5. prosince 2003
Mnichovský výrobce MAN Nutzfahrzeuge AG v současnosti produkuje denně v dvousměnném provozu přes 100 nákladních vozidel. Českým dopravcům to před čtrnácti dny při exkurzi do výrobního závodu řekli zástupci automobilky.
Výrobní závod MAN v Mnichově byl otevřen v roce 1955. V současnosti v něm výroba probíhá v moderních provozech, z nichž mnohé jsou velkou měrou automatizovány.
Výroba kabin
Například ve výrobě kabin pracuje pouze 19 zaměstnanců a 20 robotů, přičemž v lednu jejich počet vzroste ještě o další tři. Při pohledu na stroje, které si samy mění pracovní nástroje a svými pohyby připomínají živé tvory, si nelze nevzpomenout na smutné vize autorů sci-fi o nadvládě strojů nad lidmi. Nicméně jen tímto způsobem lze dosáhnout vysoké produktivity a kvality, která je dnes v automobilovém průmyslu považována za standard a nezbytnost pro udržení konkurenceschopnosti.
¨
Důraz na kvalitu
Veškerá výroba probíhá just-in-time – každé vozidlo má již od počátku výroby, která začíná vyražením identifikačního čísla do rámu, konkrétního budoucího majitele. Vozidlo je také po celou dobu výrobního procesu provázeno protokolem, do něhož se každý dělník, který na výrobě vozidla pracoval, podepíše, čímž stvrzuje, že za svou práci ručí.
Jestli je výroba v dané směně v předstihu nebo ve skluzu, na to dělníky upozorní displej umístěný v jednotlivých výrobních sektorech.
Lakování
Poté, co jsou na rám umístěny všechny pevné součástky, přesouvá se do lakovny, která je podle představitelů společnosti nejekologičtějším zařízením svého druhu v Evropě. Vzhledem k velkému počtu různých variant rámů se lakování musí provádět ručně (automatické lakování je možné provádět pouze u pěti typů kabin) – zdraví pracovníků však ohroženo není, neboť pracují v kombinézách s externím přívodem vzduchu.
Poté se na podvozek připevní kabely, jež jsou přesně naměřeny a sestaveny pro konkrétní rám – pracovnice, která je připravuje, pouze zadá do počítače číslo rámu a na monitoru se jí zobrazují konkrétní pokyny, jak si má počínat.
Výstupní kontrola
V Mnichově se vyrábějí vozidla o výkonu 103 až 390 kW (motory se vyrábějí v Norimberku), s poháněnými zadními i předními nápravami. Vozidla mohou mít různé kombinace nádrží až do objemu 1360 litrů.
Když je vozidlo vyrobeno, prochází poslední diagnostikou a kalibrací jednotlivých zařízení. Ve zkušebně pracuje 150 dělníků a 100 techniků. Kromě toho je v Mnichově také 800 konstruktérů, kteří odpovídají i za výrobu.
Zkušební polygon
V areálu výrobního závodu je i zkušební polygon o rozloze zhruba 10 hektarů s oválnou tratí o délce 1,1 km, jejíž součástí jsou také zatáčky se sklonem 32 stupňů. Na polygonu se nacházejí i různé druhy jízdních povrchů. Dvacet tisíc kilometrů ujetých na polygonu (samozřejmě za přesně stanovených podmínek) odpovídá zhruba jednomu miliónu kilometrů v běžném provozu. Některé testy se však provádějí i ve Španělsku a ve Švédsku či v běžném silničním provozu.
Milan Frydryšek