8. března 2011

Policie České republiky loni při silničních kontrolách tzv. sociálních předpisů zastavila celkem 64 488 nákladních vozidel a autobusů, o 15 procent více než v roce 2009. O tom, jaké konkrétní závady a v jakém počtu zjistila, jsme hovořili s radou Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR pplk. Bc. Pavlem Noskem.
„Jak se počet kontrol dodržování sociálních předpisů vyvíjel v několika posledních letech?“
„Loni jsme zkontrolovali celkem 64 488 nákladních vozidel a autobusů, což představuje nárůst kontrol o 15 procent. Musím však upozornit, že loni také došlo k podstatné změně ve sledovaných údajích. Zatímco dříve se sledovala vozidla a u nich zjištěná porušení předpisů, nyní se evidují řidiči a jejich přestupky. Přesto však je porovnání kontrol a jejich účinnosti možné. Loni jsme se již dostali téměř na úroveň roku 2007, kdy jsme zkontrolovali 69 342 vozidel; v následujících letech se počet kontrol snižoval až na 56 139, ale loni jsme opět vykázali nárůst.“
„Jaké byly výsledky kontrol u jednotlivých kategorií vozidel?“
„V osobní dopravě jsme zkontrolovali 2107 řidičů autobusů, což bylo o 361 více než v roce 2009. Mohu říci, že i počet zjištěných závad se zvýšil, a to jak v případě domácích, tak i zahraničních řidičů (těch bylo zkontrolováno 475, tedy o 104 více než v roce 2009). Ve 186 (+53) případech bylo zjištěno porušení předpisů, z toho 34krát (+10) u zahraničních dopravců.
Konkrétně jsme zjistili 221 (+104) závad v dobách řízení, z toho 84 (+60) u zahraničních řidičů, 338 (+204) závad v bezpečnostních přestávkách – z toho 45 (+19) u zahraničních řidičů – a 341 (+189) závad v dobách odpočinku – z toho 75 (+37) u zahraničních dopravců.
To je obrovský nárůst počtu závad, který nás v autobusové dopravě skutečně překvapil. Možná je to tím, že jsme zkontrolovali více řidičů, kteří porušovali předpisy. Určitě se do toho promítlo i to, že v autobusové dopravě se stále více využívají digitální tachografy, a kontroly jsou proto jednodušší. Ale je z toho také zřejmé, že naše kontroly jsou kvalitnější a máme již dostatečnou techniku pro zjišťování přestupků.“
„Jaká byla situace v nákladní dopravě?“
„Loni jsme zkontrolovali celkem 62 754 řidičů, o 12 741 více než v roce 2009, kdy jsme kontroly vykazovali za vozidla. Z toho bylo 16 517 (+4282) zahraničních řidičů. Porušení předpisů bylo zjištěno při 6486 (+1305) kontrolách, z toho 1509 (+223) u zahraničních dopravců. Celkem jsme odhalili 31 265 (+15 092) porušení, z nichž 7510 (+3985) se dopustili zahraniční řidiči. V obou kategoriích, osobní i nákladní, tedy dochází k nárůstu počtu zjištěných závad, a to především u zahraničních dopravců.“ „Čeští dopravci si často stěžují, že české kontrolní orgány málo využívají institutu kaucí…“
„Musím říci, že za poslední čtyři roky dochází k velkému nárůstu počtu uložených kaucí zahraničním dopravcům. Jestliže v roce 2007 jich bylo 457, v roce 2008 již 840 a v roce 2009 už 1218, loni se počet kaucí zvýšil až na 1396 a podobně rostl počet kontrolovaných zahraničních řidičů. Jestliže v nákladní dopravě jsme loni odhalili nedostatky při 1509 a v osobní při 475 kontrolách a uložili celkem 1396 kaucí, je zřejmé, že jen málokterý zahraniční řidič, který je přistižen při porušení předpisů, od nás odjíždí, aniž by složil kauci. Takže není pravda, že zahraniční řidiče nekontrolujeme a neudělujeme jim kauce, naopak – kontrolujeme je častěji a jejich kontroly jsou důkladnější.“
„Narážíte při kontrolách také na ovlivňování činnosti tachografu?“
„Manipulace se záznamových zařízením, ať již analogovým či digitálním, je fenomén, který dnes trápí celou Evropskou unii. Totéž se týká i nedovolené manipulace s daty na paměťových kartách řidičů. Přestože tuto problematiku sledujme již déle, statisticky ji zpracováváme až od loňského dubna. Za tu dobu jsme v osobní dopravě odhalili třicet českých a deset zahraničních autobusů, u nichž jsme měli na takové jednání podezření. V nákladní dopravě se jednalo o 207 českých dopravců, 81 zahraničních dopravců ze zemí Evropské unie a dva dopravce ze třetích zemí. Tato data dokládají nejen to, že se skutečně podvádí, ale především to, že jsme již schopni tyto podvody odhalovat. Musím však říci, že kontroly neprovádí policie sama – úzce při nich spolupracuje s Centrem služeb pro silniční dopravu (CSPSD), s jeho expertními mobilními jednotkami. V loňském roce jsme měli 3028 společných kontrol, zkontrolovali při nich zhruba 23 tisíc vozidel a zjistili jsme řadu porušení. Tak dobrých výsledků bychom bez spolupráce s mobilními jednotkami CSPSD rozhodně nedosáhli. Celkem je v provozu čtrnáct jednotek a každá z nich je společně s dopravní policií v terénu v průměru 218 dní v roce.“
„Jakým způsobem se konkrétně podvádí?“
„Nejčastějším způsobem je ovlivnění snímače elektromagnetickým polem. Statisticky nesledujeme, zda se jedná o magnet nebo elektromagnetické pole vytvořené nějakým přístrojem. Neevidujeme ani to, zda se jezdí na více karet, ale sám o takových případech vím a máme k dispozici určité indicie, na jejichž základě můžeme nabýt podezření a následně takové jednání odhalit. Velice často se také stává, že vozidlo s digitálním tachografem přijede zcela bez karty nebo se založenými kartami řidičů, ale je nastavena tzv. postýlka – v takovém případě je jednoznačně vidět, o co se jedná.
