15. listopadu 2025, red
16.11. - Ceny paliv, inflace a tempo růstu HDP, změny v systému mýtného, ale i bankroty menších hráčů na trhu nebo investice do udržitelnosti, to všechno vytváří ekonomickou realitu, která začíná ovlivňovat aktuální ceny. Evropský trh pozemních přeprav čelí v roce 2025 a v nadcházejícím období komplexnímu souboru výzev a příležitostí. Logistické společnosti DSV a Schenker, které nedávno spojily své síly, představují analýzu hlavních faktorů, jež zásadně formují ceny a strategii v tomto dynamickém odvětví.
„Evropský trh pozemních přeprav prochází velkými změnami. Složitá kombinace ekonomických, legislativních a ekologických vlivů zásadně ovlivňuje náklady v celém oboru,“ řekl Karel Kváč, obchodní ředitel DSV. „Naším cílem je tyto změny jasně vysvětlovat a aktivně pomáhat zákazníkům optimalizovat jejich logistické strategie v novém prostředí.“
Mezi cenovou volatilitou, inflačními tlaky a výhledem HDP
Ačkoliv meziročně se palivový index prakticky nezměnil (podle Weekly Oil Bulletinu Evropské komise klesl od října 2024 do září 2025 ze 101 na 100), vývoj ceny nafty v průběhu roku značně kolísal a geopolitické napětí udržuje ceny surové ropy Brent na vyšších úrovních, s prognózami kolísání kolem 67 USD za barel (zdroj: Trading Economics). „Tato nestabilita vyžaduje neustálou optimalizaci tras a efektivní řízení spotřeby. Snaha o nižší spotřebu samozřejmě není nic nového a jde to i ruku v ruce s úsilím o snižování uhlíkové stopy přeprav, prostor pro zásadní změny je proto velmi limitovaný,“ uvedl obchodní ředitel Schenker, Lubor Lepič, jak logistické společnosti mohou na situaci reagovat.
Inflace v eurozóně se v srpnu 2025 stabilizovala na 2,0 %, nicméně v rámci EU přetrvávají značné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. Podle Trading Economics v ČR mírně klesla na 2,5 %, zatímco na Slovensku se pohybuje okolo 4,2 %, podobně jako v Rakousku (4,1 %), naproti tomu v Německu klesla na 2,2 % a v Polsku je na hodnotě 2,9 %. „Jádrová inflace, tedy bez energií a potravin, zůstává na 2,3 %, je poměrně vysoká a neklesá, jinými slovy náklady na většinu zboží a služeb v ekonomice se drží vysoko nebo dokonce mírně rostou. To má vliv na provozní náklady jako například ceny náhradních dílů, a samozřejmě i tlak na vyšší mzdy řidičů,“ řekl Lepič.
Evropa očekává v roce 2026 mírný nárůst HDP o 0,4 % (zdroj: Trading Economics). Takto pomalý růst, ovlivněný globální obchodní nejistotou a smíšenými ekonomickými výsledky členských států, může omezit celkovou poptávku po přepravních službách. „V takovém prostředí je klíčová flexibilita a schopnost rychle reagovat na měnící se podmínky trhu,“ dodal Kváč.
Evropská doprava na rozcestí: Vlna bankrotů, regulace a strategický obrat k udržitelnosti
Od Nového roku se v Česku zvýší základní sazba mýtného o 1,5 % a emisí složka mýta až o 55−87 %, v závislosti na emisní třídě vozidla. I několik dalších evropských zemí zavádí zvýšení mýtného, často s výraznou emisní složkou, která preferuje ekologičtější vozidla a penalizuje ty méně šetrná. Klíčovou roli hraje také druhá aktualizace CO2 emisních tříd v systému VECTO, jež od července 2026 zpřísní kritéria a povede k vyšším poplatkům pro vozidla s horšími emisemi. Tyto úpravy přímo zvyšují provozní náklady, zejména pro vozidla nižších emisních tříd, přesto že jejich ekonomická životnost nebyla stále vyčerpána. To se může citelně dotknout zejména menších dopravců.
