25. září 2012

Dva osvědčené modely, jedna novinka a jeden „zelený“ tahač – taková byla letošní sestava čtyř tahačů od renomovaných výrobců, které se zúčast-nily třetího ročníku srovnávacího testu tahačů European Truck Challenge 2012. Poskytly je čtyři značky z tzv. velké sedmičky: DAF, MAN, Mercedes-Benz a Scania. Test v červenci v Německu uspořádala skupina DVV Media Group, jejíž součástí jsou i Dopravní noviny.
Každoroční klání tahačů i letos připravilo odborné německé dopravní periodikum DVZ ve spolupráci s partnerskými redakcemi v několika evropských zemích. Volba kategorie od 324 kW (440 k) do 338 kW (460 k) byla nasnadě – vozidla této třídy tvoří páteř flotily evropských dopravců. Jejich kabiny jsou navrženy pro práci i odpočinek řidičů a představují vysoký standard v technice pro dálkovou silniční dopravu.
Pozvánku na účast v testu letos přijaly automobilky DAF, MAN, Mercedes-Benz a Scania. Druhý švédský výrobce, Volvo, do ETC svůj starší model nepřipustil, protože právě dokončoval přípravu světové premiéry nové řady FH. Také italské Iveco mělo zcela jiné starosti, protože pracovalo na přesunu výroby své řady pro těžkou dopravu Stralis z německého Ulmu do Madridu. Modernizovaný model Stralis je podle výrobce na trhu příliš krátkou dobu na to, aby se mohl náročného srovnávacího testu zúčastnit. A francouzský Renault Trucks svá vozidla do žádných srovnávacích testů již několik let neposílá.
Ověřená technika versus nový model
Scania, švédský výrobce a člen německé skupiny Volkswagen, nasadila do boje o prvenství v ETC tahač G 440, který s předstihem splňuje normu Euro 6, a byl tak „nejzelenějším“ účastníkem celého testu. Zatímco DAF a MAN prodávaly v době testu jen vozidla splňující současnou normu Euro 5, Mercedes-Benz by mohl do soutěže rovněž nasadit i nejnovější model s motorem Euro 6. Nakonec však německá automobilka, přestože již každý třetí prodaný vůz Actros je v nejekologičtější verzi, přihlásila model odpovídající přesně zadání European Truck Challenge. Actros se tak tedy stal nejnovějším modelem s motorem Euro 5, který čelil přímému srovnání s osvědčenými „tažnými koňmi“ – DAF XF 105.460 ATe a MAN TGX 18.440 Efficient Line. Obě tato vozidla byla vybavena technologií snižující spotřebu paliva. Scania s tahačem podle normy Euro 6 představovala v některých ohledech zcela jinou ligu. Čistota emisí však byla jen jedním ze sledovaných kritérií – zásadní úlohu hrála spotřeba a provozní náklady. Testovací řidiči projeli během pěti dnů dvakrát vytyčenou trasu s testovacím návěsem o hmotnosti 32 tun.
Metodika ETC 2012
Zásadním předpokladem pro reprezentativní srovnání tahačů je vytvoření rovných podmínek. V běžném provozu je srovnání obtížné – vozidla jezdí po různých trasách, jsou rozdílně vybavena (například pneumatikami), čerpají palivo u různých prodejců a používají rozmanité návěsy různých výrobců.
Díky podpoře sponzorů ETC – Krone, BPW a Michelin – mohl testovací tým DVZ připravit srovnatelné podmínky. Návěsy se mezi testovanými tahači opakovaně měnily, aby se zajistila maximální míra konformity vybavení. Dodavatelem paliva byl nový sponzor ETC, společnost ARAL. Návěsy v provedení curtainsider (s bočními shrnovacími plachtami) nabídly speciální design pro testovací provoz. Německý výrobce Krone je dodal ve dvou varian-tách: s aerodynamickým krytem podvozku a bez aerodynamického krytu. Po dvou testovacích kolech si tahače návěsy vyměnily.
