16. března 2006
Nepravdivý obraz veřejnosti o kamionech je třeba změnit. Minulý týden na tiskové konferenci v Praze věnované kampani „Jedeme v tom spolu“, kterou Sdružení ČESMAD Bohemia hodlá vylepšit image silniční nákladní dopravy, to řekl prezident sdružení Vladimír Starosta. Skutečnost, že vztah veřejnosti k silniční nákladní dopravě je silně negativní, potvrdil únorový průzkum společnosti STEM/MARK, který si sdružení nechalo vypracovat – z něj mimo jiné vyplývá, že 90 procent obyvatelstva se domnívá, že kamionová doprava nepřiměřeně zatěžuje dopravní systém a měla by být výrazně omezena. Kampaň autodopravců „Jedeme v tom spolu“, která nyní začíná, se proto zaměří především na objasnění a zdůraznění role kamionové dopravy pro ekonomiku České republiky i Evropy a její nenahraditelnost při dopravě zboží. „Chtěli bychom lidem vysvětlit, že s tím, jak roste blahobyt společnosti a poptávka spotřebitelů, zákonitě roste i kamionová doprava, která jediná umožňuje nejpružnější a nejefektivnější pohyb zboží po republice,“ uvedl Vladimír Starosta s tím, že ani desetiletí trvající podpora Evropské unie jiným způsobům dopravy nepřinesla změnu – 90 procent zboží je v Evropě přepraveno pomocí silniční nákladní dopravy. Navíc i statistiky podle zástupců sdružení dokládají, že řada výhrad vůči kamionům je neopodstatněná, a to včetně údajně rostoucí nehodovosti a ekologické zátěže kamionů. Například v loňském roce řidiči nákladních vozidel s celkovou hmotností nad 10 tun zavinili pouhých pět procent dopravních nehod a tuzemský vozový park dnes patří k nejmodernějším v Evropě – průměrné stáří kamionů je necelých devět let, zatímco u osobních vozidel je to až 14 let. „Většina nejtěžších tahačů splňuje nejpřísnější ekologické limity EURO 2 či 3 a jsou tak mnohem menší zátěží pro životní prostředí než statisíce starých škodovek bez katalyzátorů,“ uvedl generální tajemník sdružení Martin Špryňar. Na vině je i nedostatečná infrastruktura Za katastrofálním stavem tuzemských silnic stojí podle zástupců sdružení především jejich dlouhodobé podinvestování z hlediska oprav i kvality samotných asfaltových povrchů. Silniční nákladní doprava je zatížena mohutnými odvody do státní pokladny i dalšími platbami, jako je silniční daň, spotřební daně z paliv, pojištění vozidel, budoucí mýtné, placená povolení a školení. „Platíme dostatek, aby se mohly stavět kvalitní silnice pro všechny bez stálého svalování viny na kamiony,“ řekl Martin Špryňar. V této souvislosti upozornil rovněž na skutečnost, že pokud skutečně vstoupí v platnost tzv. zákaz předjíždění pro kamiony, budou dopravci požadovat poloviční sazbu mýtného, neboť budou moci využívat pouze polovinu komuni- kací. Bez ohledu na statistiky však výzkum společnosti STEM/MARK, do něhož byly zařazeny odpovědi 601 respondentů, potvrdil podle zástupců sdružení čtyři mýty spojené s kamionovou dopravou: podle dotazovaných jezdí řidiči kamionů bez-ohledně, způsobují více nehod a kamiony jsou neekologické a poškozují komunikace. Na druhou stranu však více než polovina veřejnosti nevidí alternativu kamionové dopravy a souhlasí s názorem, že vzhledem k neustále se zvyšující spotřebě zboží lze kamionovou dopravu pouze těžko nějak nahradit. Zároveň ale více než polovina dotazovaných nechce být osobně omezena opatřeními, která by mohla snížit kamionovou dopravu. Odmítají proto jak speciální daň pro kamiony, která by způsobila navýšení cen zboží, tak i omezení osobní spotřeby. (lan) www.jedeme-v-tom-spolu.cz