13. září 2007
V době od loňského listopadu do června letošního roku uskutečnilo Centrum služeb pro silniční dopravu, s. p. o., (CSPSD) ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky deset vzdělávacích bloků, zaměřených na silniční kontroly technického stavu užitkových vozidel. Byly určeny především pro příslušníky Policie ČR, ale spolu s nimi byla proškolena i část zaměstnanců CSPSD, kteří v rámci expertní činnosti s příslušníky dopravní policie úzce spolupracují.
Technický stav vozidel byl při silničních kontrolách sledován vždy.
Evropské právo však do této problematiky vneslo jednoznačně hlubší přístup. Školení, včetně studijních materiálů, bylo zaměřeno právě na prohloubení znalostí technického stavu užitkových vozidel, detekci poruch a odborné stanovení stupně jejich nebezpečnosti.
Podkladem pro přípravu školení byla směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/30/ES ve znění směrnice 2003/26 ES o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných ve Společenství, která v preambuli uvádí důvody, proč byla vlastně zpracována a vydána. Mezi nejdůležitější patří:
l Nárůst provozu na pozemních komunikacích staví před všechny členské státy stejné významné otázky spojené s bezpečností a ochranou životního prostředí.
l Je v zájmu bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, ochrany životního prostředí a spravedlivé hospodářské soutěže, aby užitková vozidla byla používána, pouze pokud jsou udržována na vysokém stupni technické způsobilosti.
l Tato směrnice je součástí téhož přístupu, avšak z hlediska ochrany životního prostředí se jeví jako účinnější nezpřísňovat v této fázi předpisy pro technické prohlídky stanovené ve směrnici 96/96/ES, ale zavést silniční technické kontroly k zajištění uplatňování směrnice v průběhu celého roku.
l Pravidelné roční technické prohlídky nedávají totiž dostatečnou záruku, že užitková vozidla odpovídají technickým předpisům v průběhu celého roku.
l Účinné provádění dodatečných cílených silničních technických kontrol je významným a nákladově efektivním opatřením k ověřování stavu údržby užitkových vozidel v provozu na pozemních komunikacích.
Základní pojmy
Pro úplnost je třeba vysvětlit pojmy „užitkové vozidlo“ a „silniční technická kontrola“ tak, jak s nimi tato směrnice pracuje. Podle ní se „užitkovým vozidlem“ rozumí motorové vozidlo kategorie 1, 2 a 3 podle přílohy I směrnice 96/96/ES a jeho přívěsy. Vozidla jsou kategorizována následovně:
- motorová vozidla pro přepravu cestujících určená pro přepravu více než devíti sedících osob včetně řidiče;
- motorová vozidla pro přepravu zboží, jejichž maximální přípustná hmotnost přesahuje 3500 kilogramů;
- přívěsy a návěsy, jejichž maximální přípustná hmotnost přesahuje 3500 kilogramů.
V duchu směrnice se „silniční technickou kontrolou“ rozumí orgány neoznámená, tudíž neočekávaná technická kontrola užitkového vozidla provozovaného na území členského státu, provedená kompetentními orgány nebo pod jejich dohledem na veřejné pozemní komunikaci.
Jednotlivé vzdělávací bloky měly podobu pětidenních školení, jejichž součástí byly dvoudenní teoretická příprava a dvoudenní praktické provádění silničních kontrol a technických prohlídek. Tyto kontroly nebyly simulované, ale probíhaly v běžném provozu na vozidlech, která zastavovali příslušníci Policie ČR. Poslední den školení byl vyhrazen pro závěrečný zkušební test, po jehož úspěšném složení získali účastníci osvědčení.
Organizace silničních kontrol
Vysokou úroveň školení a jeho orientaci na využití získaných poznatků v praxi účastníci kursů kladně hodnotili, přestože někteří z nich závěrečnou zkouškou prošli s maximální možnou ztrátou bodů.
Vedle policistů se školení zúčastnili i zaměstnanci CSPSD, kteří pracují v mobilních expertních jednotkách (MEJ). V současné době CSPSD disponuje patnácti MEJ – jednou pro každý kraj a samostatnou skupinou pro dálnici D1. Vedle školení prošli někteří z pracovníků CSPSD i základním kursem pro získání osvědčení kontrolního technika STK, které CSPSD pořádá v STK Trutnov.
Kontroly mobilních jednotek probíhají denně v součinnosti s krajskými úřady, Policií ČR, popřípadě s pracovníky celních orgánů. Technické prohlídky podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/30/ES o silničních technických kontrolách však již provádějí nejen přítomní policisté, ale i zaměstnanci CSPSD v rámci své expertní činnosti (vážení vozidel, kontrola ADR, sociálních předpisů); zjištěné nedostatky zapisují do protokolů, zvlášť alarmující nedostatky v technickém stavu kontrolovaných vozidel dokumentují fotografiemi.
Každá druhá souprava ohrožuje zdraví?
Jeden z účastníků školení při závěrečné zkoušce uvedl, že skoro každá druhá souprava na českých silnicích ohrožuje zdraví a životy účastníků silničního provozu. Toto tvrzení je možná co do počtu poněkud přehnané, ale po více než půlročním provádění těchto kontrol (již od prosince loňského roku) lze objektivně říci, že skutečně velké množství nákladních vozidel a jízdních souprav vykazuje značné nedostatky v technickém stavu a některé z nich skutečně ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Zkvalitňovaní přípravy kontrolních orgánů je tedy na místě.
Eva Židův,
1. náměstek ředitele CSPSD