Bohuslav Chlup autodoprava

Ruský trh představuje stabilní základ pro další podnikání

Ruský trh představuje stabilní základ pro další podnikání

Rodinná firma Bohuslav Chlup autodoprava z Mladějova na Moravě oslavila loni na podzim dvacáté výročí. Prakticky již od počátku své činnosti se orientovala na dopravu do východních zemí, především do Ruské federace. V současné době disponuje celkem osmi kamiony.

Firmu založil v roce 1991 Bohuslav Chlup se ženou. Zpočátku provozovali dopravu v česko-německé relaci, pak začali jezdit s humanitární pomocí do zemí bývalé Jugoslávie a v roce 1993 vyjeli poprvé do Ruska, které nyní představuje hlavní těžiště jejich aktivit.

Společnost, kterou zakladatel v současnosti řídí spolu se synem Mgr. Daliborem Chlupem a v níž pracuje i jeho zeť, má zkušenosti s dopravou i do dalších zemí Společenství nezávislých států. Zajišťuje přepravy jak běžného zboží, tak nebezpečných věcí podle dohody ADR, ale i cenného zboží, jehož celní dluh převyšuje ručení karnetu TIR (ve výši 60 tisíc €). Přestože většina výkonů vzniká v česko-ruské relaci, dopravce se nevyhýbá ani západním zemím – jeden kamion, který jezdí pouze po zemích Evropské unie, má dislokován ve Švýcarsku.

Důraz na práci s řidiči

Rodinný charakter a menší rozsah si firma hodlá udržet i nadále. „Nyní se snažíme vozidla spíše obměňovat, než abychom náš vozový park rozšiřovali, a soustřeďujeme se především na to, abychom měli kvalitní řidiče,“ uvedl Mgr. Dalibor Chlup, který se stará o přísun zakázek.

„Není to jen o práci a o penězích, ale jde i o to, aby řidiči mohli být také doma. Máme proto takový systém, že řidiči přijedou z cesty, napíší nám, jaké jsou na vozidle závady, a jedou domů. My náklad složíme, opravíme, co je zapotřebí, a než přijedou, vozidlo jim zase naložíme. Jedna přeprava trvá deset až dvanáct dnů a každý řidič udělá dvě za měsíc. Snažíme se, aby měli vždy pauzu a jezdili přesně podle předpisů, nechceme stanovené doby odpočinku obcházet tak, jak to některé firmy dělají,“ řekl Bohuslav Chlup, který ještě donedávna také sám jezdil.

Specifika dopravy po Ruské federaci

„Z hlediska splatnosti patří Rusové k nejlepším. Je to systém, který byl nastaven již v minulosti. Řada ruských partnerů platí velmi rychle po vlastní realizaci přepravy, a to v řádech dnů,“ uvedl Dalibor Chlup. „V případě, že dojde k porušení nějakého předpisu, však musí řidič počítat s tvrdým postihem, a to z prostého důvodu – pro kontrolní orgán je zdrojem nezdaněného přivýdělku,“ dodal.

„Kontrolní pracovníci tam nejsou od toho, aby řidiče odbavili, ale aby něco našli. Tudíž to, co se na západě toleruje, nepřipadá v Rusku v úvahu, protože něco je třeba vždy najít. Ale na druhou stranu, pokud si na to řidiči zvyknou a naučí se jistá pravidla, jsou tam víc v klidu, než když jezdí na západ. Zatímco v západní Evropě se musí dorazit na čas, v Rusku je důležité dorazit v pořádku, jestli to bude v pondělí nebo v úterý, na tom už tak nesejde,“ řekl k tomu Bohuslav Chlup.

„Velké potíže mohou nastat, pokud se liší stát vystavení faktury a stát nakládky zboží. Ruské kontrolní orgány v takové situaci budou striktně vyžadovat třetizemní povolení, přestože není zapotřebí. Takže raději v takovém případě využíváme povolení CEMT. Jsou totiž alergičtí na to, když jim někdo bere práci, a konkrétně povaha přepravy se s nimi těžko řeší. Naopak když jsem byl u nás na celnici, kam přijel litevský kamion s dřevem z Ruska, celníci vůbec nevěděli, že by měl mít třetizemní povolení,“ dodal Mgr. Dalibor Chlup.

Přeprava nebezpečných věcí

To, že se společnost Bohuslav Chlup autodoprava v ruských poměrech dobře orientuje, dokládá i skutečnost, že pro své zákazníky zajišťuje na území Ruské federace, ale i jinde, přepravy nebezpečných věcí. „Přepravy podle dohody ADR jsou poněkud složitější, protože v Rusku platí některé odlišnosti. A v kontrole ADR se Rusové vyznají. Sice někdy nezaregistrují všechny změny v předpisech a my se jim musíme přizpůsobit, ale přepravy ADR si hlídají dobře,“ uvedl Mgr. Bohuslav Chlup.