Dodavatelem náprav návěsů byla společnost BPW. Jimi osazený třínápravový návěs představuje vysoce moderní a spolehlivé řešení se špičkovou brzdicí soustavou, vyspělým odpružením a výbornou stabilitou jízdy. Na nápravovou soustavu poskytuje BPW celoevropskou záruku pět plus tři roky, bez omezení kilometrového proběhu. Důležitým faktorem pro efektivní a ekonomický provoz silniční soupravy je také volba pneumatik. Všechny návěsy European Truck Challenge byly vybaveny pneumatikami značky Michelin, konkrétně modelem Typ X Multi T v rozměrech 385/55 R 22,5, který díky novému složení pryžové směsi nabízí až o 15 procent lepší vedení než předchozí generace XTE 2. Multi T lépe drží na suchém i mokrém povrchu, zajišťuje vyšší brzdný výkon a celkově vyšší bezpečnost při provozu. Pro dosažení srovnatelných výsledků byly na tahače instalovány pneumatiky Michelin X Multi-way 3D XZE v rozměrech 315/70 R 22,5.
Ve spotřebě vyhrál model Actros
V přímém srovnání se svými konkurenty v emisní třídě Euro 5 vyšel ze srovnání z hlediska spotřeby s velkým náskokem nejlépe nový Actros 1845. Stuttgartský „hřebec“ se předvedl průměrnou spotřebou 33,8 litru na sto kilometrů. Jak DAF, tak i MAN se i navzdory instalovaným úsporným balíčkům musely spokojit s místy vzadu.
Vzájemný souboj mezi nimi však byl naprosto vyrovnaný, protože testovací protokol ukázal u obou vozidel stejnou průměrnou spotřebu 34,9 litru na 100 kilometrů. „Superekologický“ model Scania G 440 Euro 6 měl s průměrnou spotřebou 35,6 litru na 100 kilometrů v rámci ETC „největší žízeň“. Je však třeba zdůraznit, že rozdíl 0,7 l/100 kilometrů dokázal vykompenzovat vynikající nízkou hladinou emisí.
Leasing a další služby nejvýhodnější u MAN
Vedle spotřeby testovací tým ETC zkoumal také náklady na leasing a další služby spojené s běžným provozem vozidla v rámci vozového parku dopravce. V jejich srovnání se vítězem testu stal MAN se 109 € na den provozu. Těsně za ním se umístil DAF XF 105.460 se 110 €/den. Mercedes-Benz Actros naproti tomu vyjde na 118 €/den, což je i přes nejnižší dosaženou spotřebu v testu vysoká hodnota.
Pevné a variabilní náklady v případě modelu Actros činí v přepočtu 0,791 € na kilometr, u tahače MAN vycházejí na 0,789 € na kilometr a u tahače DAF na 0,7936 € na kilometr. Ekologická Scania se dostala na hodnotu 0,848 € na kilometr, což je poměrně hodně. Pevné náklady se u ní navíc vyšplhaly na téměř 137 € za den provozu, byly tedy o 18 € za den vyšší než u značky MAN.
Mercedes-Benz Actros 1845 Euro 5
Jak se v novém actrosu jezdí i žije, ví hodně profesionálních řidičů. Kolik jich je? To koncern Daimler nesděluje. Je jich však dostatečně mnoho, aby se actrosy staly standardem na evropských silnicích i odpočívadlech. Uživatelé se shodují na tom, že model nabízí pohodlnou kabinu s příjemným a především přehledně uspořádaným pracovištěm řidiče. Přístrojová deska i ostatní ovládací prvky jsou uspořádány podle „mercedesovské klasiky“ s dvojicí velkých kruhových indikátorů rychlosti a otáček motoru.
Testování ETC ukázalo, že nový actros je výjimečně úsporné vozidlo. Jeho průměrná spotřeba během European Truck Challenge 2012 činila pouze 33,8 litru na 100 kilometrů. Potvrdilo se tak to, s čím Daimler vyrukoval při prezentaci svého nejnovějšího actrosu: že verze Euro 5, která bude splňovat emisní standard až do 31. prosince roku 2013, je z hlediska úspory pohonných hmot výrazně lepší než předchozí model.
Mercedes-Benz sice vyrábí i verzi Euro 6, ale do ETC se rozhodl vyslat model srovnatelné třídy jako konkurenti DAF a MAN, mimo jiné s po-ukazem na stávající platnou emisní normu, tedy Euro 5.
