24. února 2010

Okamžité zrušení nařízení vlády, jímž se od února zvýšilo mýtné v pátek v době od 15.00 do 21.00 hodin, požaduje Sdružení autodopravců Čech a Moravy (SAČM). „Nechceme, aby autodopravci a nákladní kamionová doprava byli populisticky zneužíváni v rámci volebního boje,“ uvedl minulý týden výkonný výbor svazu sdružujícího menší silniční dopravce v prohlášení pro tisk.
Zatímco v pátek v době od 15.00 do 21.00 hodin zaplatí dopravci například za jízdu z Rozvadova do Jihlavy na mýtném o 557 Kč více, na stejné trase v pondělí ušetří pouze 21,24 Kč. Poměr je tedy 26 : 1 a diferencované sazby mýtného tak představují pouze další zvýšení nákladů pro dopravce, zdůraznil výkonný výbor SAČM.
Nejedná se přitom o konečné zvýšení nákladů, neboť k vyššímu mýtnému je nutné připočíst i náklady na diety, čekání a noční příplatek ve výši 10 procent průměrného výdělku řidiče. Narušen je rovněž pracovní režim řidiče, což se promítá do dalšího týdne, uvedl dále.
Jedná-li se o přepravy v režimu just–in-time, musí dopravce jet i v době, kdy je mýtné vyšší, ale nemá prakticky žádnou šanci, aby zvýšení nákladů promítl do ceny. A v úvahu je nutno vzít i nedostatek odstavných parkovišť – pokud něja-ká existují, tak bez základních sociálních zařízení pro řidiče, píše se v prohlášení SAČM.
„Podobné opatření neexistuje nikde v Evropě a první výsledky ukazují, že počet kamionů se v pátek snížil pouze o deset procent; navíc podstatná část z vybraných financí připadne firmě Kapsch,“ uvedlo SAČM v prohlášení.
Mýtné jako forma dalšího zdanění
Podle SAČM není neustálé zatěžování dopravců dalšími poplatky a daněmi v době celoevropské krize, kdy většina oborů včetně silniční nákladní dopravy bojuje o přežití, korektní. Před zavedením mýtného pro vozidla s hmotností nad 12 tun v roce 2007 zaplatil dopravce v České republice za roční známku 14 400 Kč, nyní platí na mýtném v průměru 130 tisíc Kč za rok. Současně platí i silniční daň, která pro soupravu tahače s návěsem činí zhruba 50 tisíc Kč, uvedl svaz v prohlášení. A obdobně jsou od letoška zatěžována i vozidla s hmotností nad 3,5 tuny – i v této kategorii zaplatí dopravce mnohonásobně více než v minulosti, dodal.
Požadavek na zavedení profesní nafty
Situaci podle svazu dále zhoršuje zvýšení spotřební daně z motorové naf-ty o jednu Kč na litr, což pro dopravce představuje zvýšení o 0,35 Kč na každý ujetý kilometr. Za rok to představuje na jednu nákladní soupravu nárůst nákladů o zhruba 38 500 Kč. V okolních zemích (Polsko, Maďarsko a Rakousko) je cena nafty podstatně nižší a například na Slovensku je nyní jen 26 Kč za litr a ve Francii, Belgii a Španělsku stát část spotřební daně z nafty profesionálním dopravcům vrací.
„Požadujeme proto, aby i profesionální autodopravci v ČR měli profesní naftu, tak jako mají například zemědělci zelenou naftu,“ uvedl svaz. Připomněl v této souvislosti, že profesní naftu dopravcům přislíbil již v roce 2008 předchozí premiér Mirek Topolánek.
„Myslíme si, že je třeba, aby tyto problémy, jež trápí české autodopravce, kteří zajišťují plynulý přísun zboží a jiných produktů do obchodů, podniků a výrobních firem, byly známy všem obyvatelům našeho státu. Neradi bychom se dostali do situace jako naši kolegové na Slovensku,“ uzavřel prohlášení výkonný výbor SAČM. (lan) www.transcentrum.cz/sacm(lan) www.transcentrum.cz/sacm