24. února 2010
Evropská komise pracuje na vizi rozvoje dálkové nákladní dopravy. Zveřejnění studie FreightVision 2050, která bude obsahovat konkrétní akční plán, pro především odbornou veřejnost naplánovala na 24. února. Ještě než spatřila světlo světa, vydaly na počátku února k připravovanému dokumentu velmi kritické stanovisko Francouzské státní dráhy SNCF. Vizi Evropské komise označily za „tendenční“.
Studie předpokládá, že během příštích čtyřiceti let se sníží emise skleníkových plynů způsobené dopravním sektorem o 80 procent a závislost na fosilních palivech o 40 procent. Kongesce na evropských silnicích podle představ Evropské komise budou oproti dnešnímu stavu zhruba poloviční a počet dopravních nehod klesne o 60 procent.
SNCF: „Vágní a povrchní“
Žádnou významnější roli ve studii naopak nehraje převádění části dopravních toků z jednoho druhu dopravy na jiný, vize neřeší ani zavádění delších a těžších silničních kamionových souprav. Autoři dokumentu (hlavním zpracovatelem byla rakouská agentura AustriaTech) považují tyto otázky za druhořadé. Teprve v případě, že silniční doprava nezvládne zásadním způsobem snížit produkované emise, získají podle nich tyto aspekty na aktuálnosti.
SNCF považuje studii za „vágní, povrchní a účelově selektivní“, protože opomíjí otázku, jak by měly železnice a vnitrozemská vodní doprava zvýšit svůj podíl na trhu. Dokument uvádí pouze opatření, jako je zavedení řídicího a zabezpečovacího železničního systému ERTMS, posílení rozpočtu programu Marco Polo a internalizaci externích nákladů – ovšem bez jakýchkoli dalších detailů, uvedly SNCF.
Za nejúčinnější opatření považuje studie technická řešení (zavádění nových informačních a komunikačních technologií, elektromotory, vylepšenou aerodynamiku vozidel, bionaftu a ekologický styl jízdy „eco driving“). Efektivnější využití vozového parku podle ní bude možné i díky uvolnění kabotáže v evropské silniční nákladní dopravě. Mezi opatřeními naopak zcela chybí zavedení standardizované přepravní jednotky.
Podle vedení SNCF je účinnost technických inovací značně nadhodnocena a úloha železnice naopak podceněna. Dráhy podrobily kritice také nedostatečnou tvorbu spravedlivých cen a chybějící konstrukci výpočtu zpoplatnění externích nákladů.
n