Testovací řidiči upozornili na zajímavou skutečnost. Actros reaguje z celé čtveřice nejméně na různý styl řízení. Zatímco jeho konkurenti z dílny MAN, DAF a Scania se při „nejlepším“ a „nejhorším“ způsobu řízení dostali na rozdíl ve spotřebě od 1,7 až po téměř 3,0 litru na sto kilometrů, u actrosu se maximální odchylka udržela na 1,2 litru / 100 km. Actros si jede „po svém“ a řidičské schopnosti se ho v tomto případě dotknou zdaleka nejméně z testované čtveřice. Testovací tým malý vliv stylu jízdy přičítá především velmi povedenému jízdnímu asistenčnímu systému Predictive Powertrain Control (PPC). Avšak i s čistě manuálním řízením, bez tempomatu a automatického řazení, se testovací řidič ETC dostal na srovnatelnou hodnotu.
Řadový šestiválec o zdvihovém objemu 12,8 litru je neskutečně výkonný a současně úsporný. Nevadilo ani to, že tahač je těžší než konkurenční modely (7,7 tuny oproti 7,2, respektive 7,4 tuny). Rozdíl 300 až 500 kilogramů dopočtených do celkové povolené hranice 40 tun nicméně může znamenat nepříjemné omezení. Měsíční provozní sazba (pevné náklady – leasingový „full service“ balík) je se 1703 € průměrná. Denní sazba 118 € však činí z actrosu nejdražší mo-del. MAN a DAF jsou s denními výdaji 109, respektive 110 € výrazně levnější.
DAF XF 105.460 ATe Euro 5
Nizozemci do ETC vyslali model XF 105.460 v „úspornějším“ provedení ATe. V žádné ze sledovaných kategorií sice tahač z Eindhovenu jednoznačně nezvítězil, ale ani nepropadl. Ve spotřebě pohonných hmot se vyrovnal konkurenčnímu modelu MAN TGX 18.440, rovněž v úsporné verzi nazvané Efficient Line. DAF pro svůj úsporný systém používá označení ATe (Advanced Transport Efficiency). Největších změn doznala pohonná jednotka o zdvihovém objemu 12,9 litru s vylepšeným vstřikováním, Nizozemci jsou pyšní i na úpravy výfukové soustavy. Řadový šestiválec pracuje s novými písty s lepšími tepelnými vlast-nostmi. Agregát vyžaduje méně chlazení, dostačuje mu i menší olejové čerpadlo pro zachování maximální efektivity práce motoru při minimálních ztrátách způsobených třením.
Při předpokládaném standardním ročním nájezdu 125 tisíc kilometrů se zástupce značky DAF dopracoval k pevným nákladům ve výši 0,212 € na kilometr. Není to sice úplně nejnižší hodnota (tou se může pochlubit MAN), ale přesto je mnohem příznivější než u vozidel ze stáje Mercedes-Benz a Scania. V případě švédského výrobce není srovnání úplně přesné, protože G 440 používá ekologickou technologii pro normu Euro 6, což se odráží na zvýšené spotřebě.
DAF vyvinul příjemně ovladatelné vozidlo. Výjimkou je snad jen pro vozidla značky DAF typický brzdový pedál. Testovací řidiči upozornili na skutečnost, že toto řešení se dnes používá snad už jen u autobusů. Motor modelu XF 105.460 perfektně táhne při průměrné rychlosti 82 až 84 km/h. Na stroj z plochého Nizozemska překvapivě skvěle zabírá právě v náročnějším stoupání. Řidič ani nemusel podřadit, aby si souprava zachovala výkon, což přináší příjemnou úsporu paliva.
MAN TGX 18.440 Euro 5
Úsporná verze Efficient Line se mnichovské automobilce vydařila. Letos v červenci sjel z pásu vůz s pořadovým číslem deset tisíc. Pro srovnatelný točivý moment 2300 Nm by do European Truck Challenge musel MAN poslat model TGX 480. Provedení TGX 440 sice nabízí „pouze“ 2100 Nm, přesto však více odpovídá výkonnostní úrovni konkurence. Velmi solidní výsledky v ETC potvrdily, že MAN vyslal do boje správného zástupce.
Po sečtení všech nákladových položek se ukázalo, že z hlediska celkových provozních nákladů není vítězem zbrusu nový a „superúsporný“ Mercedes-Benz Actros, ale osvědčený model TGX. Jeho nástupce pro nastupující éru Euro 6 představí mnichovská automobilka veřejnosti na IAA v Hannoveru. TGX 440 může nabídnout nejnižší náklady 0,789 € na kilometr. Actros je na hodnotě 0,791 € na kilometr a DAF dokonce na 0,794 € na kilometr. Scania s nejekologičtějším vozidla G 440 Euro 6 skončila na posledním, čtvrtém místě s hodnotou 0,8476 € na kilometr.
