3. července 2008
Systém elektronického mýtného vykazuje stále závažné nedostatky
Přestože je systém elektronického mýtného v České republice v provozu již rok a půl, stále vykazuje řadu nedostatků. Na ty, které považuje za nejzávažnější, minulý týden upozornilo Sdružení ČESMAD Bohemia.
Podle mluvčího sdružení Martina Felixe způsobuje velké problémy především zjednodušení dodatečné úhrady a kontrolního mechanismu. Dopravci se ani po aktivním jednání s celní správou a společností Kapsch nemohou dozvědět například to, zda za uplynulý rok mají nějaké nedoplatky, případně v jaké výši. Přetrvávají i problémy s dodatečnou úhradou a změnou způsobu úhrady POST-PAY (karta / bankovní záruka).
Systém je podle Martina Felixe také stále uživatelsky málo příznivý. „Velice by pomohlo, kdyby vždy šlo měnit porouchané jednotky POST-PAY na čerpacích stanicích a nemuselo se jezdit na hospodářskou komoru. V současnosti dopravce musí zakoupit pro dojetí do firmy jednotku PRE-PAY, potom zajet na pracoviště hospodářské komory pro výměnu porouchané jednotky POST-PAY a následně řidič musí na pumpě deaktivovat PRE-PAY a aktivovat POST-PAY. Přitom jednoduchým řešením by bylo, aby distribuční místa poskytovala služby kontaktních míst,“ uvedl Martin Felix. „Bohužel kontaktní místa jsou dnes často umístěná ve špatně dostupných místech a řidič s nákladním vozidlem se k některým vůbec nemůže dostat,“ dodal. Kromě toho podle něj přetrvává nejednotný a různý přístup k řešení problémů s jednotkami na jednotlivých čerpacích stanicích.
Sdružení ČESMAD Bohemia upozornilo i na skutečnost, že vozidla by měla být registrována podle svého identifikačního čísla VIN. Tím by se předešlo zbytečným komplikacím při výměnách vadných jednotek nebo v případě nové registrační značky. Identifikace vozidla by podle Martina Felixe měla být naprosto jednoznačná.
Na nedoplatek by dopravci měli být upozorněni včas
Podle Martina Felixe mají dopravci stále velké potíže s postupem při kontrole vozidel s nedoplatkem a při následném vymazání přestupku. „Při nefunkční jednotce nejde na čerpacích stanicích doplácet dlužné mýtné za období starší než jeden den, což je pak problematické. Ne vždy se řidič s vozidlem nad 12 tun může dostat na kontaktní místa, která navíc ani nemají nonstop pracovní dobu,“ zdůraznil mluvčí. Právě tento problém by přitom podle něj bylo možné snadno vyřešit po vzoru Rakouska, kde je v provozu služba „varování v případě nesprávné úhrady“ prostřednictvím e-mailové zprávy. V Rakousku tak dopravce může ihned zareagovat na nutnost doplacení a varovat řidiče, uvedl Martin Felix.
V České republice se dopravce o přestupku dozvídá až v okamžiku, kdy vozidlo zastaví pracovníci celní správy a řidiči nezaplacení mýta oznámí. Pak je ovšem problematické dohledávat trasy, kde přesně vozidlo najíždělo nebo sjíždělo z placeného úseku, upozornil mluvčí.
Nejasné podle mluvčího nadále zůstávají i postupy a pravidla při kontrole – například kde může být vozidlo zastaveno, zda může být kontrola prováděna v době odpočinku řidiče, jak se postupuje v případě, že přestupek vznikl v době, kdy řídil jiný řidič, či jak ověřit vymazání přestupku.
Neoprávněné zpoplatňování
Sdružení ČESMAD Bohemia již dlouhodobě upozorňuje i na problém ohledně vozidel s hmotností do 12 tun přípojným zařízením. Vozidla s celkovou hmotností do 12 tun s přípojným zařízením stále podléhají elektronickému mýtu, i když jedou bez přípojného vozidla a celkovou hmotnost 12 tun nepřekračují. Podle právních analýz ČESMAD Bohemia je jejich zpoplatňování neoprávněné.
Sporné cyklovleky
Samostatnou kapitolu podle Martina Felixe představují tzv. cyklovleky. „Náprava cyklovleku se počítá do celkového počtu náprav, za které se platí mýto. Při jízdě autobusu s cyklovlekem však dochází k menšímu zatížení jednotlivých náprav a k menšímu opotřebení silnic, dálnic a rychlostních komunikací.
V sousedním Rakousku se do konečného počtu náprav pro výpočet mýta na dálnicích nápravy cyklovleku nepočítají vůbec. Problém je také u počtu náprav u cyklovleku, pokud ve velkém technickém průkazu cyklovleku je uvedeno v kolonce počet náprav údaj 1-dvojnáprava. Výklady expertů se však různí,“ uvedl Martin Felix.
Autobusová doprava
Velice závažné problémy nastávají podle Sdružení ČESMAD Bohemia v případě mýtného u linkových autobusů. „Dojde-li k poruše jednotky, je to důvodem k zahájení správního řízení, a to i tehdy, má-li dopravce zaplaceno a chyba není na jeho straně. Minimálně u autobusové dopravy je nutno umožnit řidiči, aby v případě zjištění poruchy mohl cestující dopravit do cílového místa a potom teprve řešil potíže s palubní jednotkou. Je nepřijatelné, aby autobus s cestujícími při zjištění řidiče, že jednotka zřejmě neprovedla transakci, zajel na nejbližší distribuční místo a tam řidič ihned řešil problém,“ zdůraznil Martin Felix.
Za jednu jízdu odlišné faktury
Problémy dopravcům podle Sdružení ČESMAD Bohemia způsobuje také skutečnost, že při vyúčtování služeb se stále objevují faktury s rozdílnými částkami, které nelze využít pro běžné účetnictví. „V praxi se stává, že faktura od ŘSD má zaúčtované transakce do jiného data než faktura od karetní společnosti. Většinou se jedná o rozdíl jednoho dne. Rozdílné jsou potom i částky na fakturách, a to řádově až o tisíce Kč.
A jiné údaje jsou na premid, kde částka za dané účetní období je také odlišná. Řešením by bylo, kdyby provozovatel, tedy společnost Kapsch, vytvořil jeden soubor podkladů a ten poskytl jak ŘSD, tak karetním společnostem i dopravcům jako podklad k zaúčtování,“ uzavřel Martin Felix.
(lan)