Polská a běloruská konkurence

Při dopravě v Ruské federaci se dopravce musí vypořádat i s polskou a běloruskou konkurencí, která výrazně srazila ceny, což se projevilo právě v době krize. „Běloruské firmy měly tříleté odklady na leasing a mohly jít s cenou v podstatě pod náklady. Na druhou stranu věřím, že nám proti nim pomohou samy ruské kontrolní orgány, protože vidí, kolik polských a běloruských vozidel se na jejich území pohybuje a že berou práci ruským dopravcům,“ poznamenal Mgr. Dalibor Chlup. Českým dopravcům podle něj také pomáhá špatná reputace polských dopravců. „Už skutečně dochází ke kastování na firmy, respektive řidiče polské a nepolské. Známe případy, kdy přijede Čech v Itálii nebo ve Velké Británii k rampě a dostane před Polákem přednost. Naopak v Rakousku má přednost vždy Rakušan, tam jsou schopni domácí dopravce preferovat stejně jako v Rusku – a tomuto by se měli naučit i naši čeští exportéři,“ řekl.

Vztah státu k českým dopravcům

Na rozdíl od jiných zemí čeští dopravci nejenže nejsou na území České republiky upřednostňování před zahraniční konkurencí, ale jsou v porovnání s ní podle majitelů mladějovské firmy i znevýhodňováni. „Například když mýtné nezaplatí polský či jiný zahraniční dopravce, řidič dostane složenku a jede dál. Za hranicemi ji zahodí a nelze ho již dohledat. To jinde neexistuje. V Polsku, pokud řidič nemá na zaplacení, je odstaven na hlídané placené parkoviště, jsou mu odebrány doklady a nemůže pokračovat, dokud neza-platí,“ řekl Mgr. Dalibor Chlup.

„Obdobně je tomu v případě nedoplatků u dopravců, kteří platí mýtné v systému postpay. Ti, kdo platí v systému prepay, což jsou převážně zahraniční dopravci, jsou zpětně nedohledatelní. I zde tak platí, že ten, kdo porušuje pravidla a jezdí bezohledně, je na tom často lépe než ten, kdo se snaží vše dodržovat,“ dodal s tím, že třeba v Polsku není vidět, že by inspekce zastavila Poláka – kontroluje jen cizince.

Upřednostňování cen před kvalitou

Například ruské firmy mají podle Mgr. Dalibora Chlupa slevy na daních, pokud preferují ruské dopravce. „V České republice nikoho nezajímá, kdo zboží vozí, a navíc se zde stalo módou, že cena rozhoduje před kvalitou, i kdyby mělo jít jen o sto Kč. Etický kodex se vytrácí, a to nejen v dopravě. Proto opravdu raději spolupracuji s ruskými firmami, protože když se s nimi na něčem domluvím, tak to platí,“ řekl.

Krize ve východní relaci přišla později

„Vždy se snažíme, abychom měli nějakou rezervu, a už v roce 2008, kdy ceny začaly padat a sláblo euro, jsme začali hodně šetřit a nakonec jsme vše zvládli bez nějaké podpory,“ uvedl dále Bohuslav Chlup.

„Jednalo se o krizi euro-americkou, která se posouvala ze západu na východ. Zatímco dopravci na západních destinacích ji pociťovali již od poloviny roku 2008, my jsme do konce roku 2008 jeli na 120 procent. V roce 2009 však klesly ceny o 30 až 40 procent i u nás, a to i kvůli zmíněné konkurenci běloruských a polských dopravců. Ceny se pak postupně zvedly zhruba o 10 procent a loni na jaře došlo prudkému, téměř exponenciálnímu nárůstu cen i objemu práce. Ale přestože ceny se během měsíce zvýšily o 30 procent, stále ještě nejsme na úrovni z roku 2008, byť se jí blížíme,“ vysvětlil Dalibor Chlup.

Středisko v Moravské Třebové

Společnost v současné době buduje středisko v Moravské Třebové. „Původně jsme tuto základnu chtěli stavět již v roce 2008, ale vzhledem k ekonomické situaci jsme to odložili a začali jsme až letos. Po složitých jednáních jsme dostali úvěr, takže letošní rok pro nás bude také ještě náročný, ale vlastní zázemí již nutně potřebujeme. Mělo by v něm být jedno stání pro nákladní vozidla a jedno pro osobní a také malý pneuservis,“ uvedl Bohuslav Chlup.

Milan Frydryšek www.chlup.com

spinner