Osobně jsem toho názoru, že právo udělat nějakou chybu má každý – třeba opravdu potřeboval někam dojet nebo nevědomky špatně nastavil tachograf. To jsou chyby a porušení předpisů, které se mohou stát každému. Jestliže někdo zasáhne do tachografu nebo dat karty řidiče, je to vědomý podvod a měl by být potrestán co nejpřísněji.“
„Jak loni probíhala spolupráce policie s krajskými úřady a pověřenými obcemi?“
„Porušení, která se týkají dopravců, musí projednávat dopravní úřad odboru dopravy příslušného krajského úřadu. Loni jsme podali 5630 oznámení na dopravce, tedy o 1319 více než v roce 2009. Z tohoto počtu se 1367 (+68) týkalo zahraničních dopravců, kterým byly uloženy kauce v celkové výši 24,724 milionu Kč (+4,035 milionu Kč). Současně jsme oznámili 3236 (+1455) přestupků řidičů – z toho 414 (+175) zahraničních – na příslušný správní orgán obce s rozšířenou působností.
Myslím si, že je trochu škoda, že policie nemůže sama v blokovém řízení projednávat některá porušení sociálních předpisů ze strany řidičů. Vychází se totiž z předpokladu, že pokud dojde k porušení ze strany dopravce, zpravidla za to může i řidič, a měl by tudíž být také oznámen. A počet řidičů, které odesíláme k projednání, se rok od roku zvyšuje.“
„Jak loni probíhaly kontroly technického stavu vozidel a kontrolní vážení?“
„Zatímco v roce 2009 bylo při silničních technických kontrolách prověřeno bezmála 34 tisíc vozidel, loni jich bylo již téměř 39 tisíc. I v této oblasti tedy dochází k nárůstu. Bohužel, nemám momentálně k dispozici přesnou statistiku, ale při pohledu na celkové údaje včetně osobních vozidel je zřejmé, že nemalá část porušení byla právě ze strany nákladních vozidel.
Když se hovoří o kontrolním vážení, každý si většinou představí pouze kontrolu hmotnosti. Legislativa však do této činnosti zahrnuje i kontrolu rozměrů vozidel. Loni v této oblasti došlo k novelizaci zákona č. 13/1997 Sb. a byly výrazně zpřísněny sankce v blokovém řízení. Nyní můžeme na místě uložit pokutu až do výše 15 tisíc Kč a v případě, že řidiči zakážeme další jízdu, například kvůli přetížení vozidla, a on zákaz poruší, může být tato částka dvojnásobná. Ve správním řízení pak hrozí pokuty ještě mnohem vyšší.
Loni jsme v této oblasti zkontrolovali téměř 3700 vozidel a počet porušení se blížil k 1100. Z nich zhruba 350 vozidel porušilo stanovené rozměry a 750 buď hmotnost samostatně, nebo hmotnost a rozměr zároveň (pokud dojde porušení v obou kategoriích, vykazujeme porušení jako překročení hmotnosti, které pokládáme za nebezpečnější).
Na místě jsme uložili přes 800 pokut v celkové výši 2,9 milionu Kč, zhruba 200 případů jsme oznámili na příslušnou pověřenou obec a 620 vozidlům jsme zakázali další jízdu.“
Milan Frydryšek (Informace o silničních kontrolách a nehodovosti při přepravách nebezpečných věcí podle dohody ADR přineseme v některém z dalších čísel DN.)