14. prosince 2011

Výroba osobních a lehkých užitkových vozidel v České republice roste, výjimku tvoří pouze výroba nákladních vozidel. Na konferenci Očekávaný vývoj odvětví automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě to v říjnu v Brně řekl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Konferenci uspořádala společnost Konference, s. r. o.
V loňském roce výroba v České republice poprvé v historii přesáhla jeden milion vozidel, konkrétně jich české automobilky vyrobily 1 077 166 kusů. A vzestupný trend pokračuje i letos, uvedl Antonín Šípek. Za prv-ních devět měsíců se vyrobilo 895 728 osobních automobilů, o 11,43 procenta (o 91 882 vozidel) více než ve stejném období loňského roku. Pouze výroba nákladních vozidel (kategorie N2 a N3) se snížila – z 934 na 924.
Podle Antonína Šípka se nic nemění ani na tom, že automobilový průmysl je tahounem české ekonomiky; s 2,85 procenta z celkového počtu zaměstnanců vytváří více než 20 procent české průmyslové produkce i českého exportu.
Jeho kolega Martin Červeňanský ze slovenského Združenia automobilového priemyslu se na konferenci zaměřil na obecné trendy v automobilovém průmyslu. Finální výrobci se podle něj nyní soustřeďují především na tři oblasti: na vývoj a výrobu vozidel s menší spotřebou, tedy v podstatě na menší vozidla, na zvýšení podílu vznětových motorů a na vývoj nových produktů zohledňujících požadavky trhu.
Kontakty on-line přes internet
Důležitou roli podle Martina Červeňanského hrají i dodavatelé automobilového průmyslu, z nichž 54 procent je domácích slovenských; plných 31 procent zahraničních dodavatelů pochází z východu. Firmy na Slovensku mají k dispozici i s internetový vyhledávač (na adrese: www.ipdap.sk), který on-line zpřístupňuje informace o třech stovkách firem z automobilového odvětví.
Důraz na mobilitu managementu
Jedním z klíčů k úspěchu společnosti Škoda Auto je podle člena představenstva automobilky Bohdana Wojnara růstově orientovaná strategie. Vysoká konkurenceschopnost je podle něj dána i schopností mobility managementu a jeho internacionalizací.
Krize zdůraznila slabiny Tatry
Vývoji v kopřivnické Tatře v během posledních let se věnoval člen jejího představenstva Miroslav Křížek. Krize podle něj zdůraznila slabiny automobilky. Vzhledem k tomu, že Tatra již nebyla schopna držet krok ve vývoji všech agregátů, padlo v roce 2009 rozhodnutí soustředit se pouze na podvozky a hledat strategického partnera. Letos v září již byl představen první produkt spolupráce s nizozemskou automobilkou DAF – nový model Phoenix, který se stal vlajkovou lodí českého výrobce pro civilní sektor.
Vývoj v Německu ovlivní i Českou republiku
Význam automobilového průmyslu ocenil i člen bankovní rady České národní banky Pavel Řežábek. „Automobilový průmysl nikdy nešel do mínusu,“ řekl v úvodu svého vystoupení. Očekává se však razantní pokles výkonnosti v Německu, což může mít dopad i na Českou republiku, upozornil. Zatímco Spojené státy podle něj mají skryté rezervy, například vojenské kontingenty v zahraničí, které mohou stáhnout, Evropa takové zdroje k dispozici nemá. Vzhledem k tomu, že Česká republika představuje malou otevřenou ekonomiku, je její stav závislý na tom, zda se Evropské centrální bance podaří udělat pořádek ve fiskální složce, uvedl Pavel Řežábek.
Milan Frydryšek www.konference.org