28. května 2009
Na konci dubna byla v Praze uvedena do provozu Společná laboratoř tunelových systémů (SLTS), která je společným mezinárodním projektem ČVUT, Žilinské univerzity a skupiny společností ELTODO. Cílem spolupráce je především optimalizace a soustavné zvyšování bezpečnosti tunelových systémů v České republice a na Slovensku. Na začátku května to oznámil mluvčí skupiny ELTODO Jan Rafaj.
Založení laboratoře podle něj předcházela dlouhodobá neformální spolupráce mezi skupinou ELTODO a oběma vysokými školami. Jedním z projektů, na nichž se společně podílely, byl projekt SAFETUN iniciovaný Ministerstvem dopravy ČR, který vznikl jako reakce na velké havárie v tunelech v zahraničí a posuzoval účelnost a účinnost různých bezpečnostních technologií použitelných v tunelech.
Cílem studie bylo mimo jiné zabránit, aby následně vynakládané prostředky nebyly přehnané nebo směrované neúčelně.
Aktuálně SLTS pracuje na projektu zpracování komplexní analýzy rizik dopravy v tunelech. „Bez znalosti rizik a příčin, proč v tunelech dochází k velkým haváriím, může být sebelepší technologie k ničemu,“ řekl odborný garant za českou stranu prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc., z Fakulty dopravní ČVUT. „Například se ukazuje, že k haváriím s vážnými následky dochází periodicky.
Odborným garantem za slovenskou stranu je doc. Ing. Juraj Spalek, Ph.d, z Elektrotechnické fakulty Žilinské univerzity.
Založení SLTS je významné i v evropském kontextu, neboť čeští odborníci se aktivně účastnili přípravy evropské směrnice, která sjednocuje bezpečnostní standardy pro dopravu v tunelech. Díky nim již české normy obsahují většinu nařízení, která jsou součástí evropské direktivy 54/2004/ES o jednotné bezpečnosti na transevropské dopravní síti.
(lan)