14. prosince 2006
Vysokou závislost průmyslu a dopravy na ropě je třeba řešit co nejrychleji a přechod na alternativní paliva by měl začít co nejdříve. V listopadu to v Praze řekl Urban Johansson, který má ve švédské automobilce Scania na starosti vývoj pohonných systémů. Zároveň oznámil, že Scania představí motory splňující emisní normu Euro 5 za pomoci technologie recirkulace výfukových plynů (EGR) mnohem dříve, než bude nová norma závazná. Scania již podle něj provedla řadu testů a zkoušek nových motorů, jejich předčasným uvedením na trh však podle Urbana Johanssona nechce ohrozit kvalitu. Spotřeba nových motorů bude dokonce nižší než u motorů Euro 3, dodal s tím, že technologii EGR bude Scania využívat i u vidlicových motorů. Zůstane tak jedním ze dvou světových výrobců, kteří této technologii dali přednost před technologií selektivní katalytické redukce (SCR). Omezené zásoby a snižování spotřeby Nejistota ohledně zásob ropy je jednou z klíčových výzev, před nimiž odborníci na vývoj vozidel v současné době stojí. Neméně důležité jsou však například i tlaky ze strany zákazníků, kteří od vozidel očekávají minimální spotřebu, a požadavky veřejnosti na snižování emisí. „Nejjistějším řešením by bylo omezit veškerý průmysl a snížit dopravu, což je však těžko představitelné. Zvláště když dvě třetiny světové populace usilují o neustálý růst svého životního standardu,“ řekl Urban Johansson. Společnost Scania proto ve svém vývojovém programu zvyšuje výkonnost vozidel a současně připravuje přechod na alternativní paliva. Fosilní paliva budou sice dopravnímu odvětví dominovat ještě po mnoho let, ale k odklonu bude postupně docházet. „Snažíme se tento proces urychlit a zároveň ho co nejvíce usnadnit našim zákazníkům. Proto jsme investovali do technologií, které využívají alternativní paliva – bionaftu, etanol nebo zemní plyn – v kombinaci s motory z modulárního systému Scania,“ řekl Urban Johansson. „Rychlost, s jakou se alternativní zdroje začnou využívat v širokém měřítku, je tak otázka spíše politická – záleží na dostupnosti surovin a možnostech výroby v dané lokalitě,“ dodal. Nejvhodnější alternativa – etanol Nejvýznamnějším alternativním palivem pro všechna vozidla v krátkém časovém horizontu je podle zkušeností společnosti Scania etanol. Během posledních patnácti let Scania dodala dopravcům zhruba 600 autobusů s motory na etanol a stále je podle Urbana Johanssona jejich jediným světovým výrobcem. Výroba tohoto paliva ve světě rapidně roste a tam, kde je vybudována potřebná síť, přináší etanol opravdové zlepšení životního prostředí. Proto se tato „etanolová“ infrastruktura rychle rozvíjí, dodal. Řepkový metylester (RME) Další alternativu představuje řepkový metylester, který může být používán ve vznětových motorech Scania bez nutnosti jakýchkoli dalších úprav. RME se vyrábí z řepkového oleje a někdy je nazýván také FAME (z anglického Fatty Acid Methyl Ester – metylester mastných kyselin). Lze jej míchat s naftou a může se tak stát přechodným řešením při cestě k alternativním palivům. Bioplyn a zemní plyn Atraktivní alternativou je i zemní plyn, přestože je vhodný zejména pro stacionární instalace, jako jsou výtopny a elektrárny. Hmotnost palivových nádrží (600 až 800 kg) snižuje užitečné zatížení vozidla a následně i dojezd a flexibilitu. Nevýhodou je i nižší účinnost motoru na plynový pohon, tedy i vyšší spotřeba energie. Předností je naopak tichý provoz plynem poháněného motoru. Dimetyleter (DME) a syntetická nafta Tento plyn připomíná LPG, na rozdíl od bioplynu a CNG však nepotřebuje skladování pod vysokým tlakem. DME lze vyrábět ze zemního plynu nebo biomasy zplyněné za vysokého tlaku a teploty. Fosilní paliva mohou být postupně nahrazována syntetickou naftou, kterou lze vyrábět ze zemního plynu, biologického odpadu a dalších materiálů. Syntetickou naftu je možné míchat s běžnou naftou. Postupné zvyšování jejího podílu usnadní pozvolný přechod k alternativním pohonům bez dopadu na vlastnosti paliva, což bude podle Urbana Johanssona představovat vhodné řešení pro starší vozidla. Vozidla blízké budoucnosti – hybridy Hybridní pohony budou podle Urbana Johanssona komerčně dostupné přibližně za pět let a slibují úsporu paliva na úrovni 25 či více procent, a to především v městském provozu charakterizovaném opakovanými rozjezdy a zastaveními. Hybridní technologie, které Scania nyní vyvíjí, vycházejí z robustní konstrukce současných vozidel, která je doplněna elektrickým motorem/generátorem pro pohon a pro recyklaci energie, a dále velkokapacitním kondenzátorem pro uchovávání energie. Hnacím agregátem může být naftou, etanolem nebo plynem poháněný motor.
(lan)