23. března 2006
Seznámení s činností technické normalizační komise TNK 136 Dopravní
telematika, přiblížení významu a přínosů příslušných norem a
představení ukázek jejich praktického využití, takový byl cíl semináře
o technické standardizaci v rámci TNK 136. Na začátku března jej
v Praze ve spolupráci s ministerstvem dopravy uspořádalo Sdružení pro
dopravní telematiku ČR. Zatímco od počátečního rozhodnutí až po
výstavbu komunikace zpravidla uplyne nejméně dvacet let, inovační cyklus
v dopravní telematice trvá jen 18 až 24 měsíců. I z tohoto srovnání
je podle prezidenta SDT Prof. Ing. Pavla Přibyla, CSc., patrný význam, který
má v současnosti telematika pro dopravu. Trh s ITS (Intelligent Transport
Systems) je podle prezidenta SDT globální, a to jak co se týče výroby, tak
i prodeje; nebude-li standardizován, lze očekávat problémy. Evropská
komise proto loni vydala Mandát M 338, který by měl přispět ke sjednocení
v této oblasti. Dnes již existuje zhruba 130 rozpracovaných standardů. SDT
se podle Pavla Přibyla snaží na mezinárodním poli hájit a prosazovat
české národní zájmy – například národní standard týkající se
nevidomých. Česká republika je od roku 1995 členem Evropského výboru pro
normalizaci, jehož plenární zasedání se koná dvakrát ročně. V roce
1999 se konalo v Praze. V současné době se uvažuje o tom, že by se
další pražské jednání mohlo uskutečnit v příštím roce. Komise TNK
136 pracuje již dva roky a její povinností je přijímat evropské normy pro
oblast její působnosti. V současné době má 26 členů, schází se
čtyřikrát ročně, aktivně se účastní na tvorbě norem a usiluje
o vytvoření národních aplikačních týmů. K problémům, s nimiž se
TNK 136 v současné době potýká, patří například skutečnost, že do
procesů v národních týmech je zapojeno málo odborníků. Experti musí
komunikovat v angličtině a mít znalosti technického slovníku. Malá je
také podpora privátního sektoru, komplikace přináší časté střídání
gestorů, nedostatečná je i publicita. Součástí semináře bylo
i představení činnosti pracovních skupin – WG1 Elektronické platby
mýtného, WG2 Řízení nákladů a vozidel, WG3 Veřejná doprava, WG4
Dopravní a cestovní informace, WG5 Řízení dopravy, WG7 Geografické datové
soubory, WG8 Silniční databáze, WG9 Komunikace na krátkou vzdálenost, WG10
Rozhraní člověk – stroj, WG12 Identifikace a registrace vozidel, WG13
Architektura, WG14 Pokrádežové systémy, WG15 E-safety, WG16 ISO
Infračervený přenos. Další informace o činnosti TNK 136 i činnosti SDT
lze získat na internetových stránkách SDT.
(lan) www.sdt.cz