18. června 2025, red

19.6. - Pracovní režimy řidičů velkých vozidel jsou stanoveny především nařízeními EU 561/2006 a 165/2014 a představují systém, kterým se řídí řidiči, dopravci i kontrolní orgány. Pravidla pracovních režimů se v čase mění jen málo. Jejich výraznou úpravu přinesl tzv. balíček mobility zavedený nařízením EU 2020/1054. Až v dubnu 2024 bylo vydáno nové nařízení 2024/1258, které přivítali především dopravci a řidiči provozující příležitostnou osobní dopravu.
Pro tuto nepravidelnou osobní dopravu (nazývá se také „zájezdovou“ nebo „autokarovou“ dopravou) tento předpis uvolňuje např. pravidla čerpání přestávek, umožňuje prodloužení pracovního dne až na 25 hodin, nebo připouští volnější odložení týdenní doby odpočinku. Aby bylo možno průběh této dopravy sledovat, zavádí se tzv. „jízdní list“, který bude kontrolnímu orgánu podávat informace o druhu dopravy a průběhu cesty.
Systemconsult vydává publikace pro řidiče a společnosti, které pracují s vozidly vybavenými tachografem. Známé jsou např. příručky „Nařízení do kabiny“. Nyní byla vydána útlá knížka „Pravidla práce řidičů na vozidlech s tachografem“. Ta obsahuje poslední platné znění nařízení 561/2006 a 165/2014 (včetně změn 2024/1258) s vysvětleními, přičemž úpravy od roku 2020 jsou barevně zvýrazněny. O příručku mají zájem dopravci, autoškoly, školicí střediska i řidiči.
(red)
Foto: Systemconsult