PROBO BUS, a. s.

Společnost PROBO BUS působí na trhu již patnáct let

Společnost PROBO BUS působí na trhu již patnáct let

Akciová společnost PROBO BUS patří v současnosti k předním autobusovým dopravcům na českém trhu. Je aktivní v České republice i v zahraničí. Historie firmy sahá do roku 1995, kdy společnost PROBO vstoupila do bývalého ČSAD Hořovice. V roce 1999 odkoupila od Fondu národního majetku ČSAD – Ingotrans Beroun a následně obě firmy sloučila do společnosti PROBO Trans Beroun.

Hlavním předmětem její činnosti se stalo podnikání zejména v autobusové dopravě, v nákladní dopravě a v činnostech s dopravou souvisejících, jako například v opravárenství či obchodě. V roce 2004 dále rozšířila působnost koupí státního podniku ČSAD Praha-západ.

Na konci roku 2008 vstoupila do PROBO BUS významná nizozemská společnost NedRailways, která působí v několika evropských zemích, včetně Velké Británie a Německa. V letošním roce začlenila NedRailways společnosti PROBO BUS a PROBO REAL prostřednictvím firmy Abellio Transport CZ do svého holdingu Abellio Transport Holdings BV.

Společnost PROBO BUS se v současné době podle svého výkonného ředitele Ing. Františka Neterdy zaměřuje jak na zajišťování základní dopravní obslužnosti, tak na dálkovou dopravu a na městskou dopravu v Berouně a Hořovicích. Provozuje přes 120 autobusů, většinu z nich ve vnitrostátní dopravě. V roce 2009 najely její autobusy téměř osm milionů kilometrů a přepravily více než šest milionů osob. Letos společnost podle Františka Neterdy očekává obdobné výkony.

Spolupráce s obcemi i cestujícími

PROBO BUS tradičně spolupracuje s krajskými, městskými a obecními úřady při zajišťování dopravní obslužnosti a pružně reaguje na nové potřeby. Například v prvním pololetí letošního roku její jízdní řády doznaly na 45 změn. Spolupracuje i s cestujícími, jejichž náměty a připomínky pravidelně vyhodnocuje. V rámci zvyšování kvality služeb se firma již v roce 2002 zapojila do Pražské integrované dopravy a zavedla odbavování cestujících prostřednictvím čipových karet. V roce 2005 se stala jednou z dopravních firem Středočeského kraje, které se zapojily do clearingu, vzájemného uznávaní čipových karet; ty dnes využívá více než 21 tisíc jejích zákazníků.

Dnes již PROBO BUS působí v pražské, středočeské a plzeňské integrované dopravě a jedním z jejích cílů je dále zvyšovat zapojení v integrovaných dopravních systémech.

Obnova vozového parku

PROBO BUS průběžně modernizuje vozový park. V současné době jej ze sedmi procent tvoří vozidla Euro 5, z 21 procent vozidla Euro 4, z 47 procent vozidla Euro 3, z 23 procent Euro 2 a jen ze dvou procent vozidla Euro 1. Jsou mezi nimi například tři autobusy typu low entry, dva nízkopodlažní autobusy SOR, pět patnáctimetrových autobusů Scania s kapacitou více než sto cestujících, desetiapůlmetrové autobusy SOR a dvanáctimetrové autobusy Karosa-Irisbus.

Péče o zaměstnance a podpora studentů

PROBO BUS klade velký důraz na práci se zaměstnanci. Podle Františka Neterdy jim věnuje diferencovanou péči podle provozů, v nichž pracují. V centru pozornosti je především jejich doškolování, včetně přípravy a školení řidičů. Sociální program je zaměřen na zdravotní péči, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, závodní stravování, zdravotní pojištění při zahraničních cestách, nadstandardní poskytování ochranných pomůcek a stejnokrojů a jízdní výhody.

Že se péče o zaměstnance vyplácí, dokládá skutečnost, že letos bylo sedm řidičů společnosti oceněno diplomy Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Unie tato ocenění každoročně uděluje řidičům, kteří vykonávají řidičské povolání nejméně dvacet let, během této doby nezpůsobili žádnou vážnou nehodu a v posledních pěti letech neporušili předpisy.

