23. listopadu 2006
Téměř ve stejném okamžiku, kdy Poslanecká sněmovna minulý týden rozhodla o tom, že od příštího roku dočasně zprostí zemní plyn pro dopravu od platby spotřební daně, otevřela společnost TEDOM v Třebíči nový závod na montáž autobusů s plynovým pohonem. V první fázi rozvoje v něm hodlá ročně montovat až tři sta vozidel, později dokonce dvojnásobek. Plynárenské společnosti se nedávno ve smlouvě se státem zavázaly, že do roku 2020 v České republice investují zhruba jednu miliardu Kč do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem. Zatím je jich na území České republiky jen jedenáct, ale už do konce letošního roku by mělo přibýt dalších devět. Podle prognózy plynařů podíl plynu na spotřebě pohonných hmot díky rozhodnutí poslanců do roku 2020 vzroste z nynějšího půl promile nejméně na deset procent. S největší pravděpodobností se dále urychlí především přechod městské a příměstské dopravy na zemní plyn. Dosud v České republice jezdí na zemní plyn jen asi 460 autobusů; zhruba třetinu z nich tvoří autobusy městské dopravy. Závod za 150 milionů Kč Rozhýbat trh s autobusy na plynový pohon je také jedním z cílů společnosti TEDOM. Její nový výrobní závod se zastavěnou plochou 7500 m2 by mělo již po dubnovém plném náběhu výroby v příštím roce opustit asi padesát nových autobusů. Poté by měla výroba postupně dosáhnout maximální kapacity 300 vyrobených vozidel ročně a závod by měl zaměstnávat kolem dvou set pracovníků. „V druhé etapě pak chceme kapacitu zdvojnásobit,“ uvedl generální ředitel Ing. Josef Jeleček k investičnímu počinu ve výši 150 milionů Kč, který si třebíčská energetická společnost nadělila k patnáctým narozeninám. Prototyp plně nízkopodlažního dvounápravového třídveřového autobusu TEDOM 123 G, který bude prvním vyráběným modelem, získal již při své premiéře na brněnském veletrhu Autotec 2004 ocenění Autotec Prix. Design dvanáctimetrového městského autobusu vychází z modelu Neoplan, jehož dokumentaci TEDOM v roce 2004 odkoupila od italského majitele licence, firmy Mauri. Motory z Jablonce Za zahájením výroby autobusů podle Josefa Jelečka původně stála snaha o vytížení kapacit motorárny bývalého podniku LIAZ v Jablonci nad Nisou, kterou TEDOM od správce konkurzní podstaty v dražbě koupila v květnu roku 2003 včetně technické dokumentace a know-how výroby motorů LIAZ. Ve výrobě plynových i vznětových motorů (ovšem pod značkou TEDOM) dále pokračuje a investovala do ní desítky milionů Kč. Původní motivace už ovšem pominula: i bez autobusů motorárna letos – zejména na export – vyrobí kolem čtyř set kusů motorů a bude v černých číslech. „Naše motory jsou na světové úrovni,“ tvrdí Josef Jeleček. V současné etapě vývoje se již TEDOM se svými autobusy stal důstojnou konkurencí ostatních značek zastoupených na českém trhu. K hlavním přednostem jejích produktů podle Josefa Jelečka patří vedle plynového pohonu zejména svařovaná, plně nerezová konstrukce z tenkostěnných profilů, na niž výrobce poskytuje dvanáctiletou záruku proti prorezavění. Prvních deset autobusů TEDOM 123 již jezdí v Liberci, v Semilech a v Trnavě. Jejich testy probíhají také například na pražském letišti a v Bratislavě. Jako další model hodlá TEDOM uvést na trh příměstský „low-entry“ autobus a do budoucna plánuje i výrobu autobusů v délce patnáct a osmnáct metrů. Po autobusech i nákladní vozidla Výrobou autobusů ovšem rozvojové plány společnosti TEDOM nekončí. Letos zakoupila veškerá práva na výrobu nákladních automobilů LIAZ řady 300 a 400 včetně dokumentace, technologie a výrobních zařízení. Spolu s podnikatelem a závodníkem (Rallye Paříž – Dakar) Martinem Macíkem založila dceřinou společnost TEDOM Truck, která je právoplatným pokračovatelem tradiční výroby českých nákladních vozidel. Konstrukce nákladních automobilů s označením FOX vychází z posledního projektu vývojového střediska firmy LIAZ, která ho před svým zánikem již nedokázala zrealizovat. Modely FOX-d (vznětový motor) a FOX-g (plyn) společnost v šesti základních provedeních v premiéře představila letos v září na autosalonu v Nitře; jejich výborné přijetí podle představitelů TEDOM Truck potvrdilo nostalgii zákazníků po kdysi běžné české značce. Zatím TEDOM Truck nová vozidla vyrábí v Jablonci, ale od příštího roku rozjede jejich výrobu na jedné z linek třebíčského závodu. Vozidla v segmentu do 33 tun celkové hmotnosti by měla najít uplatnění zejména v komunálním sektoru. Konstrukce podvozkové platformy je uzpůsobena ke snadné instalaci a použití jakékoliv nástavby.
Společnost TEDOM (TEplo DOMova) byla založena v roce 1991 v Třebíči a specializuje se zejména na vývoj, výrobu a prodej kogeneračních jednotek na bázi pístových (zejména plynových spalovacích) motorů. Později se stala také dodavatelem komplexních energetických služeb a tepla. Z malé společnosti o jednom člověku během patnácti let existence činnosti vyrostl jeden z nejvýznamnějších výrobců a zároveň provozovatelů decentralizovaných zdrojů energie v Evropě, holding zaměstnávající více než 700 pracovníků s ročním obratem 50 milionů €. Motory dodává například i pro PARS Šumperk a České dráhy, ale většinu – zhruba 80 procent – své produkce vyváží. S výrobky se značkou TEDOM se lze setkat ve třiceti zemích celého světa.
Luboš Spálovský