14. července 2005
Sdružení ČESMAD BOHEMIA na počátku června vyzvalo vládu k jednání o současné kritické situaci v sektoru silniční dopravy, kterou podle něj prohlubují „neuvážené legislativní změny a nejasná situace okolo zavedení elektronického mýta“. V souvislosti se zaváděním mýtného mluvčí sdružení Martin Felix vládu obvinil z populismu a nový vládní odhad maximálních příjmů z mýtného na českých dálnicích sdružení označil za nevěrohodný. „Vláda oznámila, že vybere na mýtném ne pět, ale 15 miliard Kč ročně, přitom však nemá politickou odvahu rozhodnout, od koho bude vůbec mýto vybírat. Pro-blém, zda zpoplatnit vozidla od 12 tun nebo již od 3,5 tuny, je přitom zásadní,“ uvedl Martin Felix. Za odložením řešení tohoto problému na příští rok lze podle něj spatřovat obavy vlády nepopudit před volbami tis íce voličů z řad silničních dopravců a řidičů. „Takto kalkulovaná čísla se zdají být pouze trapným pokusem o získání větší podpory společnosti pro tvrdé zpoplatnění nákladní silniční dopravy,“ uvedl Martin Felix. Ani nastavení výše mýtného není zatím zcela jasné a neustále se objevují vyšší a vyšší návrhy. Sdružení ČESMAD Bohemia považuje toto jednání za zcela nepřijatelné v souvislosti s tím, že Poslanecká sněmovna přijala „absurdní“ ustanovení, zakazující nákladním vozidlům na dálnicích předjíždět. „Za dálnice, které se pro kamiony proměnily v jednoproudé silnice s nemožností předjíždět, odmítají čeští dopravci platit nehorázné taxy ohrožující jejich existenci,“ zdůraznil Martin Felix. „Populistické řeči provázejí elektronické mýto od samého začátku. Už při rozhodování o jeho zavedení argumentovala vláda snahou řešit tímto způsobem zahlcení dálniční sítě kamionovou dopravou. To je naprosto liché tvrzení, neboť hustota dopravy je závislá na poptávce průmyslu a s ekonomickým růstem bude nadále stoupat, jak dokazuje situace na dálnicích Rakouska a Německa, kde už je mýto zavedeno. Jediným řešením je urychlené dostavění dálniční sítě,“ dodal Martin Felix. A