3. června 2004
Italská společnost Autostrade, která provozuje systém výběru elektronického mýtného na dálnicích v Itálii a Rakousku, hodlá vybudovat tzv. výkonnostní zpoplatnění silnic i v ČR. Náklady na výstavbu odhaduje na 200 až 300 milionů €. Před rozhodnutím vlády o zavedení mýtného od roku 2006 to v polovině května oznámil ředitel mezinárodního rozvoje Autostrade S.p.A. Riccardo Starace.
„V tendru na dodavatele systému výběru elektronického mýtného jsme připraveni české vládě nabídnout nejvýhodnější podmínky a předložit reference spolehlivosti,“ uvedl Riccardo Starace. Společnost je podle něj připravena systém nejprve na vlastní náklady vybudovat, po celou dobu životnosti ho pak provozovat a zisk realizovat jako podíl na výnosech z mýtného. „Financování prostřednictvím PPP (Public Private Partnership) je pro Českou republiku nejvýhodnější varianta, protože přinese Státnímu fondu dopravní infrastruktury peníze už v prvním roce, aniž by musel do projektu vložit jedinou korunu,“ uvedl Riccardo Starace.
Autostrade v současné době analyzuje požadavky vlády na systém. „Myslím, že všechny dokážeme splnit. Technické řešení – tedy zda se bude jednat o mikrovlnný systém podobný tomu, který provozujeme v Rakousku, nebo o satelitní systém, který dosud nefunguje v Německu – není podle nás v tuto chvíli důležité. Rozhodující bude know-how ve výběru mýtného a s tím máme více než 50 let zkušeností. To byl také klíč k našemu úspěchu v Rakousku,“ dodal Riccardo Starace. Italská společnost čeká na oficiální vyhlášení výběrového řízení, aby mohla stanovit potřebný objem investic. „V současné době se naše odhady pohybují mezi 200 až 300 miliony € v závislosti na délce silniční sítě, která bude zpoplatněna,“ uvedl.
Vzhledem k relativně nízkému objemu italských investic v ČR lze očekávat, že zapojení Autostrade S.p.A. do projektu bude mít oficiální podporu italské vlády, dodal Riccardo Starace.
Zájemců je několik
Soutěž na dodavatele systému výběru tzv. elektronického mýtného na celkem 3000 kilometrech českých silnic by měl podle rozhodnutí vlády příští rok vypsat Státní fond dopravní infrastruktury. Mýtné by měla platit všechna vozidla od hmotnosti 3,5 tuny. Ze soutěže by mělo podle ministra dopravy Milana Šimonovského vzejít rozhodnutí, kterou ze současných technologií stát zvolí. Zda to bude systém založený na družicovém monitorování ujetých kilometrů, který připravuje Německo, nebo systém založený na mikrovlnném principu, jenž je v provozu v Rakousku. Stát bude podle ministra požadovat, aby byl systém slučitelný se všemi technologiemi, jež se užívají v Evropě. V ČR by se podle Šimonovského mohlo začít elektronické mýtné vybírat v roce 2006.
Plošné elektronické mýtné je již zavedeno v Rakousku a Švýcarsku, v dalších dvanácti evropských zemích jsou zpoplatněny některé úseky. V České republice se roční výnosy z výběru mýta odhadují zpočátku přibližně na pět miliard, do pěti let pak až na deset miliard Kč.
Vedle Autostrade se na soutěž připravuje také Český Telecom (viz DN 15/04). O lukrativní státní zakázku se hodlá ucházet spolu se společností Siemens a divizí Deutsche Telekomu T–Systems. O projekt se vážně zajímá i společnost Kapsch, která spolu s Autostrade systém provozuje v Rakousku. O účasti v soutěži uvažuje i tuzemská finanční skupina PPF.
Autostrade je podle vlastních údajů největším provozovatelem zpoplatněných dálnic v Evropě. Skupinu kontrolují z 62 procent akcionáři vedení rodinou Benettonů. Akcie Autostrade jsou obchodovány na milánské burze a jejich tržní kapitalizace přesahuje osm miliard € (256 miliard Kč). Autostrade a její dceřiné společnosti spravují v Itálii 3408 kilometrů zpoplatněných dálnic. Společnost zaváděla systém také v Rakousku, Virginii, v Birminghamu a v Austrálii.
(spa)