel v kraji, nejvýkonnější centrum náhradních dílů koncernu v Evropě (z Vysokého Mýta se přibližně 132 tisíci položkami zásobuje celkem 18 zemí střední a východní Evropy včetně pobaltských republik), nejefektivnější prodejce a exportér autobusů a v neposlední řadě také měřítko evropské kvality produkce.
Přes Karosu po IVECO
Za 84 let, která od doby výroby prvního autobusu ve Vysokém Mýtě uplynula, se plocha výrobního závodu rozrostla z původních 320 na 225 tisíc m2, z toho 61 tisíc m2 tvoří zastřešené budovy. V roce 1999 se továrna, která od znárodnění vyráběla pod značkou Karosa, stala součástí koncernu Irisbus. Koncern původně založily francouzský Renault a italský IVECO, ale v roce 2003 jej IVECO celý převzalo a od roku 2011 je celoevropská výroba autobusů pod značkou IVECO Irisbus součástí skupiny FIAT Industrial. Název IVECO Česká republika nese někdejší Karosa od 1. ledna roku 2007.
Výroba se vrací na úroveň před rokem 1989
Výrobní závod se specializuje na výrobu dálkového modelu Arway, školní verze Récréo, autobusu Crossway pro příměstský a meziměstský provoz a jeho částečně nízkopodlažní verze Crossway LE ve dvou provedeních, dálkový Evadys a od roku 2010 také nízkopodlažního městského autobusu Citelis. Celkem je v jeho výrobním sortimentu sedm typů autobusů v 1146 konfiguracích; každý autobus je tak možné považovat téměř za originál. Loni ve Vysokém Mýtě vyrobili téměř tři tisíce vozidel a podíleli se tak plnými 65 procenty na celkové produkci druhého největšího evropského výrobce autobusů.
Současně se také po letech přiblížili vrcholné výrobě, kterou závod zažil v osmdesátých letech s roční produkcí kolem 3400 autobusů. S loňskými celkem 2972 vyrobenými kusy závod zajistil 84 procent celkové výroby autobusů v České republice.
Více než 93 procent celé produkce závodu však i loni směřovalo na export, konkrétně k více než pěti stům zákazníků v 29 zemích. Největší cílovou zemí jsou tradičně Francie a Itálie. V regionu střední a východní Evropy si značka loni udržela tržní podíl 22,2 procenta. Zvyšovat odbyt se jí dařilo zejména na Slovensku (loni více než dvě stě vozidel), v Rumunsku a Polsku. V segmentu meziměstských autobusů její tržní podíl díky bestselleru Crossway v regionu dosáhl dokonce 30,8 procenta.
Letos IVECO Česká republika podle Pavla Pachovského plánuje výrobu 3200 vozidel.
World Class Manufacturing
Výroba autobusů je velmi specifická. Každé vozidlo vyžaduje asi 800 hodin práce, což je asi třicet- až čtyřicetkrát více než u osobních vozidel. Montují se také až z pětkrát vyššího počtu dílů. To vyžaduje velmi bedlivou kontrolu kvality každé výrobní operace. Ve Vysokém Mýtě ji zajišťuje systém řízení výroby World Class Manufacturing (WCM), který je zárukou špičkové kvality produkce i jejího minimálního dopadu na životní prostředí.
Konkurenceschopnost výrobků z Vysokého Mýta si italský koncern pojišťuje i pokračujícími investicemi do moderních technologií. Již dnes je závod jediným výrobcem ve střední Evropě, který využívá kombinace výhod ferozinkové antikorozní vrstvy u všech ocelových plechů a profilů o síle stěny do tří milimetrů nebo na všech korozně exponovaných uzlech karoserie autobusu a současně i kataforézní povrchové úpravy. Nová technologie významně zvýšila odolnost výrobků z Vysokého Mýta proti korozi.
(spa) www.irisbus.com
*Citelis 12m CNG. Model Citelis se dříve vyráběl jen ve francouzském a italském závodě Iveco Irisbus; výroba několika variant dvanáctimetrového modelu ve Vysokém mýtě pro potřeby středoevropského trhu se datuje až od roku 2010. Jedná se o městský dvounápravový nízkopodlažní autobus s polosamonosnou karoserií. Podlaha autobusu je u předních dveří ve výšce 320 milimetrů nad vozovkou, v prostoru středních a zad-ních dveří 330 milimetrů nad vozovkou. Řidič může výšku podlahy případně dále snížit pomocí funkce kneeling, kterou výrobce vozidlo vybavuje na přání.
V České republice autobusy Citelis 12m provozují například v Praze, Brně, Ostravě, Hradci Králové, Karlových Varech, Plzni, Zlíně, Pardubicích, Kladně a mnoha dalších městech.
Městské (třídveřové) autobusy mohou být alternativně vybaveny pohonem na zemní plyn, který již nyní s předstihem splňuje limity budoucí emisní normy Euro 6. CNG verze je nejpočetněji zastoupena v Havířově, kde jich jezdí již několik desítek kusů. V celé Evropě je již v provozu na 4,5 tisíce autobusů IVECO Irisbus s pohonem na stlačený zemní plyn, což značce v tomto směru zajišťuje pozici evropské jedničky. *