PROBO BUS těsně spolupracuje se Střední odbornou školou dopravní v Berouně. Každoročně u společností PROBO BUS a PROBO Servis absolvuje odbornou praxi přibližně deset jejích žáků, kteří získané praktické zkušenosti využívají při dalším studiu; někteří z nich se v minulosti stali i zaměstnanci PROBO BUS.

Loni dopravcům pomohlo žákovské jízdné

Loňský rok byl podle Františka Neterdy z hlediska nákladů pro dopravce ve Středočeském kraji příznivý, a to z důvodu krátkodobého poklesu ceny nafty a protikrizových opatření vlády. Zastavil se také dlouhodobý pokles tržeb, a to zejména díky „žákovskému jízdnému zdarma“, které bylo zavedeno od září roku 2009. Původně se předpokládalo, že je bude využívat 30 tisíc žáků a studentů, ale nakonec jejich počet dosáhl 43 tisíc, což příznivě ovlivnilo vývoj tržeb podniku. Z těchto důvodů nebylo nutné v průběhu roku 2009 jakkoli do dopravní obslužnosti zasahovat a případný vyšší zisk mohl být využit v souladu se smlouvami na další obnovu autobusů.

Letos však již náklady dopravců na jeden kilometr podle Františka Neterdy rostlou. Ve srovnání s prvním pololetím roku 2009 se letos ve stejném období zvýšily o 1,08 Kč, tedy o 3,8 procenta; vyšší náklady na naftu se na tom podílely 0,71 Kč.

Situace v příštím roce bude složitá

Na dotované linky, které jsou v provozu v rámci zajišťování základní dopravní obslužnosti, PROBO BUS uzavřel smlouvy platné do roku 2015 či do roku 2019, jako například v Středočeském kraji. Příští rok však podle Františka Neterdy zůstává pro dopravce, a to zejména v Středočeském kraji, s otazníkem. „Dopravci zatím přesně nevědí, jak vysoká dotace bude. Máme první informace o tom, že by se měla snížit řádově až o 25 procent, což by činilo zhruba 150 milionů Kč. Na tuto změnu budou muset dopravci samozřejmě reagovat a již nyní probíhají jednání se Středočeským krajem o tom, jak novou situaci řešit. Variant však mnoho není. Jednou z nich je zvýšení jízdného, které se dlouhodobě nezdražovalo, a zřejmě také omezení rozsahu dopravní obslužnosti – to vše v míře, která by pokryla oněch chybějících 150 milionů,“ uvedl František Neterda.

Náklady dále porostou

„Musíme však počítat i s dalšími náklady, s kterými dopravci dosud nepočítali, protože byly hrazeny z jiných zdrojů. Jedná se například o odměnu řidičů za čekání, kde na základě nařízení vlády musíme řidičům poskytovat odměnu za čekání ve výši 50 Kč na hodinu; letos byla tato odměna vykryta necelými dvěma sty miliony Kč, které vyčlenila vláda. Tato podpora však v roce 2011 bude chybět a stejně tak podpora kolem 160 milionů Kč na obnovu vozového parku. V přepočtu na jeden kilometr představuje odměna řidičům za čekání 0,69 Kč a podpora obnovy autobusů 0,56 Kč,“ řekl dále František Neterda.

Život dopravcům podle něj letos také komplikuje enormní nárůst ceny pohonných hmot. „Cena letos zpočátku vzrostla o více než čtyři Kč za litr. To se dopravců samozřejmě velice dotklo, protože výdaje na pohonné hmoty činí téměř 25 procent z jejich celkových nákladů,“ dodal.

„Když jsme to vše propočítali včetně dalších položek, jako je třeba mýt-né, týden nemocenské placený zaměstnancům navíc bez jakýchkoli úlev, vyšlo nám, že náklady včetně nákladů hrazených z jiných zdrojů se dopravcům v roce 2011 zvýší zhruba o 1,50 Kč na jeden kilometr. S tím musíme počítat. Pokud na ně nezískáme nějakou dotaci, budeme muset získat větší výnosy z tržeb od cestujících nebo omezit rozsah dopravní obslužnosti. Ostatně podobně uvažují i dopravci nejen v Středočeském kraji,“ uzavřel František Neterda.

Milan Frydryšek

spinner