23. června 2005
V květnu se v estonském Tallinnu uskutečnila osmá konference Transeuro Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Na závěr konference konané pod mottem Rok poté…, zkušenosti a očekávání po rozšíření Evropské unie její delegáti přijali rezoluci, kterou přetiskujeme v plném znění. Silniční doprava hraje klíčovou roli v sociálně-ekonomickém rozvoji, a to tím, že zajišťuje mobilitu osob a zboží, stejně jako tím, že spojuje lidi a přispívá k lepší distribuci bohatství. Rozšíření Evropské unie o deset nových států 1. května 2004 bylo velice důležitým mezníkem evropské integrace. Obor silniční dopravy po této poslední vlně rozšíření očekává stabilizaci dopravního trhu. Rozšíření EU vytvořilo nové příležitosti pro jednotlivce i podniky a současně zdůraznilo naléhavou potřebu zaměřit se na přetrvávající problémy na dopravním trhu s cílem zajistit rovné podmínky pro všechny subjekty na trhu v celé rozšířené EU. Globální procesy vyžadují mezinárodní přístup a celkový právní rámec pro silniční dopravu založený na jedné straně na rozrůstajícím se právu EU a na straně druhé na nástrojích vytvářených EHK OSN, CEMT a ostatními mezinárodními organizacemi, a konečně také na národních předpisech jednotlivých států. Vhodný právní rámec, využívající širokou podporu a podléhající harmonizované kontrole dodržování, pomůže zajistit vysokou kvalitu dopravních služeb, přispěje k širší přijatelnosti praktik udržitelného rozvoje, zvýší bezpečnost silniční dopravy a varovně nízkou ziskovost silničních dopravců. Obor dopravy musí dobře a cíleně investovat v zájmu zajištění udržitelného rozvoje svých činností. Musí zajistit hospodářskou životaschopnost dopravců využíváním nejnovějších technických a technologických vymožeností pro poskytování efektivních a ziskových služeb. Kromě toho musí silniční doprava zlepšovat kvalitu služeb v souladu se stále rostoucími požadavky zákazníků na kvalitu a rozsah služeb. To je jediná cesta, jak čelit výzvám a minimalizovat rizika rostoucího evropského trhu.
Pro dosažení tohoto cíle národní a mezinárodní vládní úřady musí: o Posílit integraci trhu silniční dopravy v rámci rozšířené EU a v panevropských tržních vztazích, zajistit stejné možnosti pro všechny hráče při využívání nových obchodních příležitostí. To vyžaduje další harmonizaci podmínek regulujících trh silniční dopravy a zlepšení výkladu, implementace a posílení stávajících pravidel. Dále bude nutné zúžit propast mezi regulačními rámci pro různé skupiny států a regionů, založenými na základě konvencí EHK OSN a rezolucí CEMT. o Monitorovat vývoj dopravy, což umožní pružně přizpůsobovat politiku vývoji na trzích silniční dopravy cestujících a zboží. o Podporovat kladný vliv rozšíření EU na o silniční dopravu mezi zeměmi EU a nečlenskými zeměmi zjednodušováním přechodu hranic, včetně zjednodušení postupů pro udělování víz řidičům z povolání a harmonizace kontrol na hranicích. o Věnovat zvláštní pozornost přístupu k povolání, sociálním a finančním opatřením, včetně plynulého zavedení nových digitálních tachografů, harmonizaci a interoperabilitě systémů zpoplatňování uživatelů silnic a s tím spojenými technologiemi výběru poplatků s upřednostňováním celoevropských řešení; nesmí se zapomínat ani na potřebu vytváření příznivějších podmínek pro hromadnou dopravu osob. o Zvýšit bezpečnost v silniční dopravě pružnými opatřeními, která nebudou bránit plynulosti provozu, a zároveň budou účinně namířena proti možným teroristickým útokům, krádežím vozidel či zboží, ilegální migraci, podvodům v tranzitních systémech stejně jako o proti rostoucímu počtu případů fyzického napadení řidičů. Najít odpovídající rovnováhu mezi bezpečnostními opatřeními a potřebami dopravy. o Spojit síly k odstranění překážek obchodu, turistiky a dopravy v Evropě, využít příští kolo jednání Světové obchodní organizace WTO o zajištění obchodu. Úsilí musí být soustředěno na překážky při překračování hranic. o Využít strategii IRU 3 „i“ pro udržitelný rozvoj, podle níž by vlády měly v zájmu vyšší kvality služeb poskytnout praktické pobídky pro silniční dopravce tak, aby mohli urychlit využívání zlepšených, k životnímu prostředí příznivějších technologií a nejlepších zkušeností, včetně možností kombinované dopravy, a poskytnout odpovídající infrastrukturu k odstranění úzkých hrdel, chybějících spojení a z toho plynoucích kongescí. o Podpořit úsilí silničních dopravců o snižování počtu dopravních nehod. Přijmout taková cílová řešení, která budou založena na zjištěních kauzální studie nehodovosti, kterou společně financují IRU a Evropská komise. o Podporovat další rozšíření Akademie IRU a sítě školicích středisek v zájmu zajištění splnění požadavků na celoživotní vzdělávání zaměstnanců silniční dopravy. o Zlepšit institucionální spojení se sousedními státy, regiony a kontinenty, jejichž hospodářská centra jsou lépe obsluhována silniční dopravou.
IRU a její členské asociace potvrzují přání spolupracovat se společností jako celkem i s politiky s cílem poskytovat efektivnější a životnímu prostředí příznivější služby silniční dopravy, které umožní pokračování hospodářského růstu a zaměstnanosti v dopravních službách, jež umožní pokračující hospodářský růst a zaměstnanost prostřednictvím rozvoje obchodu a turistiky v Evropě a mezi Evropou a sousedními kontinenty. n www.iru.org