Ing. Michal Žižák (EWT) pro DN

Schmitz Cargobul směřuje k výrobě čtyřiceti tisíc návěsů

Schmitz Cargobul směřuje k výrobě čtyřiceti tisíc návěsů

Německý výrobce přípojných vozidel a nástaveb Schmitz Cargobull minulý týden v Mnichově na veletrhu transport logistic představil mimo jiné nový návěs certifikovaný pro přepravu pneumatik. O tom, jak se trh v silniční nákladní dopravě i v segmentu přípojných vozidel v současné době vyvíjí, jsme při této příležitosti hovořili s Ing. Michalem Žižákem, jednatelem společnosti EWT, s. r. o., která je výhradním dovozcem návěsové techniky značky Schmitz Cargobull do České republiky a na Slovensko.

„Výroba přípojných vozidel byla jedním z nejvíce krizí zasažených odvětví v automobilovém průmyslu. Jak se společnosti Schmitz Cargobull podařilo překonat předchozí těžká léta?“

„Schmitz Cargobull po loňském veletrhu IAA, který představoval výrazný zlomový moment, nastartoval výrobu v rozsahu, který je v tuto chvíli velice uspokojivý – vyrábí nyní přes 200 návěsů denně a směřuje tak k roční produkci přes 40 tisíc návěsů, což už je opravdu zajímavé číslo. Schmitz Cargobul má navíc velkou oporu ve své exportní politice, což ostatně vidíme vždy, když v Německu přebíráme návěsy – pokaždé tam vidíme tahače ze všech koutů Evropy, které si přijely pro nové návěsy. A velký je i počet německých dopravců. Je tudíž vidět, že Schmitz své obchodní politice věnoval velkou péči a dnes se mu to zúročuje.“

„Jak jste spokojen s prodeji v České republice?“

„Je zřejmé, že Česká republika si již našla nový standard. Všechny letošní měsíce jsou z hlediska přihlašování vozidel lepší, než byly loňské ve stejném období. A jsem zvědav, jaké bude čtvrté čtvrtletí, protože to loňské bylo z hlediska přihlášených nových vozidel velice dobré; změna k lepšímu byla patrná vlastně již v srpnu a září. Uvidíme tedy, jak celkové srovnání dopadne, ale předpokládám, že prodejní výsledky budou letos lepší.

Zůstává však otázka, jak by trh měl vypadat v roce 2012 – zda se budeme snažit letošní výsledky dále vylepšovat nebo zda zjistíme, že Česká republika si našla novou hladinu. V tuto chvíli se prodej nákladních vozidel pohybuje zhruba na padesáti- až šedesátiprocentní úrovni oproti nejlepším létům 2007 a 2008. Zda se tomuto období budeme schopni trvale přibližovat nebo jestli jsme si našli novou, nižší úroveň, to se budeme muset nechat překvapit, protože faktorů, které trh ovlivňují, je velice mnoho.“

„Například…“

„Především je to cena nafty, o které se neustále hovoří. Zajímají se o ni jak dopravci, tak výrobci vozidel, kteří stále vyvíjejí vozidla s nižší a nižší spotřebou a nabízejí firmám i kurzy úsporné jízdy pro řidiče.

Česká vláda letos vyhlásila program dotací pro tuzemské dopravce a předpokládám, že některé firmy jej využijí právě na školení ekonomické jízdy řidičů. To nabízí třeba Profit Akademie Mercedes-Benz. Někomu se sice může zdát, že jeden nebo dva litry ušetřené na sto kilometrech je málo, ale měsíčně to představuje hodně peněz. A při počtu padesáti či osmdesáti kamionů už je to opravdu znát. Nafta je stále nejdůležitější položkou v nákladech dopravců, a má tedy smysl věnovat pozornost všem krokům, které mohou její spotřebu snížit.

Mám dokonce pocit, že prioritním faktorem pro rozhodnutí dopravců při nákupu tahačů i návěsů už není jen pořizovací cena, ale zejména provozní náklady. Ty se stávají hlavním tématem všech diskusí s českými, ale i evropskými dopravci.“

„Co Schmitz Cargobull představil dopravcům minulý týden na veletrhu transport logistic v Mnichově?“

„Zajímavostí bylo v Mnichově mnoho. Schmitz zde mimo jiné představil řešení, které čeští dopravci určitě uvítají – návěs, který má certifikovanou nástavbu pro přepravu pneumatik, a to jak pro osobní, tak i nákladní vozidla. Pneumatiky jsou důležitou exportní komoditou České republiky a dopravci jistě ocení, že návěs má certifikát od německé společnosti Dekra pro zabezpečení nákladu, čímž se výrazně zjednodušují kontrolní procedury na německých hranicích i silnicích. V České republice jsme na tento návěs dlouho čekali, je zde po něm velká poptávka a jsem rád, že jej konečně budeme, zřejmě jako první, nabízet. Na tuto premiéru jsem se velice těšil.“

„Loni Schmitz dopravcům nabídl pojištění mobility návěsu. Jak na tuto nabídku zareagovali čeští dopravci?“

„Zareagovali velice příznivě. Lze říci, že tato služba se stala již běžným prodejním artiklem. Jedná se totiž o zajištění před mimořádnými náklady a to dopravce velice zajímá. Navíc cena za tuto službu není vysoká. V současné době prodáváme toto zajištění prakticky již s každým druhým návěsem. Je zřejmé, že se jednalo o krok správným směrem a že Schmitz pružně vyšel vstříc aktuálním potřebám dopravců.“

„Přestože se dopravci neustále snaží snižovat své náklady, řadu faktorů ovlivnit příliš nemohou…“

„Ano, mnohé zásahy státu do fungování ekonomiky dopravních firem opravdu nejsou šťastné. A navíc se to zpětně promítá negativně i do příjmů státu. Příkladem může být mýtné, které je v České republice momentálně na takové výši, že není žádným tajemstvím, že slovenští dopravci se České republice programově vyhýbají. Pokud mají nakládku nebo zakázku směrem do Porýní-Vestfálska, což je největší průmyslová oblast Německa, či do Hamburku, Brém či Nizozemska, využijí 40 kilometrů české komunikace do Jablůnkova a dál pokračují přes Polsko. Jestli toto je to správné řešení, nevím, ale je zřejmé, že část příjmů nám zde uniká. Pokud český dopravce z Moravy při cestě do Itálie objíždí Rakousko přes Maďarsko a Slovinsko, tratí na tom Rakousko, avšak v tomto případě to byl možná záměr ekologické politiky Rakouska s cílem vytlačit tranzitní dopravu za hranice.

Pokud však Česká republika nastaví mýtné sazby nekoncepčně a učiní z ČR ostrůvek, který se dá částečně objet, není to zrovna nejšťastnější řešení. A to nemluvím o zvýšení DPH z nafty. ČESMAD Bohemia má podle svého mluvčího informace o tom, o kolik peněz stát přichází na daních jen proto, že dopravci po zvýšení DPH tankují v zahraničí. Je správné vytvářet dopravcům takové podmínky, aby své peníze utráceli jinde než doma? Já si myslím, že nikoli.

Obzvlášť nyní, kdy potřebujeme vytvořit podmínky, aby se v České republice zvýšila spotřeba a ne aby bylo výhodnější nakupovat v zahraničí. A to se týká nejen nafty či mýtného, ale i řady dalších položek. Myslím, že statistiky jsou více než jasné – to, co se vybere od dopravců, tuzemských i zahraničních, na daních a různých poplatcích, neodpovídá počtům vozidel, které se po území České republiky pohybují.“

Milan Frydryšek www.ewt.cz

spinner