IAA 2014

V Hannoveru bylo k vidění více než 300 světových premiér

V Hannoveru bylo k vidění více než 300 světových premiér

Ve dnech 25. září až 2. října se na výstavišti v Hannoveru uskutečnil již 65. ročník mezinárodní výstavy užitkových vozidel IAA. Původní cíl organizátora, německého svazu automobilového průmyslu VDA, přiblížit se vysokému počtu vystavovatelů byl překonán. Jestliže před dvěma lety se mohli návštěvníci seznámit s expozicemi 1904 vystavovatelů, letos to bylo dokonce 2064 vystavovatelů, tedy o osm procent více.

Definitivní počet může však být ještě vyšší, protože krátce před zahájením výstavy se zpravidla přihlásí ještě další vystavovatelé. IAA by se díky tomu mohla vyrovnat rekordní úrovni roku 2008, kdy se veletrh mohl opřít o šestiletý boom trhu užitkových vozů. Takovou komfortní startovací pozici dnes akce nemá, nicméně přinejmenším německý trh užitkových vozidel zažívá v dosavadním průběhu roku oživení po zavedení normy Euro 6. Solidní výsledky hlásí rovněž výrobci návěsů a nástaveb. VDA proto očekává další úspěšný ročník IAA; z hlediska počtu vystavovatelů půjde nepochybně o druhý nejlepší výsledek během dvaadvacetileté samostatné existence veletrhu.

Převaha zahraničních vystavovatelů

Letos se představilo rekordních 1214 zahraničních vystavovatelů ze 44 zemí, kteří tvoří 59 procent všech vystavovatelů. Oproti roku 2012 to představuje nárůst o 167 subjektů; podíl zahraničních vystavovatelů tehdy dosáhl 55 procent. Na zahraniční vystavovatele připadne celkem 38 procent výstavních ploch.

Čína bude mít největší expozici

Největší expozici představí – stejně jako v roce 2012 – Čína. Počet čínských vystavovatelů navíc stoupl o 32 procent na celkem 200. Čínský náskok před druhou Itálií se 137 vystavovateli se tak výrazně upevnil, i když také počet vystavovatelů z Itálie vzrostl. Třetí místo patří Turecku se 113 vystavovateli, následují Nizozemsko, Francie, Švédsko, Polsko, Velká Británie, Spojené státy a Belgie. Počet polských vystavovatelů se zvýšil o více než polovinu na 60, v případě USA je nárůst vyšší dokonce o 60 procent (na 55). Mezi početně největší budou patřit ještě expozice Argentiny, Estonska, Malajsie a Tuniska.

Dodavatelé pro automobilový průmysl

Poprvé se na IAA v Hannoveru představila automobilky Dongfeng z Číny a Hyundai z Jižní Koreje. Nejvýznamnější segment výstavy však tvoří tradičně dodavatelé automobilového průmyslu. Očekává se účast více než tisícovky firem, což přibližně odpovídá stavu z roku 2012 (1012 vystavo­vatelů). Návštěvníci se tak mohli těšit na skutečně reprezentativní představení komplexní široké nabídky trhu užitkových vozidel. Pořadatele zvláště těší, že téměř všechny segmenty vykázaly nárůst – stoupl počet vystavovatelů z oblasti těžkých nákladních vozidel, dodávek, autobusů, návěsů i nástaveb. Za pozornost rozhodně stojí i zvýšený zájem ze strany poskytovatelů servisních a opravárenských služeb a dodavatelů řešení pro elektromobily. Celkem 265 tisíc m2 rezervovaných výstavních ploch je druhým nejlepším výsledkem v samostatné historii IAA.

Maraton prezentací

Novinky a světové premiéry nelze v současné době odhalit, vystavovatelé se jimi pochlubí až na tiskových konferencích ve dnech 23. a 24. září. Zájemce z řad odborné veřejnosti čeká ve dvou dnech před oficiálním zahájením IAA doslova maraton prezentací. Na 23. září je ohlášeno 24 konferencí, na 24. září pak dalších 60. Letošnímu, již 65. ročníku IAA budou dominovat tři klíčová témata: efektivita, propojenost a flexibilita.

Důraz na efektivitu

Oproti standardu Euro 5 nová vozidla produkují o 80 procent méně emisí NOx a zhruba o dvě třetiny méně jemných prachových částic. Automobil splňující normu Euro 6 je bez nadsázky již „čistý“. Pozoruhodným výsledkem však je, že se daří soustavně snižovat také spotřebu. Pro vývojáře je to obrovská technologická výzva, navíc extrémně náročná z hlediska finančního. Skvělou zprávou je, že dnešní moderní kamion o celkové hmotnosti 40 tun (s užitečnou hmotností 28 tun) je „litrový“, tedy vykazuje spotřebu jednoho litru na 100 kilometrů na tunu nákladu.

Z tábora výrobců nákladních automobilů však již zaznívají směrem k Evropské komisi hlasy, že tlak na další radikální snižování emisí u pohonných jednotek nelze stupňovat donekonečna. Další přísnější norma by přinesla již jen nepatrné snížení emisí, avšak za cenu obrovských investic. Posilování efektivity podle VDA leží jinde než v oblasti zdokonalování pohonu. Otevírá se více prostoru pro aerodynamiku a odlehčování konstrukcí vozů, nelze zavírat oči ani před zaváděním dlouhých silničních souprav a více prostředků musí jít také do údržby a výstavby silniční infrastruktury.

Narůstající propojenost

Užitkové vozy budoucnosti musí být „vždy on-line“ – mezi sebou navzájem, s dispečinkem dopravce i se zákaz-níky. Plně automatického řízení se dočkáme zřejmě až ve střednědobém horizontu, ale již nyní je patrný značný pokrok. Nejnovější asistenční systémy (adaptivní regulace rychlosti, sledování odstupu od vozidla vpředu, brzdový asistent, asistent pro udržení jízdní stopy a další) se stále zdokonalují a blíží se doba „poloautomatické“ jízdy vyznačující se odlehčením rutinních činností řidiče a zvýšením účinnosti systémů včasné výstrahy pro snížení počtu a závažnosti nehod. Propojenost nabízí velké šance i logistice. Celý zásobovací řetězec může být ještě transparentnější, efektivnější a optimalizovanější.

Flexibilita užitkových vozidel

Užitková vozidla jsou jediným dopravním prostředkem, který je schopen zajistit přepravu smysluplného objemu zboží „ode dveří ke dveřím“. Podle statistik VDA přiveze dodávka do každé domácnosti za rok v průměru 492 litrů minerálních vod, limonád a sirupů, 110 litrů mléka atd. Nákladní vozidla odvezou 33 milionů tun domovního odpadu, dopraví 2,7 miliardy kurýrních, expresních a balíkových zásilek. V Hannoveru si návštěvníci 65. ročníku IAA budou moci vyzkoušet jízdu v 55 připravených vozech ve veřejném provozu – konkrétně bude k dispozici 26 těžkých nákladních vozidel a 29 lehkých užitkových vozů. Počet elektromobilů určených k testovacím jízdám přímo na výstavišti oproti roku 2012 stoupl o 150 procent na 23; navíc deset z nich budou těžké kamiony a autobusy. Doprovodný program veletrhu čítá na tři desítky odborných konferencí, workshopů a diskusních fór. K těm již klasickým patří na IAA Den nebezpečného zboží či sympozium věnované správnému uložení a zajištění nákladu. Speciální akce se zaměří na perspektivní trhy Číny, Indie a Turecka.

www.iaa.de

spinner