4. září 2012

„Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) zavedení množstevních slev nepokládá za zbytečné, ale je toho názoru, že musejí být spravedlivé,“ uvedl minulý týden první místopředseda sdružení dr. Lubomír Ondroušek. „Pokud je jejich výpočet nastaven tak, že jsou dosažitelné jen pro úzkou skupinu, jedná se o konkurenční zvýhodňování pouze malého počtu firem,“ dodal v reakci na vyjádření Sdružení ČESMAD Bohemia, že zástupci SAČM z nepochopitelných důvodů označili celý koncept slev za nepřijatelný a zbytečný.
SAČM zveřejnilo na konci července k zavedení mýtných sazeb prohlášení, v němž mimo jiné uvedlo, že sdružení v tomto směru nikdo nekontaktoval a ministerstvo dopravy mu ani nedalo k dispozici věcný návrh předpokládaného nařízení vlády.
„Na základě dostupných informací se domníváme, že navrhované limity pro udělování slev jsou nevyvážené a většina malých a středních autodopravců na tyto slevy nedosáhne. To může způsobit, že někteří autodopravci mohou být i konkurenčně zvýhodněni. Podle našeho názoru by bylo spravedlivější limity na slevy nezavádět. Pokud ano, tak je třeba nejnižší limit snížit minimálně alespoň na 40 tisíc Kč pro každé vozidlo za kalendářní rok,“ uvedlo SAČM v prohlášení.
„Podle našeho průzkumu na nejnižší limit sto tisíc korun za rok nedosáhne téměř nikdo. Pouze jedna firma u jediného vozidla najela 125 tisíc kilometrů, avšak ta s ním jezdí na trase Praha – Brno – Ostrava. Šanci, že dostanou nějakou slevu, tak mají pouze firmy, které jezdí z Moravy ve směru na Rozvadov nebo Ústí nad Labem či zpět. Dopravce, který se pohybuje například převážně ve Středočeském kraji, ji nedostane. Navíc když se zpočátku uvažovalo o zavedení slev, o žádných limitech se nehovořilo,“ poznamenal Lubomír Ondroušek.
Existují přínosnější opatření
„Myslíme si, že za současné situace, kdy autodopravu a nejen ji silně ovlivňuje hospodářská a finanční krize, by všem autodopravcům více prospělo, kdyby se vláda zaměřila místo na vynaložení 380 milionů Kč, které se prostřednictvím slev přerozdělí jen někomu, na realizaci důležitějších opatření,“ uvedl Lubomír Ondroušek. Podle SAČM je třeba především snížit spotřební daň na pohonné hmoty (u motorové nafty nejméně o 2,50 Kč a u benzinu Natural 95 o 1,50 Kč), uzákonit třicetidenní splatnost faktur a zároveň razantně vymáhat právo při překročení této lhůty.
Dále je podle SAČM důležité stanovit odvádění a odpočet DPH pouze ze zaplacených faktur, nezavádět mýtné na silnicích II. a III. tříd, zrušit zvýšené tarify pátečního mýtného a zavést opatření k systematickému omezování dumpingových cen v autodopravě s důrazem na nákladové kalkulace, osvětu a etiku v podnikání.
Není jen jedno sdružení
SAČM ve svém prohlášení dále deklarovalo, že z věcných i politických důvodů nesouhlasí s dohodou, kterou 8. listopadu roku 2010 uzavřeli Sdružení ČESMAD Bohemia a tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. „Domníváme se, že v České republice existuje více zájmových sdružení, jejichž členové podnikají v silniční nákladní a osobní dopravě. Ta by měla mít možnosti být přítomna při rozhodování tak závažných otázek, které zvyšují náklady v autodopravě, jako je například zvyšování sazeb mýtného či navrhované poskytování limitovaných slev na mýtném a podobně,“ uvedlo SAČM v prohlášení.
„SAČM již od roku 1992 reprezentuje především malé a střední dopravce. Když vidíme, že nějaké rozhodnutí jde proti jejich zájmům, nemůžeme s ním souhlasit. V době, kdy se toto opatření připravovalo, jsme o něm nedostali žádné informace a nikdo nás k jednání nepřizval. A když jsme nyní zjistili, že podmínky pro udělování slev jsou nastaveny tak, že narušují konkurenční prostředí, samozřejmě jsme vyjádřili náš názor. Chápeme, že je v zájmu dopravců, aby vystupovali jednotně, ale k tomu je třeba se včas s ostatními dohodnut,“ uvedl Lubomír Ondroušek. „Navíc opravdu nevíme, z jakých zdrojů zástupci ČESMAD Bohemia čerpají informace, když tvrdí, že na slevy dosáhne 20 tisíc dopravců, náš průzkum ukazuje něco zcela jiného. Mrzí nás proto, že k tomuto tématu neproběhla v předstihu širší odborná diskuse,“ uzavřel.
(lan) www.sacm.cz