Obor silniční dopravy trápí hlavně infrastruktura a lidské zdroje

vADSSF

Na valné hromadě se na začátku června v areálu Darovanský dvůr u Plzně sešli členové Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF). Průběh jejich jednání výrazně ovlivnila skutečnost, že o den později mělo být ukončeno připomínkové řízení k věcnému návrhu zákona o veřejné dopravě.

Prezident asociace Ing. Jaroslav Hanák a viceprezident Ing. František Luža v úvodu informovali o společném stanovisku Hospodářské

komory, Sdružení ČESMAD Bohemia a Svazu dopravy ČR k věcnému

návrhu zákona. K původním devíti bodům přidali bod desátý, týkající se ekonomických a finančních požadavků (viz rámeček). Jak uvedl zástupce ředitele odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy JUDr. Ondřej Michalík, ministerstvo dopravy s těmito připomínkami v podstatě souhlasí, pouze se snažilo některé body formulovat obecněji. Do 28. června bude probíhat individuální vypořádávání zásadních připomínek, dodal.

Jaroslav Hanák upozornil na to, že nedostatečná infrastruktura představuje velký problém nejen pro podnikání v silniční dopravě, ale i z hlediska růstu HDP. Za největší současný problém oboru nicméně označil lidské zdroje. Velké komplikace působí i řada nestrategických rozhodnutí kompetentních orgánů, nezpoplatnění vozidel od 3,5 tuny celkové hmotnosti či nízký podíl ze spotřební daně z pohonných hmot, který se vrací se zpět do silniční infrastruktury. Do budoucna se Jaroslav Hanák obává toho, že dosavadní personální změny na ministerstvu dopravy a malá zkušenost řady pracovníků mohou mít neblahý vliv na realizaci schválené dopravní politiky a další spolupráci ministerstva s dopravci.

„To, že pro druhou etapu elektronického mýtného se preferuje satelitní technologie, je pro mě potvrzením toho, že první etapa byla omyl. Navíc pokud nebudou zpoplatněni všichni uživatelé – tedy i osobní vozidla a motocykly, silniční infrastruktura se nevzpamatuje,“ řekl Jaroslav Hanák. ADSSF podle něj bude v rámci druhé etapy výstavby mýtného systému požadovat, aby byly autobusy ve veřejné dopravě ze zpoplatnění vyňaty. Upozornil v této souvislosti na skutečnost, že stávající byrokratická praxe nejenže dopravce nepodporuje při čerpání možných finančních zdrojů z evropských fondů, ale naopak jim ho komplikuje.

Co se týče aktuálního dění v Bruselu, Jaroslav Hanák informoval o požadavku některých poslanců Evropského parlamentu, aby cestující

v autobusové dopravě měli stejná práva vůči dopravci jako cestující

v letecké dopravě.

O posledních aktivitách Sdružení ČESMAD Bohemia v oblasti silniční nákladní dopravy informoval JUDr. Antonín Hrazdíra. Česká strana podle něj například usiluje o svolání

česko-německé smíšené komise, na níž by Německo přistoupilo na praxi jiných zemí, které svoz a rozvoz v rámci kombinované dopravy Ro-La nepovažují za kabotáž. Informoval rovněž o formulářích nahrazujících tzv. žluté kolečko z tachografu, o vývoji ve sporu mezi dopravci a ministerstvem dopravy ohledně vozidel do 12 tun s přípojným zařízením, o snahách rozšířit zodpovědnost za hmotnost zboží i na odesílatele a naopak omezit zodpovědnost dopravce za nedodržování dob řízení a odpočinku jeho řidičem. Poukázal dále na nevhodné chování ruských celníků na rusko-běloruské hranici a na šikanování dopravců ruskými policisty na území Ruska. České ministerstvo dopravy na tento problém již bylo upozorněno a bylo vyzváno, aby zjednalo nápravu, řekl.

spinner