7. prosince 2009

Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) hodlá do roku 2025 zvýšit tržní podíl veřejné dopravy o padesát procent. Na akci Mercedes-Benz Symposium v rámci Dnů Mercedes-Benz (MOT 2009) to v listopadu v německém Mannheimu oznámil generální tajemník UITP Hans Rat.
Veřejná doprava je podle Hanse Rata zárukou bezpečné, udržitelné a cenově efektivní mobility. „Neexistovala-li by dnes veřejná doprava, města a jejich obyvatelé by na tom byli mnohem hůř,“ řekl. K dosažení ambiciózního cíle zdvojnásobení podílu veřejné dopravy do roku 2025 budou podle něj nicméně nutné „odvážné nové strategie a vize“.
Přednosti veřejné dopravy jsou podle Hanse Rata jasné – veřejná doprava vytváří bezpečná a ekologicky únosná pracovní místa, dopravci, kteří ji zabezpečují, jsou často největším zaměst-navatelem ve městě, každé jedno euro investované do veřejné dopravy generuje čtyři eura v celkové ekonomice a v neposlední řadě veřejná doprava umožňuje redukovat závislost na fosilních palivech. Oproti individuální dopravě je v přepočtu na ujetý kilometr také třikrát až čtyřikrát méně energeticky náročná. Nezanedbatelnou roli při hodnocení veřejné dopravy hraje i skutečnost, že dopravní kongesce mají negativní dopad na hrubý domácí produkt – odebírají z něj až dvě procenta, uvedl Hans Rat.
Generální tajemník UITP se v této souvislosti zmínil o některých nových způsobech zvyšování atraktivity veřejné dopravy. Příkladem může být turecká Ankara, kde zavedli efektivní systém Rychlé autobusové dopravy (BRT), který využívá oddělených jízdních pruhů pro autobusy a turniketů, které urychlují nástup a výstup cestujících. Hans Rat upozornil i na stále opomíjený význam integrovaných platebních karet.
Tím, že umožňují nejen cestování veřejnou dopravou, ale platby za různé další služby, karty integrují veřejnou dopravu do veřejného života, řekl. Obce a města by podle Hanse Rata měly pokládat rozvoj veřejné dopravy za neoddělitelnou součást rozvoje městských aglomerací.
Budoucnost z pohledu značky Mercedes-Benz
O tom, jak na výzvy budoucnosti reaguje německý výrobce Mercedes-Benz v rámci své strategie Formování budoucí dopravy, hovořil ředitel vývoje divize EvoBus Richard Averbeck. Cílem přijaté strategie je podle něj dospět postupně od tzv. čisté k bezemisní dopravě. Například jako cíl pro rok 2020 si Mercedes–Benz stanovil snížit emise CO2 o 20 procent. Přínosem pro snížení emisí má být také již v roce 2010 uvedení vozidel Citaro G BlueTec Hybrid a Citaro FuelCELL-Hybrid do běžného provozu. Vedle vývoje vozidel na alternativní a hybridní pohon se však Mercedes-Benz hodlá v následujících letech soustředit i na optimalizaci vozidel s konvenčním pohonem.
Mercedes-Benz zákazníkům nabízí nejen vozidla vhodná do nejrůznějších lokalit, ale také konzultace a pomoc při vypracování řešení rozvoje efektivní veřejné dopravy, například při budování systémů BRT. Součástí jeho nabídky je i vybavení vozidel a dopravních firem různými telematickými systémy včet-ně správy vozového parku.
Výrobní program mannheimského výrobceOdborná konference a Dny Mercedes-Benz se již tradičně konaly v mannheimském výrobním závodě Mercedes-Benz. Jejich návštěvníci se mohli během akce na vlastní oči seznámit s výrobou autobusů s trojcípou hvězdou ve znaku.
Neméně zajímavá byla i výstava autobusů, která představila takřka kompletní výrobní program Mercedes-Benz, včetně novinky Tourismo RH a vlajkové lodi Travego, držitele titulu Coach of the Year 2010.
Coach of the Year 2010
Vlajková loď značky Mercedes-Benz, autobus Travego třetí generace, získala v říjnu na veletrhu Busworld Kortrijk titul Coach of the Year 2010. Není to však jediné ocenění, kterého se novému modelu dostalo. Již v červnu vyšel vítězně ze srovnávacího testu Coach Euro Test. Odborná porota složená ze zástupců sedmnácti evropských zemí při něm v Senlis u Paříže detailně porovnávala parametry modelu Travego a čtyř jeho konkurentů. Bienální Coach Euro Test výrobci autobusů pokládají za jednu z rozhodujících zkoušek. Porota při ní hodnotí hospodárnost, vliv na životní prostředí, jízdní vlastnosti a komfort, ale především bezpečnost vozidla.
„Bezpečnost byla a je nejvyšší hodnotou značky Mercedes-Benz. Naše vlajková loď určovala trendy na trhu po všechny své tři generace. Již v roce 1999 mělo travego sériově na palubě elektronický brzdový systém (EBS), antiblokovací systém (ABS), protiprokluzový systém (ASR) a retardér. S druhou generací následovaly další bezpečnostní prvky jako asistent jízdního pruhu (SPA) a tempomat s regulací odstupu (ART). Ve třetí generaci slavil světovou premiéru u autobusů aktivní brzdový asistent (ABA) – známý rovněž pod pojmem nouzový brzdový asistent. S každým autobusem typu Safety Coach na silnici se staráme o vyšší bezpečnost silničního provozu a můžeme tak chránit lidské životy,“ komentoval vítězství v testu ředitel Daimler Buses Hartmut Schick.
Třetí generaci modelu Travego Mercedes-Benz označuje i přívlastkem Safety Coach, protože je vybaven veškerými dostupnými bezpečnostními prvky.
Služby OMNIplus
Vedle autobusů se návštěvníci Dnů Mercedes-Benz mohli v Mannheimu seznámit i se širokou nabídkou služeb pod značkou OMNIplus. Jejich součástí je například správa vozového parku OMNIplus BusFleet, servisní síť s 24hodinovou pohotovostní službou, servisní smlouvy, nabídka originálních náhradních dílů, internetový terminál pro prodej použitých vozidel či finanční služby.
V designovém studiu Mercedes-Benz si dopravci mohli s pomocí nejmodernějších 3D technologií nakonfigurovat svůj autobus a spatřit jej v běžném provozu ještě před tím, než je vůbec vyroben.
Milan Frydryšek www.evobus.cz