Scania

Scania představila první motor Euro 5 EGR a novou kabinu řady G

Představení prvního motoru Euro 5 pro těžká nákladní vozidla využívajícího technologie EGR (recirkulace výfukových plynů), uvedení vozidel nové řady G, informace o hybridních vozidlech, autobusech i alternativních pohonech – takové byly hlavní body nabitého programu tiskové konference, kterou v září ve švédském Södertälje uspořádala automobilka Scania. Představené novinky nebudou chybět ani na veletrhu RAI Amsterdam 2007.

Novou platformu motorů využívajících pro dosažení limitů Euro 5 technologie EGR představila Scania po pěti letech vývoje. Jako první uvádí na trh řadové pěti- a šestiválcové motory, které pro dosažení limitů Euro 5 nepotřebují žádnou dodatečnou kapalinu. Navíc je splňují, aniž by se zvýšila jejich spotřeba ve srovnání s motory Scania Euro 3 a 4 – velký točivý moment při nízkých otáčkách totiž umožňuje pomocí rychlejšího převodového poměru ušetřit více paliva.

Nové motory využívají systém vysokotlakého vstřikování paliva Scania XPI, který Scania vyvinula ve spolupráci se společností Cummins a poprvé představila v roce 2001. Výhodou tohoto systému je mimo jiné to, že při vyšším vstřikovacím tlaku se snižuje produkce pevných částic již během spalování.

Zanedbatelné není ani prodloužení intervalu pro výměnu oleje – u souprav s celkovou hmotností 36 tun až na 120 tisíc km, u souprav s celkovou hmotností 45 tun až na 90 tisíc km.

Všechny nové motory Scania jsou certifikovány podle požadavků normy Euro 5, dva devítilitrové motory o výkonu 169 kW (230 k) a 206 kW (280 k) jsou certifikovány i podle dnes nejpřísnější emisní normy EEV.

Pro nové motory Scania také inovovala systém chlazení výfukových plynů, který musí být výkonnější než u motorů Euro 4, kde stačilo vodní chlazení. U motorů Euro 5 se proto využívá ještě druhá fáze chlazení vzduchem. Že se jedná skutečně o unikátní řešení, o tom svědčí i skutečnost, že Scania má některé funkce nového dvoustupňového systému EGR patentované.

Co se týče další emisní normy, Euro 6, vývojoví pracovníci Scanie předpokládají, že pro její dosažení budou využívat kombinace technologií EGR a SCR.

Při hledání řešení, která by vedla ke snižování spotřeby pohonných hmot, snižování emisí a k využívání alternativních paliv, Scania neopomíjí ani možnost hybridních pohonů. Například již letos v prvním pololetí představila nový hybridní etanolový autobus, který dokáže snížit emise CO2 až o 90 procent a je schopen ušetřit až 25 procent paliva (viz DN 25/07). Hybridní koncept Scania využívá běžný autobusový motor, a navíc nabízí volbu paliva – motor může být upraven pro provoz na etanol, naftu nebo plyn.

Nová řada G

Premiéru ve Södertälje měla také nová řada kabin G a kabina P-Highline, která rozšiřuje nabídku ve stávající řadě P. Zatímco verze P-Highline rozšiřuje možnosti využití řady P i o regionální dopravu na delší vzdálenosti, nová řada vyplňuje prostor mezi řadami P a R. Kabina řady G je na podvozku umístěna výše než kabina řady P, ale níže než u vozidel řady R. Spací kabiny řad G a R jsou vybaveny novými vnějšími úložnými prostory s velkými víky pro snadný přístup.

Vozidla řady P jsou určena především pro distribuci zboží a stavební sektor a dodávají se i s motory plnícími požadavky normy EEV. Pro určité přepravy ve stavebnictví jsou vhodná i vozidla nové řady G, jejich využití je však širší – sahá až k dopravě zboží na delší vzdálenosti. Řada R představuje vrchol v nabídce značky Scania – jedná se často o vozidla s luxusní výbavou a vidlicovým osmiválcovým motorem V8.

Vedle čtrnácti modelů v řadách P, G a R Scania nabízí navíc v řadě P kabinu Crew Cab v krátkém či dlouhém provedení pro čtyři až pět, respektive šest až osm osob, anebo nízkou kabinu, tzv. Low Entry. Milan Frydryšek

spinner