27. května 2004
V krásném jarním počasí a s kulisou blízkého hradu Žebrák byl na konci března na letišti v Hořovicích zahájen letošní ročník tradiční akce – Testu 7 statečných. Letos byl specializovaný test užitkových automobilů zaměřen na vozidla kategorie N1 pick-up 4×4 se vznětovým motorem o zdvihovém objemu 2,5 litru a s dvojkabinou.
Odkud se vzal název Test 7 statečných? Před osmi lety se sešli Pavel Kolář z KOV Velim, Stano Cvengroš z časopisu Trucker a František Kučera z redakce AutoEXPERT se zástupci BVV Brno, kteří organizují veletrh užitkových a nákladních automobilů Autotec, a dohodli se na vzájemné spolupráci. Protože tehdy citelně chybělo srovnání užitkových vozidel nabízených na českém a slovenském trhu, ze setkání nakonec vzešla myšlenka uspořádat velký test užitkových vozidel. Na jeho první ročník se přihlásilo sedm výrobců nákladních automobilů. Vzhledem k tomu, že všichni šli, jak se říká, do neznáma, potřebovali k tomu i jistou dávku odvahy. Šťastnou shodou okolností se nabídlo srovnání se známým filmem a název byl na světě. Sedm automobilů – sedm statečných. V Evropě v té době žádný podobný test neexistoval – i proto si test „sedmi statečných“ získal ihned po svém prvním ročníku velmi dobré jméno, a to nejen v tuzemsku.
Letošní, již sedmý ročník v řadě, se odehrával ve vojenském prostoru Jince v katastru obce Felbabka. K jeho realizaci významně přispěl Antonín Kostka se svou firmou Protect, pomohl také Jan Bína zastupující firmu Texaco, která byla výhradním dodavatelem paliva pro Test 7 statečných. Akce tohoto druhu nelze pořádat bez řádného zajištění a pojištění, a proto nad celým testem převzala záštitu pojišťovna Kooperativa – jako důkaz toho, že za výhodných podmínek lze pojistit i vozidla této kategorie.
Pick-upy 4×4 v provedení N1
Volba pořadatelů letos padla na vozidla kategorie N1 pick-up 4×4 se vznětovým motorem o zdvihovém objemu 2,5 litru a s dvojkabinou pro osádku. V této kategorii je v tuzemských podmínkách patrný rostoucí zájem uživatelů – zejména proto, že tato vozidla jsou převážně využívána jako užitková v horských a podhorských oblastech a pro přepravu malých nákladů do méně přístupných míst. Jistou roli nepochybně hraje i určitý módní trend vlastnit automobil s vlastnostmi pravého off-roadu, s nímž se lze pohybovat v lehkém terénu stejně jako po silnici.
Přístup z pozice běžných uživatelů
Základním principem testu je ověřovat praktické a provozní vlastnosti v podmínkách odpovídajících běžnému provozu, a to hlavně z pohledu běžného uživatele. Na trati testu tvořené okruhem dlouhým 20 kilometrů, který zahrnoval jak lehký terén po lesních cestách, tak silnice třetí a druhé třídy, vyjelo osm vozidel – ARO, Honker, Land Rover, Mazda, Mitsubishi, Nissan a Toyota – a mimo oficiální hodnocení i Subaru a nová značka na českém trhu – Santana ze Španělska. Dvojčlenné testovací posádky byly složeny z odborných novinářů a známých osobností sportovního a společenského života. Za volanty testovaných vozů se vystřídali například i závodníci Tomáš Tomeček, Jaromír Martinec, Pavel Valoušek, Libor Mejznar či zpěvák Jakub Smolík. Každá posádka absolvovala s každým testovaným vozidlem dva okruhy v individuálním hodnocení a poté podle předem stanoveného klíče hodnotila jeho vlastnosti.
Jednou ze základních myšlenek všech Testů 7 statečných je nevytvářet a nevyhlašovat žádné pořadí, ale pouze ověřovat provozní vlastnosti vozidel. Proto jsou výsledky pouze souborem poznatků testovacích posádek a přehledných tabulek technických parametrů jednotlivých vozů.
Součástí testu bylo i měření několika parametrů, které jsou pro tuto kategorii zajímavé, a přesto nebývají v oficiálních dokumentech, jako jsou prospekty a reklamní materiály, uváděny. Tato měření předcházela vlastnímu testu a zjišťovalo se při nich například tzv. překřížení náprav, respektive poměr překřížení, stopový a obrysový průměr otáčení nebo vnější a vnitřní úroveň hluku.
