29. září 2005
Naplnit podmínky výběrového řízení na dodávku a provoz systému elektronického výběru mýtného v České republice bylo pro vedoucího člena jednoho ze čtyř uskupení, která se soutěže zúčastnila – rakouské společnosti Kapsch, mimořádně obtížné. „Účast v českém tendru pro nás představovala zatím největší výzvu,“ řekl minulý týden ve Vídni ředitel odbytu Kapsch TrafficCom AG Michael Gschnitzer. Přísné podmínky tendru potvrdil i ministr dopravy Milan Šimonovský. „Podmínky soutěže (…) stát nastavil velmi přísně,“ řekl. „Nechtěli jsme, aby se Česko stalo předmětem nějakého pokusu o tvorbu systému, který bude vypadat dobře jen na papíře,“ dodal. Rakouský poskytovatel dopravních telematických a železničních komunikačních systémů má přitom s více než stovkou nainstalovaných systémů ve třiceti zemích celého světa se zahraničními soutěžemi bohaté zkušenosti. Loni jeden z nejvýznamnějších globálních hráčů na tomto trhu budoucnosti získal například zakázku na rozšíření a modernizaci mýtného systému v Portugalsku. Letos v červnu ohlásil uzavření smlouvy na dodávku mýtnýho systému pro Austrálii v celkové hodnotě 15 milionů € a v září pak na další systém pro město Melbourne za 7,4 milionu €. Vybudování a provoz systému v České republice v tendru nabídl za cenu 22 miliard Kč (zhruba 75 milionů €) a cenou se tak umístil zhruba ve středu pole zájemců. Cenu jsme nabídli zhruba o deset procent nižší než v Rakousku. Úspory chceme dosáhnout jednak využitím rakouských zkušeností ze zavádění systému pokrývajícího celou národní dálniční síť, jednak maximálním zapojením českých dodavatelů, řekl Michael Gschnitzer. Zástupci rakouské společnosti již dříve uvedli, že více než 70 procent dodávek a služeb bude Kapsch, pokud zakázku získá, požadovat od českých firem. Pod kontrolou by si měl nechat pouze dodávky palubních jednotek a propojení celého systému. Nabízená cena bude mít při výběru vítěze váhu 60 procent. Velký význam však ministerstvo podle Milana Šimonovského přikládá i ostatním kritériím, kterými jsou rychlost zavedení, rychlost případného rozšíření o další úseky nebo administrativní jednoduchost pro uživatele i provozovatele. V Rakousku Kapsch během jednoho a půl roku zavedl elektronický mýtný systém na více než 2000 kilometrů dálnic. Podle jeho provozovatele – společnosti ASFINAG – systém vykazuje vysokou efektivitu výběru poplatků – kolem 99,6 procenta. Jen za loňský první rok jeho provozu ASFINAG od provozovatelů nákladních vozidel s hmotností nad 3,5 tuny vybral 762 milionů € (téměř 23 miliard Kč). Při ročních nákladech nepřevyšujících 12 procent se tak investice do zavedení mýtného v Rakousku podle údajů společnosti Kapsch zaplatila za osm měsíců. (spa)