MOT 2009

UITP chce do roku 2025 zdvojnásobit podíl veřejné dopravy

UITP chce do roku 2025 zdvojnásobit podíl veřejné dopravy

Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) hodlá do roku 2025 zvýšit tržní podíl veřejné dopravy o padesát procent. Na akci Mercedes-Benz Symposium v rámci Dnů Mercedes-Benz (MOT 2009) to v listopadu v německém Mannheimu oznámil generální tajemník UITP Hans Rat.

Veřejná doprava je podle Hanse Rata zárukou bezpečné, udržitelné a cenově efektivní mobility. „Neexistovala-li by dnes veřejná doprava, města a jejich obyvatelé by na tom byli mnohem hůř,“ řekl. K dosažení ambiciózního cíle zdvojnásobení podílu veřejné dopravy do roku 2025 budou podle něj nicméně nutné „odvážné nové strategie a vize“.

Přednosti veřejné dopravy jsou podle Hanse Rata jasné – veřejná doprava vytváří bezpečná a ekologicky únosná pracovní místa, dopravci, kteří ji zabezpečují, jsou často největším zaměst-navatelem ve městě, každé jedno euro investované do veřejné dopravy generuje čtyři eura v celkové ekonomice a v neposlední řadě veřejná doprava umožňuje redukovat závislost na fosilních palivech. Oproti individuální dopravě je v přepočtu na ujetý kilometr také třikrát až čtyřikrát méně energeticky náročná. Nezanedbatelnou roli při hodnocení veřejné dopravy hraje i skutečnost, že dopravní kongesce mají negativní dopad na hrubý domácí produkt – odebírají z něj až dvě procenta, uvedl Hans Rat.

Generální tajemník UITP se v této souvislosti zmínil o některých nových způsobech zvyšování atraktivity veřejné dopravy. Příkladem může být turecká Ankara, kde zavedli efektivní systém Rychlé autobusové dopravy (BRT), který využívá oddělených jízdních pruhů pro autobusy a turniketů, které urychlují nástup a výstup cestujících. Hans Rat upozornil i na stále opomíjený význam integrovaných platebních karet.

Tím, že umožňují nejen cestování veřejnou dopravou, ale platby za různé další služby, karty integrují veřejnou dopravu do veřejného života, řekl. Obce a města by podle Hanse Rata měly pokládat rozvoj veřejné dopravy za neoddělitelnou součást rozvoje městských aglomerací.

Budoucnost z pohledu značky Mercedes-Benz

O tom, jak na výzvy budoucnosti reaguje německý výrobce Mercedes-Benz v rámci své strategie Formování budoucí dopravy, hovořil ředitel vývoje divize EvoBus Richard Averbeck. Cílem přijaté strategie je podle něj dospět postupně od tzv. čisté k bezemisní dopravě. Například jako cíl pro rok 2020 si Mercedes–Benz stanovil snížit emise CO2 o 20 procent. Přínosem pro snížení emisí má být také již v roce 2010 uvedení vozidel Citaro G BlueTec Hybrid a Citaro FuelCELL-Hybrid do běžného provozu. Vedle vývoje vozidel na alternativní a hybridní pohon se však Mercedes-Benz hodlá v následujících letech soustředit i na optimalizaci vozidel s konvenčním pohonem.

Mercedes-Benz zákazníkům nabízí nejen vozidla vhodná do nejrůznějších lokalit, ale také konzultace a pomoc při vypracování řešení rozvoje efektivní veřejné dopravy, například při budování systémů BRT. Součástí jeho nabídky je i vybavení vozidel a dopravních firem různými telematickými systémy včet-ně správy vozového parku.

Výrobní program mannheimského výrobceOdborná konference a Dny Mercedes-Benz se již tradičně konaly v mannheimském výrobním závodě Mercedes-Benz. Jejich návštěvníci se mohli během akce na vlastní oči seznámit s výrobou autobusů s trojcípou hvězdou ve znaku.

Neméně zajímavá byla i výstava autobusů, která představila takřka kompletní výrobní program Mercedes-Benz, včetně novinky Tourismo RH a vlajkové lodi Travego, držitele titulu Coach of the Year 2010.

Coach of the Year 2010

Vlajková loď značky Mercedes-Benz, autobus Travego třetí generace, získala v říjnu na veletrhu Busworld Kortrijk titul Coach of the Year 2010. Není to však jediné ocenění, kterého se novému modelu dostalo. Již v červnu vyšel vítězně ze srovnávacího testu Coach Euro Test. Odborná porota složená ze zástupců sedmnácti evropských zemí při něm v Senlis u Paříže detailně porovnávala parametry modelu Travego a čtyř jeho konkurentů. Bienální Coach Euro Test výrobci autobusů pokládají za jednu z rozhodujících zkoušek. Porota při ní hodnotí hospodárnost, vliv na životní prostředí, jízdní vlastnosti a komfort, ale především bezpečnost vozidla.

„Bezpečnost byla a je nejvyšší hodnotou značky Mercedes-Benz. Naše vlajková loď určovala trendy na trhu po všechny své tři generace. Již v roce 1999 mělo travego sériově na palubě elektronický brzdový systém (EBS), antiblokovací systém (ABS), protiprokluzový systém (ASR) a retardér. S druhou generací následovaly další bezpečnostní prvky jako asistent jízdního pruhu (SPA) a tempomat s regulací odstupu (ART). Ve třetí generaci slavil světovou premiéru u autobusů aktivní brzdový asistent (ABA) – známý rovněž pod pojmem nouzový brzdový asistent. S každým autobusem typu Safety Coach na silnici se staráme o vyšší bezpečnost silničního provozu a můžeme tak chránit lidské životy,“ komentoval vítězství v testu ředitel Daimler Buses Hartmut Schick.

Třetí generaci modelu Travego Mercedes-Benz označuje i přívlastkem Safety Coach, protože je vybaven veškerými dostupnými bezpečnostními prvky.

Služby OMNIplus

Vedle autobusů se návštěvníci Dnů Mercedes-Benz mohli v Mannheimu seznámit i se širokou nabídkou služeb pod značkou OMNIplus. Jejich součástí je například správa vozového parku OMNIplus BusFleet, servisní síť s 24hodinovou pohotovostní službou, servisní smlouvy, nabídka originálních náhradních dílů, internetový terminál pro prodej použitých vozidel či finanční služby.

V designovém studiu Mercedes-Benz si dopravci mohli s pomocí nejmodernějších 3D technologií nakonfigurovat svůj autobus a spatřit jej v běžném provozu ještě před tím, než je vůbec vyroben.

Milan Frydryšek www.evobus.cz

spinner