Prověrka pneumatik
Test 7 statečných byl také velice náročnou prověrkou nových pneumatik Continental s dezénem Conti 4×4 Contact pro vozidla off-road, kterými Continental všechny testované modely vybavil. Pneumatiky jsou konstruovány tak, že plně vyhovují provozu na silnici i v lehkém terénu. Na trati testu, na níž byly dva zhruba tisícimetrové úseky s ostrým hrubým štěrkem, dostaly doslova „zabrat“, ale na kvalitě a jízdních vlastnostech jim to nikterak neubralo.
Dvě podskupiny vozidel
Z celkového hodnocení dvoudenního testovacího maratonu vyplynulo, že testovaných sedm vozidel lze rozdělit do dvou podskupin: na plnohodnotné off-roady a na komfortní osobní pick-upy s vlastnostmi off-roadu. Do první skupiny patří Land Rover, ARO a Honker. Do druhé pak zbývající čtyři vozidla – Mazda, Mitsubishi, Nissan a Toyota. Do této skupiny se již nevešlo mimo test zařazené vozidlo Subaru Baja, které představuje typ s výjimečnými jízdními vlastnostmi na běžných vozovkách za mokra, na blátě i na náledí, ale vzhledem k malé světlosti podvozku je vhodné pouze na lepší polní nebo lesní cesty. Tento model tedy nebyl s testovanými automobily srovnáván, ale prezentován jako jiná varianta vozidel s karoserií pick-up. Srovnatelný nebyl ani z důvodu vybavení zážehovým motorem. K první jmenované skupině však rozhodně patří i mimo test hodnocené vozidlo Santana.
Neúnavní pracanti
Spartánsky vybavené automobily ARO, Honker a Land Rover se představily jako neúnavní pracanti s velkou výdrží. Honker a ARO jsou představiteli velmi jednoduchých a cenově dostupných vozidel off-road s nižším jízdním komfortem pro posádku, avšak s velkou průchodností terénem a dobrými jízdními vlastnostmi. Land Rover je v komfortu také „spartánem“, ale zdobí ho letitá tradice spolehlivosti a výborných výkonů, která je již dlouhá léta určitým etalonem v této kategorii.
Kompromis mezi off-roady a dodávkami
Druhá, početnější skupina testovaných vozidel patří konstrukčně mezi ta, která představují vyvážený kompromis mezi čistým „off-roadem“ a klasickou silniční dodávkou. Tyto automobily poskytují slušný komfort dobře vybaveného osobního vozidla ve spojení s dobrými výkony i v těžším terénu. Mimo rámec testu projížděly bez sebemenší námahy i hlubokým blátivým brodem nebo zarostlými a nezpevněnými cestami. Najdou tedy zájemce jak mezi podnikateli a servisními organizacemi, tak i mezi movitějšími příznivci off-roadů, kterým se provedení pick-up líbí jako třetí vůz do rodiny.
Vyrovnaná spotřeba
Jako doplnění testovaných parametrů sledovali pořadatelé i spotřebu pohonných hmot. Je zvláštní, že naměřené hodnoty byly velmi vyrovnané a téměř u všech vozidel se prakticky nelišily – celková spotřeba u všech testovaných vozidel byla přibližně stejná. Vzhledem k charakteristice trati a rozdílnému způsobu jízdy jednotlivých řidičů je to velmi dobrý výsledek.
Ve středisku Testu 7 statečných zajišťoval kompletní služby servisní tým firmy Continental, který operativně řešil i několik proražených pneumatik na zmíněných úsecích trati s hrubým a ostrým štěrkem.
Předváděcí vozidla
Pro početné návštěvníky z řad zákazníků jednotlivých značek a off-roadových nadšenců byla k vyzkoušení připravena předváděcí vozidla, s nimiž se mohli zájemci svézt na připraveném terénním okruhu – převládaly automobily Land Rover a ARO všech provedení. Mnoho odvážlivců na sedadle spolujezdce svým uměním překvapil mistr Evropy v truck trialu Václav Kabourek se svým soutěžním Unimogem. Nejeden z těch, kteří s ním absolvovali předváděcí jízdu, prohlásil, že již nevěří tomu, že existují nějaké fyzikální zákony.
Sedm statečných do Brna
Letošní Test 7 statečných prokázal, že v kategorii vozidel pick-up 4×4 je na tuzemském trhu z čeho vybírat. Na své si přijdou jak nároční zákazníci, kteří kladou větší důraz na jízdní komfort i terénní vlastnosti, tak i zájemci, kterým vyhovuje plně funkční off-road, avšak s jednodušším vybavením interiéru a menším komfortem pro posádku – pochopitelně i za výrazně nižší cenu.
Jak je již zvykem, každý Test 7 statečných je ukončen na brněnském Výstavišti. Všechna vozidla, která se letošního testu zúčastnila, budou vystavena na volné ploše A brněnského Výstaviště ve společné expozici Test 7 statečných po celou dobu konání veletrhu Autotec.
František Kučera