Dopravci podepsali Evropskou chartu bezpečnosti silničního provozu

Sdružení ČESMAD Bohemia

Sdružení ČESMAD Bohemia se stalo signatářem Evropské charty bezpečnosti silničního provozu. Dokument za sdružení podepsal jeho generální tajemník Martin Špryňar minulý týden v Brně na mezinárodní konferenci Bezpečná doprava, která byla součástí doprovodného programu veletrhu Autotec 2006. „Chartu jsme podepsali se závazkem, který se skládá ze tří částí,“ uvedl po podpisu charty zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. „První část stanovuje, že budeme v České republice v průběhu následujících tří let implementovat náš nový projekt Bezpečná firma. Projekt je zaměřen na všechny interní procesy v dopravní firmě ve vazbě na bezpečnost silničního provozu a snaží se nabídnout optimální řešení pro všechny, kterých se bezpečnost nějakým způsobem dotýká. V druhé části závazku je uvedeno, že v našem měsíčníku budeme každoročně publikovat několik článků na téma bezpečnost a zvyšovat tak povědomí veřejnosti o této problematice. A za třetí se zavazujeme, že se budeme podílet na organizaci nějaké celostátní či mezinárodní konference nebo akce zaměřené na bezpečnost silničního provozu,“ řekl Vojtěch Hromíř. Hlavní cíl: snížit počet obětí dopravních nehod na polovinu Evropská charta bezpečnosti silničního provozu (EChBSP, European Road Safety Charter) vznikla z iniciativy Evropské komise a vychází z akčního plánu na snížení počtu obětí dopravních nehod v Evropské unii v letech 2002 až 2010 na polovinu, tedy z 50 na 25 tisíc. Sdružení ČESMAD Bohemia se tak začlenilo mezi ostatní české signatáře charty, jakými jsou například Ústřední automotoklub (ÚAMK), Autoklub České republiky, Autoklub Czech Assistance, a. s. (ACA1213), Česká silniční společnost, Policie České republiky, služba dopravní policii Ústí nad Labem či města Praha, Brno, Zlín a Ostrava. Ze zahraničních organizací se k chartě již připojily například POLIS/Eurocities, Evropská asociace zpoplatněných dálnic (ASECAP), Mezinárodní motoristická federace (AIT/FIA), 3M Belgium, Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu (UITP), Philips Automotive Lighting, Carlsberg Danmark A/S či Sdružení evropských nezávislých petrolejářů (UPEI). Evropská charta bezpečnosti silničního provozu tvoří platformu pro iniciativy organizací nejrůznějšího zaměření ze všech členských zemí Evropské unie. Jejím cílem je vytvoření povědomí o situaci na poli dopravní nehodovosti, vyměňování zkušeností na evropské úrovni a prosazování iniciativy bezpečnosti silničního provozu v Evropě. Evropská charta bezpečnosti silničního provozu obsahuje deset obecných principů a jeden závazek. Podepisující společnost se zavazuje, že bude jednat v souladu s minimálně jedním principem charty. Závazek spočívá ve vypracovaném akčním plánu dané společnosti, která se rozhodla stát signatářem, naplánovaném na tři roky a vymezeném v rámci působení Evropské charty bezpečnosti silničního provozu. Poznatky z konference Konferenci Bezpečná doprava, při níž byla charta podepsána, zorganizovaly společně Sdružení ČESMAD Bohemia, Centrum dopravního výzkumu (CDV), Brněnské veletrhy a agentura Marco Agency. Jejím hlavním poselstvím bylo podle Vojtěcha Hromíře to, že na bezpečnosti silniční nákladní dopravy se musí podílet všechny zainteresované subjekty – od státní správy, která reprezentuje i vnější represi, přes evropské iniciativy až po tak důležité činitele, jakými jsou vlastní řidiči, dopravní firmy či různá technologická řešení. Zajímavé bylo například vystoupení Miroslava Hyhlana z firmy FADEST Invest, který přítomné seznámil s bezpečnostními opatřeními, jež jeho firma zajišťující přepravy nebezpečných věcí uplatňuje. Bezpečnostní opatření firmy představují propracovaný celek zahrnující jak systém proškolování řidičů a ostatních zaměstnanců, tak „drobnosti“, jako například důraz na po-užívání bezpečnostních pásů za jízdy. Za výrobce vozidel na konferenci vystoupil Martin Benda ze společnosti Scania. Informoval o technických prvcích vozidel, které mohou výrazně zvýšit bezpečnost, a to jak přímo řidiče, tak i dalších účastníků silničního provozu. S velmi expresivním příspěvkem vystoupil zástupce autoškol Jan Bajgar. Řidič, který se důsledně naučí ekonomické jízdě, podle jeho názoru bude také jezdit bezpečněji, neboť jeho jízda bude defenzivní. Snaha o úsporu paliva tak bude mít nepřímo vliv i na bezpečnost provozu, uvedl. Snaha o zlepšení image silniční nákladní dopravy Martin Špryňar ze Sdružení ČESMAD Bohemia v úvodu konference upozornil na právě probíhající kampaň, kterou sdružení vede s cílem zvýšit v očích veřejnosti prestiž a vůbec akceptaci silniční nákladní dopravy. Podle něj kampaň nemá pouze proklamativní charakter: dopravci se v ní snaží skutečně prokázat, že i vlastní dopravní firmy, jejich řidiči a celý dopravní obor mají na zvyšování bezpečnosti zájem. S tím souvisí i poslední aktivita Sdružení ČESMAD Bohemia, přijetí tzv. Desatera dobrého řidiče (viz DN 11/06). V desateru je stručně vyjmenováno pět hlavních zásad, které by řidič nákladního vozidla měl dodržovat, aby jej veřejnost vnímala pozitivně, a také pět nejhorších praktik řidičů kamionů, které ostatním účastníkům silničního provozu nejvíce vadí. (lan) http://europa.eu.int/…/charter.htm www.prodopravce.cz

spinner