30. června 2005
Na mezinárodním semináři v Göteborgu představila v dubnu společnost Volvo Trucks modulární systém pro nákladní vozidla, který by měl v budoucnu umožnit, aby dvě soupravy nákladních vozidel měly stejnou kapacitu jako tři současné soupravy. Systém by měl přispět k výraznému snížení zatížení pozemních komunikací a zlepšení situace v dopravě i životním prostředí. Volvo tímto řešením reaguje na prognózu, podle níž se během patnácti let očekává zvýšení objemu silniční nákladní dopravy o 50 procent. Modulární systém umožňuje, aby byla jízdní souprava podle potřeby snadno a rychle přepojena na krátkou nebo dlouhou. „Zavedení severského modulárního systému ve zbytku Evropy by snížilo negativní zatížení životního prostředí, zvýšilo bezpečnost a snížilo přetížení na pozemních komunikacích,“ řekl na semináři dopravní analytik společnosti Volvo Ulf Ehrning. „Skutečnost, že Volvo prosazuje tuto myšlenku, může někomu připadat podivná, přesně se však shoduje se záměrem společnosti pomoci našim zákazníkům dosáhnout lepších dopravních řešení,“ dodal. V současné době je maximální povolená délka jízdní soupravy ve Švédsku a Finsku 25,25 metru, zatímco ve zbytku Evropské unie je to 18,75 metru pro soupravu jednoho motorového vozidla s přívěsem a 16,5 metru pro soupravu tahače s návěsem. Směrnice Evropské unie pro mezinárodní dopravu dovoluje vozidlům z EU připojení dlouhých jednotek pro dopravu ve Švédsku a Finsku. „Musíme informovat celou Evropu, že již existující modulární systém je na silnicích bezpečnější a spolehlivější než dosavadní evropský,“ řekl k tomu manažer oddělení vozidel Švédské národní silniční správy Anders Lundqvist. Švédský modulární systém, který je součástí evropské směrnice pro mezinárodní dopravu, vychází z nápadů, které vznikly ve Volvo Trucks a Volvo Logistics – v obou těchto společnostech se již dlouhá léta pracuje na zlepšení dopravních řešení. Modulární systém již testují nizozemské úřady; diskuse o něm probíhá také v Německu, Belgii, Velké Británii a některých nových členských zemích. „Musíme vytvořit novou cestu efektivnějšího využívání stávající infrastruktury v Evropě. Naším společným cílem pro budoucnost musí být zabezpečení ekonomického růstu v Evropě, společné sdílení jeho výhod a zároveň snižování emisí CO2. Obou cílů může být dosaženo ve stejnou dobu, jestliže národní úřady budou ochotné povolit evropský modulární systém,“ uvedl prezident Federační komise německého hromadného a mezinárodního obchodu (BGA) a předseda Komise pro dopravu a logistiku Gerhard Riemann. (mš)