Zároveň Evropa zaznamenává výrazný meziroční pokles registrací nákladních vozidel. „Tento trend naznačuje dvě zásadní skutečnosti. Neprobíhá obnova vozového parku, což může vést ke stárnutí flotil, a nenavyšuje se počet vozidel, což znamená postupné snižování dostupné kapacity pro přepravu,“ uvedl Karel Kváč. Mezi nejvíce zasažené země patří sousední Německo s poklesem o 26,7 % a také Francie, kde se počet registrací nákladních vozidel snížil o 20,6 %.
Ve Francii rovněž došlo ve druhém čtvrtletí letošního roku k 645 bankrotům menších dopravních firem, což představuje nárůst o 55 % za poslední dva roky. Podobná situace je podle Trans.info v Belgii, Polsku, Dánsku a Maďarsku. Tento trend snižuje celkovou kapacitu na trhu a může vést k vyšší poptávce a spolu s tím růstu cen u zbývajících, stabilních dopravců.
Větší dopravci mezitím masivně investují do udržitelnosti. Ačkoli se v současnosti může téma udržitelnosti jevit upozaděné, nezbývá již mnoho času na realizaci strukturálních změn, které umožní řídit ekonomický dopad z uhlíkové stopy. Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 aktualizuje stávající systém obchodování s emisemi (EU ETS) a zavádí EU ETS 2 pro budovy a silniční dopravu od roku 2027. V návrhu je tak mechanismus stabilizující ceny povolenky na úrovni 45€ za tunu CO2.
„S vědomím své společenské odpovědnosti a shodně i potřebou našich zákazníků mít partnera pro redukci „scope 3“ emisí vznikajících v dodavatelském řetězci, investovala společnost DSV do, v současnosti největší, evropské flotily 390 bateriových elektrických vozidel. Integrace se Schenker tyto snahy dále posiluje,“ řekl Lubor Lepič. Tyto investice, ačkoliv se promítají do nákladů, zároveň představují závazek k ekologické odpovědnosti a efektivitě.
DSV a Schenker patří ke globálním logistickým lídrům. Kombinací znalosti trhu, rozsáhlé sítě a neustálých investic do inovací a udržitelnosti získávají obě společnosti nezbytné zkušenosti a ověřují svá udržitelná řešení přímo v praxi. Díky tomu jsou schopny poskytovat nejen spolehlivé a efektivní přepravní služby, ale být svým zákazníkům i partnery při návrhu a optimalizaci udržitelných přepravních konceptů.
INFOBOX: Změny v systému mýtného
- Česká republika: Od 1. ledna 2026 se zvýší základní sazba mýta pro nákladní vozidla o 1,5 %, zároveň dojde k navýšení emisní složky mýta (poplatek v závislosti na emisních třídách vozidel) až o 55–87 %.
- Nizozemsko: Kilometrové mýtné pro těžká nákladní vozidla startuje 1. července 2026 na dálnicích a vybraných regionálních silnicích. Eurovignette končí 30. června 2026.
- Rakousko: Původní plán na plošné zvýšení mýtného pro rok 2026 byl sice zastaven, nicméně potvrzeny byly vyšší poplatky pro vozidla s nižší emisní třídou.
- Belgie/Flandry: Plánované zvýšení kilometrových sazeb pro těžká dieselová vozidla od 1. července 2026.
- Dánsko: Zaznamenává zvýšení pokut za nezaplacení mýtného.
- Chorvatsko: Od listopadu 2026 se zavádí plně elektronický mýtný systém, který nahradí stávající mýtnice.
- Švýcarsko: Od roku 2026 chystá nový mýtný systém HVF III, který nahradí starší systém HVF II, s důrazem na digitalizaci a využití technologie 4G pro vozidla nad 3,5 tuny.
- Slovensko: zavedlo klasifikaci mýtného podle emisí CO2 již 1. července 2025.
- Bulharsko: V roce 2025 proběhlo dvoufázové zvýšení mýtného (duben +10 %, září +10 %). Sazby jsou nově odvozeny od hmotnosti a emisní třídy vozidla, až 0,42 BGN/km pro velká nákladní vozidla.
(red)
Foto: DSV