V české dopravě chybí přes 25 000 řidičů, stav nezměnil ani konflikt na Ukrajině

V české dopravě chybí přes 25 000 řidičů, stav nezměnil ani konflikt na Ukrajině

4.8. - V české dopravě nadále chybí až 25 000 profesionálních řidičů v kamionové a autobusové přepravě. Situaci nezměnil ani konflikt na Ukrajině, kvůli němuž z Česka odešly jednotky šoférů, zhruba stejný počet zároveň přibyl z řad uprchlíků. Nedostatek řidičů, zejména v autobusové dopravě, může v budoucnu ještě zhoršit vysoký průměrný věk šoférů. ČTK to sdělil Tomáš Bicera z portálu TruckJobs.cz, který patří do skupiny sdružení ČESMAD Bohemia. V Česku je kolem 120 000 profesionálních šoférů.

Nedostatek profesionálních řidičů trápí české dopravce dlouhodobě. V kamionové dopravě jich chybí kolem 20 000, v autobusové přepravě přes 5000. "Důvodem je velmi malý zájem tuzemských uchazečů o tyto pracovní pozice a nedostatečný přísun zahraničních pracovníků, kteří by nabízené pozice obsadili," uvedl Tomáš Bicera.

Situaci nezměnil ani válečný konflikt na Ukrajině. Na jeho začátku panovala mezi dopravci obava z odchodu mnoha ukrajinských šoférů, kterých v Česku působí kolem 5000. "Nicméně se obecně jednalo o jednotky osob a tato situace neměla, až na výjimky, zásadní vliv na chod českých firem," podotkl Tomáš Bicera. Podobná je i situace v případě náboru nových řidičů a řidiček z řad uprchlíků. "Ve valné většině případů se jednalo o ženy s dětmi. Můžeme tedy taktéž hovořit pouze o jednotlivých případech, kdy k takové situaci došlo," dodal Tomáš Bicera.

Problémy s nedostatkem řidičů navíc může v budoucnu komplikovat rostoucí průměrný věk řidičů. Alarmující je podle portálu zejména stav v autobusové dopravě, kde se průměrný věk řidičů pohybuje mezi 55 až 60 lety. V kamionové dopravě je situace lepší, průměrný věk šoférů je kolem 47 let.

Mnohým dopravců situace podle Tomáše Bicery komplikuje další plánování dopravy. Někteří z nich by například mohli navýšit své přepravní kapacity, kvůli chybějícím řidičům to však nejde. Nedostatek šoférů zároveň může v některých případech vést k neplnění nasmlouvaných kontraktů či zpožďování zásobování. V autobusové dopravě pak Tomáš Bicera poukazuje na potíže s dopravní obslužností a rušením linek. Kromě toho musí dopravní firmy počítat i se zvýšenými náklady, ať už na inzerci a nábor nových zaměstnanců nebo při tlaku na růst mezd šoférů.

Nedostatek řidičů není jen tuzemským fenoménem. Například v Německu či v Polsku podle statistik TruckJobs.cz chybí přes 80 000 řidičů, 100 000 řidičů chybí ve Velké Británii a například 70 000 v Rumunsku. Obdobné problémy jsou také v USA, Číně a Kanadě.

(čtk)

Ilustrační foto: lan

spinner