​Studie PwC: V Evropě se letos za pololetí poprvé v historii prodalo přes milion elektrických aut

​Studie PwC: V Evropě se letos za pololetí poprvé v historii prodalo přes milion elektrických aut

5..9. - Na největších evropských trzích se v 1. pololetí letošního roku poprvé v historii prodalo víc jak milion čistě elektrických aut. Trh táhne především oživení v Německu, kde se počet registrací zvýšil o 35 %, uvádí aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Celkově trhu ale s násobně vyššími prodeji oproti Evropě vládne Čína, která také ovládá trh se surovinami pro výrobu baterií do elektroaut.

Na nejvýznamnějších světových trzích se v 1. pololetí letošního roku prodalo téměř 6 milionů (5,91 mil.) čistě elektrických aut. Meziročně to představuje nárůst o 37 % a zároveň elektroauta získala více jak 17% podíl na všech prodejích. Téměř dvoutřetinový podíl na prodejích má Čína, kde se prodalo 3,75 milionu elektroaut. Naopak trh v USA nadále zaostává s pouze 6% růstem a necelými 600 tisíci prodanými auty.

Poprvé v historii milion elektroaut v Evropě

V letošním roce se ale daří i Evropě, kde prodeje poprvé přesáhly milion elektroaut za první polovinu roku – studie PwC uvádí celkové prodeje ve výši 1,19 milionu aut, meziročně o čtvrtinu víc. Více jak 700 tisíc aut přitom připadá na 5 největších evropských trhů (Německo, Itálie, Španělsko, Velká Británie a Francie), přičemž evropským lídrem je Německo se čtvrt milionem prodaných elektrovozů (meziročně +35 %).

„Letošní růst je do značné míry ovlivněn nízkou srovnávací základnou z loňského roku, takže by bylo pošetilé tvrdit, že má evropský autoprůmysl vyhráno. Nadále ho budou negativně ovlivňovat geopolitické konflikty či expanze čínských značek. Současně všichni netrpělivě čekají, jaký verdikt dá Evropská komise do konce roku v otázce, zda potvrdit či oddálit tvrdý požadavek na nulové emise nových vozidel od roku 2035. Naopak další obraty v celních válkách už trh bere spíše jako rétorická cvičení americké administrativy,“ říká automotive partner PwC Pavel Štefek.

V Evropě tak čistě elektrické vozy tvoří 17 % nových registrací. Spolu s hybridy pak elektrovozy dosahují tržního podílu 61 %. Padesátiprocentní hranice již dosáhla i Čína, v USA si auta s konvenčními motory nadále drží jasnou převahu se 78% tržním podílem.

Český trh sice v letošním roce zaznamenává masivní nárůst prodejů, nicméně absolutní čísla jsou stále velmi nízká. V 1. pololetí se prodalo necelých 7000 čistě elektrických aut, což je meziročně o 66 % více, nicméně tržní podíl elektromobilů stále dosahuje jen 5,6 %.

Aktuální studie PwC předpokládá, že do roku 2030 se počet elektrických aut ve světě téměř zdvojnásobí a dosáhne 29 milionů. Spolu s hybridy by pak za 5 let mělo po světě jezdit 67 milionů aut s alespoň částečně elektrickým pohonem oproti současným 38 milionům.

Čínské značky zatím na evropský trh vstupují pomalu, bude se to měnit

Zajímavou změnou trendu je i postavení jednotlivých značek. Zatímco před rokem byl na všech hlavních trzích (největší evropské trhy, Čína, USA) jedničkou prodejů model Tesla Y, nyní obhájila pozici lídra jen v USA. V Evropě jí předstihl nový Renault R5, v Číně je Tesla až 3. za dvěma místními automobilkami. „Tesla bude i dál čelit řadě problémů: klesajícím prodejům na klíčových trzích, ukončení federální podpory na prodej elektroaut v USA i možnému propadu zisků kvůli novým Trumpovým zákonům. Nicméně potenciální problémy jedné značky nebudou mít dopad na globální rozvoj elektromobility,“ domnívá se automotive expert PwC Michal Razim.

V Top10 evropských aut jsou na 7. a 10. místě i zástupci Škody, přičemž Elroq se začal prodávat až v průběhu letošního roku. „Elektromobilita v Evropě akceleruje a i když to možná bude pro mnohé překvapení, Škoda dokonce v prodejích elektroaut v Evropě některé měsíce předbíhá i Teslu. Tahounem růstu zůstává osvědčený model Enyaq a především pak nový model Elroq, který je nejprodávanějším BEV modelem v Česku např. v Dánsku. Sám navíc tvoří víc než polovinu elektro prodejů značky Škoda. I díky tomu tvoří elektromobily a plug‑in hybridy už 22,8% všech dodávek Škodovky v Evropě, zatímco před rokem to bylo jen 9,4%,“ vyzdvihuje úspěchy Škody Pavel Štefek.

Naopak čínské značky se ve 2. čtvrtletí v Evropě ani USA do Top10 neprosadily. „Čínské značky jsou stále na začátku. Potřebují nejen distribuční a prodejní síť, ale i povědomí o značce a kompletní služby včetně operativního leasingu. Zde budou muset čínské značky o svých kvalitách přesvědčit nejen retailové zákazníky, ale i profesionály z bank, leasingových společností a flotilové nákupčí,“ vysvětluje Michal Razim a dodává: „Z hlediska kvality nabídky plní čínské BEV svoji roli velmi dobře - oproti zavedené konkurenci jsou cenově třeba o 15 % níže, ale téměř vždy nabízejí za tuto cenu výrazně lepší technické parametry. Vstup většího množství čínských značek se prozatím odehrál potichu, s omezenou vizibilitou, bez větších marketingových kampaní, ale očekávám, že toto se brzy změní.“

Surovinová závislost na Číně

Studie PwC rovněž připomíná, že důležitou součástí dalšího rozvoje elektromobility je dostupnost surovin potřebných k výrobě elektrobaterií. Podle aktuálních dat je téměř polovina (48 %) ze všech zásob potřebných vzácných kovů v Číně, v jejich těžbě dokonce Čína vykazuje podíl téměř 70 %. „Ložiska vzácných kovů jsou koncentrována jen v několika zemích světa. To těmto státům dává silnou vyjednávající pozici a možnost cenu surovin jednoduše ovlivňovat. Evropa je v tomto směru téměř výhradně závislá na Číně, odkud bere 98 % potřebných surovin,“ uzavírá Michal Razim.

PwC pro účely této studie analyzuje 40 nejvyspělejších světových trhů: státy EU27, Velkou Británii, Švýcarsko, Island, Norsko, Čínu, Japonsko, Koreu, USA, Austrálii, Brazílii, Indii, Indonésii a Turecko. Vůbec největší podíl elektrifikace má tradičně Norsko, kde v 1. čtvrtletí 2025 prodeje bateriových vozů tvořily 97,8 procenta ze všech prodejů.

(red)

Ilustrační foto: LAN

spinner