Globalizovaný trh ITS se neobejde bez standardizace

TNK 136

Seznámení s činností technické normalizační komise TNK 136 Dopravní telematika, přiblížení významu a přínosů příslušných norem a představení ukázek jejich praktického využití, takový byl cíl semináře o technické standardizaci v rámci TNK 136. Na začátku března jej v Praze ve spolupráci s ministerstvem dopravy uspořádalo Sdružení pro dopravní telematiku ČR. Zatímco od počátečního rozhodnutí až po výstavbu komunikace zpravidla uplyne nejméně dvacet let, inovační cyklus v dopravní telematice trvá jen 18 až 24 měsíců. I z tohoto srovnání je podle prezidenta SDT Prof. Ing. Pavla Přibyla, CSc., patrný význam, který má v současnosti telematika pro dopravu. Trh s ITS (Intelligent Transport Systems) je podle prezidenta SDT globální, a to jak co se týče výroby, tak i prodeje; nebude-li standardizován, lze očekávat problémy. Evropská komise proto loni vydala Mandát M 338, který by měl přispět ke sjednocení v této oblasti. Dnes již existuje zhruba 130 rozpracovaných standardů. SDT se podle Pavla Přibyla snaží na mezinárodním poli hájit a prosazovat české národní zájmy – například národní standard týkající se nevidomých. Česká republika je od roku 1995 členem Evropského výboru pro normalizaci, jehož plenární zasedání se koná dvakrát ročně. V roce 1999 se konalo v Praze. V současné době se uvažuje o tom, že by se další pražské jednání mohlo uskutečnit v příštím roce. Komise TNK 136 pracuje již dva roky a její povinností je přijímat evropské normy pro oblast její působnosti. V současné době má 26 členů, schází se čtyřikrát ročně, aktivně se účastní na tvorbě norem a usiluje o vytvoření národních aplikačních týmů. K problémům, s nimiž se TNK 136 v současné době potýká, patří například skutečnost, že do procesů v národních týmech je zapojeno málo odborníků. Experti musí komunikovat v angličtině a mít znalosti technického slovníku. Malá je také podpora privátního sektoru, komplikace přináší časté střídání gestorů, nedostatečná je i publicita. Součástí semináře bylo i představení činnosti pracovních skupin – WG1 Elektronické platby mýtného, WG2 Řízení nákladů a vozidel, WG3 Veřejná doprava, WG4 Dopravní a cestovní informace, WG5 Řízení dopravy, WG7 Geografické datové soubory, WG8 Silniční databáze, WG9 Komunikace na krátkou vzdálenost, WG10 Rozhraní člověk – stroj, WG12 Identifikace a registrace vozidel, WG13 Architektura, WG14 Pokrádežové systémy, WG15 E-safety, WG16 ISO Infračervený přenos. Další informace o činnosti TNK 136 i činnosti SDT lze získat na internetových stránkách SDT.
(lan) www.sdt.cz

spinner