24. dubna 2003
Jakým směrem se bude v 21. století vyvíjet spolupráce výrobců užitkových vozidel a nástavbářů naznačil dubnový Evropský veletrh nástaveb a dopravy v druhém největším francouzském městě Lyonu. Domácí Renault Trucks, ale i další výrobci na něm ukázali, co vše mohou udělat pro to, aby vyšli vstříc potřebám konstruktérů nástaveb.
Když Francouzská federace výrobců nástaveb FFC v roce 1988 tradici přehlídky ve skromných podmínkách omezené expozice na pařížském autosalonu zahájila, nikdo nemohl tušit, že se za patnáct let rozvine do podoby reprezentativní evropské akce, kterou si nenechá ujít téměř žádný významný západoevropský výrobce.
V první polovině dubna (již potřetí za sebou v lyonském výstavišti Eurexpo) se na ní na celkové výstavní ploše 70 tisíc m2 představilo téměř 490 vystavovatelů z 22 zemí (z toho 336 domácích). Neuvěřitelně širokou nabídku nástaveb, návěsů, přívěsů, tahačů, podvozků a zařízení pro nejrůznější účely dálkové dopravy i místní distribuce zhlédlo podle odhadu pořadatelů na třicet tisíc návštěvníků (nejen z Francie, mezi hosty byla stejně často slyšet třeba také španělština a italština).
Výstavní plocha se od posledního ročníku v roce 2001 rozšířila o 18 procent, přestože loni mělo i ve Francii toto průmyslové odvětví spíše hubený rok: počet nově zaregistrovaných nákladních vozidel se podle údajů FFC snížil o deset, lehkých nákladních vozidel o osm a návěsů a přívěsů o šest procent.
Na salonu přesto (nebo možná i proto) letos nechyběl prakticky žádný významný výrobce návěsů a přívěsů z Francie a okolních zemí, o malých, pružných výrobcích nástaveb pro nejrůznější použití ani nemluvě. Rozsáhlými expozicemi se prezentovali například Cargo Van, Jocquin, Samro, Chereau, Labrun, Lambert, Legras, Lohr, Kögel, Nooteboom, Schmitz Cargobull, Socari a další. Nechyběly v nich ani některé evropské premiéry: například belgický Aluvan představil novou ultralehkou hliníkovou nástavbu pro lehká užitková vozidla MiroVan, která při délce 4,40, šířce 2,20 a výšce 2,20 metru váží jen 455 kilogramů. V podobě této nástavby Aluvan demonstroval vedle snahy o zvýšení užitné hodnoty i další vývojový směr – do jejího vývoje totiž zapojil i přední designéry.
Z velké sedmičky výrobců vozidel chyběl jen německý MAN, který se zřejmě letos soustředí na květnový veletrh v domácím Mnichově. Totéž se ostatně v Lyonu očekávalo od místního výrobce světového jména – Renault Trucks, jehož centrála a rozsáhlé administrativní a výrobní kapacity s více než čtyřmi tisíci zaměstnanců v nedalekých městských částech St. Priest a Venisieux jsou od areálu Eurexpo vzdáleny jen několik kilometrů.
A dlužno říci, že se tohoto úkolu zhostil příkladně: vedle vlastní expozice na ploše tisíc m2 bylo šest modelů ucelené řady vozidel s logem
Renault v desítkách provedení k vidění i na stáncích 25 spolupracujících výrobců nástaveb a návěsové techniky, kde demonstrovaly, jaké výsledky může přinést společné úsilí.
Specializace je recept
Spolupráce s nástavbáři a výrobci návěsové techniky je pro francouzského výrobce podle jeho obchodního ředitele pro střední řadu nákladních vozidel (a někdejšího ředitele Renault Trucks ČR) Emmanuela Levachera jedním z hlavních receptů na překonání současného poklesu prodeje. „I když jsme na tom relativně dobře, i my čelíme poklesu poptávky. Loni jsme největší propad zaznamenali v Portugalsku a Německu, letos je to zatím překvapivě na domácím, francouzském trhu. V obou případech se snižovala poptávka v první řadě po vozidlech pro těžkou kamiónovou dopravu, naopak vysoce specializovaná vozidla šla na odbyt stále poměrně dobře,“ řekl Emmanuel Levacher a vyvodil z toho jasný závěr. „Budeme usilovat o větší specializaci a půjdeme více do detailu, současně dále zintenzivníme výměnu informací s uživateli a výrobci nástaveb, protože trh dnes vyžaduje, aby se naše vzájemná spolupráce pozvedla na podstatně vyšší stupeň,“ řekl.
Francouzský výrobce rozvíjí spolupráci s nástavbáři ve dvou hlavních oblastech: dodává jim vozidla s předpřípravou v zájmu zkrácení doby montáže nástavby a poskytuje jim konkrétní technické informace na speciální horké lince, případně – a to ve čtrnácti jazycích včetně češtiny! – na zvláštní internetové stránce. Za třináct měsíců, co je v provozu, se na ni přihlásilo 3100 nástavbářů ze 40 zemí.
Kvalitativně nová úroveň spolupráce
Na kvalitativně ještě vyšší úroveň pozdvihl Renault Trucks spolupráci s vybranými partnery, s nimiž usiluje o komplexní přístup a celkové řešení pro nástavbu, podvozek i jednotlivé díly. V Lyonu například představil výsledky své součinnosti s firmami Samro a Arvin Meritor, jejímž cílem bylo vyjít vstříc dopravcům, kteří mají pochopitelný zájem na prodeji a údržbě veškeré techniky na jediném místě.
Ve spolupráci s firmou Samro vyvinul „Inteligentní díly Renault Trucks“, například kotoučové brzdy, tlumiče, světla, které jsou identické pro tahač i návěs a jsou také testovány ve společném provozu, aby byla mezi oběma jednotkami soupravy zajištěna dokonalá harmonizace.
Ve spolupráci s firmou Arvin Méritor zase na všechny evropské trhy uvádí jako díl pro výrobu návěsů nebo přívěsů nápravu s označením Compatico. Tato náprava s maximálním zatížením devíti tun má montáž kol totožnou s tahači Renault Premium nebo Magnum. Vedle výhod technického charakteru uživatelům přináší i další přednosti: vztahuje se na ně například stejná záruka jako na vozidla Renault Trucks a jejich opravy a údržbu provádí všech 1350 servisních středisek značky Renault v Evropě. Luboš Spálovský
- transport.com