17. listopadu 2025, red
18.11. - Společnost IVECO znovu prokázala mimořádný výkon svých těžkých vozidel s plynovým pohonem. V létě dosáhl vůz IVECO S-Way CNG výjimečného výsledku – ujel více než 1 000 kilometrů na jediné natankování stlačeného zemního plynu (CNG).
Testovací jízdy, které vedli francouzští novináři Fabien Calvet (www.truckstop.fr) a Loïc Fieux (Les Routiers), proběhly v reálných provozních podmínkách mezi belgickými a španělskými hranicemi. Traktor táhl plachtový návěs Krone s celkovou hmotností soupravy 30 tun, čímž předvedl účinnost, odolnost a praktickou použitelnost modelu S-Way CNG pro každodenní provoz.
Výkon jako diesel, tišší chod
Novináři vyzdvihli mimořádně přesné ovládání a vysoký komfort jízdy. Vysoce výkonná motorová brzda a hydraulický retardér Intarder poskytly silné brzdění, zatímco plně pneumatické odpružení a nový sloupek řízení zlepšily stabilitu a pohodlí.
Plynový motor zaujal plynulým a citlivým chodem i mimořádně tichým provozem – jízdní vlastnosti se vyrovnaly dieselové verzi, ovšem s výrazně nižší hlučností. Průměrná spotřeba činila méně než 21 kg/100 km při ujetí více než 1 000 kilometrů, a díky rychlému doplňování paliva se potvrdila technologická vyspělost a každodenní použitelnost řešení IVECO na CNG.
Postaven pro výkon a efektivitu
Testovaný model byl vybaven motorem xCursor 13 od FPT Industrial, který poskytuje výkon 500 k a točivý moment 2 200 Nm. Tento motor nové generace, připravený splnit budoucí normu Euro VII, poskytuje optimální výkon v rozmezí 1 000–1 500 ot./min.
Ve spojení s 12stupňovou automatizovanou převodovkou ZF TraXon druhé generace a dlouhým převodovým poměrem zadní nápravy motor zajišťuje maximální účinnost točivého momentu při nízkých otáčkách po celou dobu jízdy.
Nové palivové nádrže o objemu 620 litrů nabízejí celkovou kapacitu 1 240 litrů (odpovídající nejméně 190 kg CNG) – to představuje nárůst o 18 % oproti předchozí generaci a ohromujících 72 % oproti prvním modelům IVECO CNG uvedeným v roce 2011.
Technologie, která pohání efektivitu
Inženýři IVECO věnovali maximální pozornost každému detailu, aby dosáhli špičkové účinnosti.
Prediktivní GPS systém využívá profil trasy k rekuperaci kinetické energie při sjezdech a přizpůsobuje otáčky motoru před stoupáním.
Inteligentní řízení energie – včetně řízeného alternátoru, odpojitelného vzduchového kompresoru a čerpadla s proměnným průtokem – zajišťuje, že energie se spotřebovává pouze tehdy, když je to nutné.
Aerodynamické vylepšení, jako 3D deflektory, boční kryty nebo kamerová zrcátka, dále snižují odpor vzduchu a spotřebu paliva při dálkových trasách.
Biometan: osvědčená bezuhlíková alternativa
Kromě výkonu nabízejí vozidla IVECO poháněná zemním plynem dopravcům udržitelnou a ekonomickou alternativu. Mohou využívat rozsáhlou síť čerpacích stanic po celé Evropě – aktuálně zhruba 4 300 bioLNG a 800 BioCNG stanic. Biometan, vyráběný lokálně z organického odpadu, může snížit emise CO₂ až o 95 % a zároveň výrazně omezit produkci pevných částic a oxidů dusíku ve srovnání s dieselem.
Evropská infrastruktura pro plnění plynu se navíc dále rozšiřuje – v roce 2026 má přibýt dalších 50 nových stanic.
„Tento milník dokonale vystihuje naši filozofii,“ uvedl Giandomenico Fioretti, ředitel divize alternativních pohonů společnosti IVECO. „S více než 1 000 km ujetými na jedno natankování stanovuje IVECO S-Way CNG nový standard pro dojezd, efektivitu a komfort. Opět tak potvrzujeme, že zemní plyn představuje skutečnou alternativu k naftě pro dálkovou dopravu a zároveň podporuje dekarbonizaci silniční přepravy,“ dodal.
(red)
Foto: IVECO