DVZ loni testovaly MAN i samostatně. Naměřily přitom o téměř dva litry nižší průměrnou spotřebu než při měřeních v rámci testu ETC (necelých 35 litrů / 100 km). Svou roli sehrály podmínky, v nichž se testy odehrály: kompletně nové pneumatiky, zcela nový návěs a čtyři testovací řidiči s odlišnými styly jízdy. Tyto faktory stačily na to, aby se z velmi sympatických výsledků spotřeby staly hodnoty podprůměrné. V zájmu kompletní objektivity je také třeba dodat, že dvě z osmi měření během European Truck Challenge se uskutečnila při silném dešti.
Nicméně podmínky měli zástupci všech čtyř koncernů srovnatelné, takže vyšší spotřeba tahače MAN (a tím poslední místo v této kategorii) je rozčarováním. Přitom MAN prezentuje modely Efficient Line jako vysoce úsporná a „nekompromisně efektivní“ vozidla pro dálkovou silniční dopravu. Nejjednodušším řešením je instalace aerodynamických vylepšení, například bočního obložení, které výrazně upravuje proudění vzduchu kolem vozidla. Součástí balíčku výbavy Efficient Line je omezovač rychlosti pro plně naloženou soupravu nastavený z výroby na 85 místo 89 km/h. V případě testování ETC to ovšem nehrálo vůbec žádnou roli, protože jízdy probíhaly při maximálních rychlostech kolem 80 až 82 km/h. Jen při sjíždění z kopce, s nulovou spotřebou motoru, omezovač umožnil dosažení tolerovatelných 88 až 90 km/h. Tím se šetří čas, při přechodu do protilehlého stoupání i trocha pohonných hmot a přispívá to k větší plynulosti jízdy.
Scania G 440 Euro 6
V podmínkách účasti na European Truck Challenge 2012 stálo, že se do testovacích jízd mohou hlásit vozidla „splňující normu EEV / Euro 5 nebo Euro 6“. To, že se mezi sedmi původně oslovenými, respektive čtyřmi zúčastněnými výrobci nákladních vozidel najde i jen jediný odvážlivec s motorem Euro 6, nikdo z testovacího týmu ETC nečekal. Scania se však šance chopila a vsadila na nejekologičtější tahač letošního klání, model G 440 se sníženou kabinou. Také ve Stuttgartu zvažovali, že především proti Scanii vyšlou vůz s technologií pro Euro 6, ale nakonec zvolili Actros 1845 s výbavou splňující stávající normu Euro 5. Švédsko-německý koncern se přidržel své „do budoucna orientované strategie“ a neohroženě vsadil na G 440 Euro 6.
Vysoké náklady nicméně nakonec Scanii zařadily na samotný konec ekonomického srovnání. Na vině byly parametry leasingové kalkulace a kontraktu na opravu a údržby. Právě kvůli finančním službám tahač G 440 v celkovém výsledku hodně utrpěl. V ukazateli „pevné náklady na den provozu“ byl s velkým odstupem poslední. Výsledky by nedokázala zvrátit ani extrémně příznivá spotřeba, ale ani ta se v tomto případě nedo-stavila. Teoreticky by vůz musel dosáhnout průměrné spotřeby 31,1 litru na 100 km, aby se vyrovnal tahači MAN s celkovými náklady 0,789 € na kilometr. Tak nízká spotřeba je v případě čtyřicetitunové soupravy zatím nemyslitelná. Skutečně naměřená spotřeba při ETC činila 35,6 litru na sto kilometrů. Samostatné testování DVZ letos v březnu ukázalo průměrnou spotřebu 35,3 l / 100 km. Rozdíl 0,3 l / 100 km experti opět přičítají rozdílným podmínkám (čtyři řidiči oproti jednomu, nové pneumatiky oproti zajetým, nový návěs oproti běžně opotřebovanému).
Seveřané jsou však průkopníky na poli ekologické dopravy. Je obtížné přesně srovnávat vozidla splňující normu Euro 5 s modelem nastaveným na budoucí normu Euro 6. Vedle Scanie byl v době testu Mercedes-Benz jedinou značkou, v jejíž nabídce bylo nákladní vozidlo s technologií kompatibilní s emisní normou Euro 6. Testovací tým ETC ocenil odvahu, s níž do testu automobilka ze Södertälje vyslala svého zástupce skvěle připraveného na éru Euro 6, která nastane od roku 2014.
n