26. dubna 2013

Model Unimog U 5000 z řady terénních vozidel značky Unimog slouží profesionálům již přes deset let jako mimořádně spolehlivý dopravní prostředek pro pohyb i ve velmi obtížném terénu. Letos připravila německá značka jeho speciální provedení s dvojitou kabinou a nástavbou s jeřábem Palfinger, které dále posouvá hranice možností jeho nasazení. Ideální uplatnění najde novinka, kterou výrobce představil v dubnu v Mnichově, při síťových pracích v místech s náročným terénem, například při pokládání kabelů; dobře však poslouží i na jakékoli jiné náročné stavbě nebo v těžebním průmyslu.
Komponenty, které se osvědčily v ostatních modelech výrobního sortimentu značky Unimog od nejmenší řady U 20 přes střední řady U 300/U 400/U 500 až po modely řady 4000 a 5000, zajišťují i v novém provedení vysokou průchodnost terénem a bezpečnou jízdu při přepravě těžkého nákladu. Nezklame v hlubokém sněhu, vodě, bahně ani při jízdě po hrubém štěrku.
Torzně tuhý rám s trubkovými příčnými členy
Torzně tuhý rám s trubkovými příčnými členy zaručuje stabilitu na silnici, ale současně i mimořádnou torzní pružnost v terénu. Portálové nápravy zajišťují výbornou světlost nad zemí: Unimog díky nim bez problému zvládne až půl metru vysoké překážky. Tlačné trubky, řízení s trojúhelníkovými rameny a vinuté pružiny umožňují dlouhý zdvih odpružení a velký stupeň křížení náprav; díky tomu zůstávají všechna čtyři kola všechna čtyři kola v bezpečném kontaktu se zemí a vozidlo snadno překonává pahorky, terasy s příkrými svahy a náspy v nájezdovém úhlu až 50 stupňů vpředu i vzadu. Přebrodí také až 1,20 metru hluboké vodní překážky. V kritických okamžicích mu pomáhá i systém regulace tlaku v pneumatikách Tirecontrol.
Automatické řazení AutomaticShift představuje plně synchronizované elektropneumatické ovládání s osmi dopřednými a šesti zpětnými rychlostními stupni a systémem EQR pomáhajícím při uvolňování vozidla zapadlého v těžkém terénu rozhoupáváním. Dalších osm dopředných a osm zpětných rychlostních stupňů zajišťuje dobrou tažnou sílu při rychlostech od 1 do 30 km/h.
Až pro sedmičlenné čety
Celková hmotnost zvýšená na 13,8 tuny a rozvor náprav 3850 milimetrů předurčují Unimog U 5000 pro dopravu materiálu a personálu na obtížně přístupná místa. Vozidlo nabízí v dvojité, zvukově izolované a klimatizované kabině místo až pro sedmičlenné výjezdní čety a velkorysý odkládací prostor. Je vybaveno dvěma montážními body pro instalaci dalšího přídavného nářadí v přední a zadní části vozidla a instalační plochou na valníku, takže se hodí pro širokou paletu všemožných terénních aplikací. Jeřáb pohání výkonný vedlejší pohon z převodovky, k pohonu lanového navijáku slouží vlastní hydraulický systém vozidla s pracovním tlakem až 240 bar. Konstruktéři počítali také s možností připojení těžkého přívěsu.
Úsporný motor, dlouhé intervaly údržby
Terénní charakter vozidla doplňují kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, nezbytný pohon všech kol a přepínač uzávěrky diferenciálu. Pohání je čtyřválcový turbodiesel OM 924 LA a objemu 4,8 litru s maximálním výkonem 160 kW (218 k) a točivým momentem 810 Nm, dosud jen v emisní třídě Euro 5. Do příštího roku Unimog slibuje již i variantu Euro 6. K vysoké hospodárnosti modelu Unimog U 5000 přispívají vedle úsporného motoru také dlouhé intervaly údržby (1200 provozních hodin).
(spa)